فرضیه سوم: بین گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش و گروه کنترل در میزان سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی تفاوت معناداری وجود دارد.

جهت تحلیل این فرضیه از تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. برای استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره ابتدا پیش فرض‌های آن، یعنی فاصله‌ای و نسبی بودن داده ها، مستقل بودن، نرمال بودن، همگنی واریانس‌ها، همگنی شیب رگرسیون و خطی بودن بررسی شد. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگورف-اسمیرنف و برای بررسی مفروضه همگنی واریانس‌ها از آزمون لوین استفاده شد. نتایج نشان دهنده رعایت و برقراری این پیش فرض‌ها برای انجام تحلیل کوواریانس بود (۰۵/۰<P). مفروضه همگنی شیب رگرسیون‌ها نیز نشان داد که بین گروه ها و پیش آزمون تعامل وجود ندارد (۰۵/۰<P). پس از بررسی و تأیید مفروضه یکسانی واریانس‌ها و مفروضه یکسانی شیب رگرسیونی، مستقل بودن گروه ها مورد توجه است که چون آزمودنی‌ها در گروه‌های آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شده‌اند، این مفروضه هم مورد تأیید است. همچنین آزمون باکس معنادار نبود و این ‌به این معنا است که مفروضه همگنی ماتریس واریانس-کوواریانس رعایت شده است (۰۵/۰<P). بعلاوه اثر متغیرهای جمعیت شناختی و پیش آزمون، کووریت (کنترل) شده و اثرشان حذف گردیده است.

در جدول ۶-۴ به آماره‌های توصیفی متغیرهای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی در دو زمان پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل پرداخته شده است.

جدول ۶-۴٫ آماره‌های توصیفی متغیرهای مورد مطالعه

سلامت جسمانی

سلامت روانی

سلامت محیط

روابط اجتماعی

کیفیت زندگی کلی

گروه

زمان

M

SD

M

SD

M

SD

M

SD

M

SD

آزمایش

پیش آزمون

۲۴

۶/۸

۸/۱۴

۵/۷

۸/۲۵

۶/۹

۸/۷

۶/۳

۶/۸۷

۸/۱۱

پس آزمون

۱/۲۶

۸/۵

۲/۱۸

۸/۶

۱/۲۷

۷/۸

۳/۹

۵/۳

۶/۸۷

۵/۱۵

کنترل

پیش آزمون

۳/۲۱

۲/۴

۵/۱۳

۳/۹

۱/۲۳

۵/۶

۱/۷

۳/۲

۸/۷۰

۲/۹

پس آزمون

۳/۱۹

۹/۸

۱۲

۴/۲

۱/۲۲

۳/۸

۵/۶

۱/۲

۶۵

۷/۱۰

همان گونه که ملاحظه می‌شود، میانگین گروه مبتنی بر تعهد و پذیرش در متغیرهای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی در پیش آزمون به ترتیب، ۲۴، ۱۴، ۲۵، ۷، ۸۷ و پس آزمون به ترتیب ۲۶، ۱۸، ۲۷، ۹، ۸۷ بوده است؛ و میانگین گروه کنترل در متغیرهای متغیرهای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی در پیش آزمون به ترتیب، ۲۱، ۱۳، ۲۳، ۷، ۷۰ و پس آزمون به ترتیب ۱۹، ۱۲، ۲۲، ۶، ۶۵ بوده است.

نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تفاوت ‌گروه‌های گروه مبتنی بر تعهد و پذیرش و کنترل در متغیرهای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی ‌به این شرح می‌باشد: لامبدای ویکلز=۹۵/۰، F=93/55، P=000/0. این نتایج نشان دهنده تفاوت بین نمرات دو گروه می‌باشد (۰۵/۰>P). به عبارت دیگر، ‌می‌توان گفت، تفاوت بین نمرات دو گروه، بیان کننده این مطلب است که به طور کلی مداخله “گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش” بر بهبود متغیرهای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی تاثیر معناداری داشته است.

جدول۴-۷٫ نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره برای مقایسه گروه‌های آزمایش و کنترل در پس آزمون

گروه

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

F

سطح معناداری

اندازه اثر

سلامت جسمانی

۲/۱۸۲

۱

۲/۱۸۲

۳/۱۷۹

۰۰/۰

۴۵/۰

سلامت روانی

۲/۱۵۶

۱

۲/۱۵۶

۴/۶۹

۰۰/۰

۲۹/۰

سلامت محیط

۱۰۰

۱

۱۰۰

۳/۵۸

۰۰/۰

۴۴/۰

سلامت روابط اجتماعی

۰۶/۳۳

۱

۰۶/۳۳

۹/۱۸

۰۰/۰

۳۶/۰

کیفیت زندگی کلی

۵/۲۰۴۷

۱

۵/۲۰۴۷

۹/۳۸

۰۰/۰

۳۱/۰

همان­طور که در جدول۴-۷ نشان داده شده است بین گروه آزمایش که مداخله “گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش”را دریافت کرده‌اند نسبت به گروه کنترل، در متغیرهای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰ P<)؛ و سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط، سلامت روابط اجتماعی و کیفیت زندگی کلی گروه آزمایش در پس آزمون افزایش یافته است. بعلاوه اندازه اثر در متغیرهای سلامت جسمانی ۴۵/۰، سلامت روانی ۲۹/۰، سلامت محیط ۴۴/۰، سلامت روابط اجتماعی ۲۶/۰ و کیفیت زندگی کلی ۳۱/۰ بوده است و این بدین معنی است که به ۴۵ درصد تغییرات مشاهده شده در نمرات پس آزمون متغیر سلامت جسمانی، ۲۹ درصد تغییرات مشاهده شده در نمرات پس آزمون متغیر سلامت روانی، ۴۴ درصد تغییرات مشاهده شده در نمرات پس آزمون متغیر سلامت محیطی، ۳۶ درصد تغییرات مشاهده شده در نمرات پس آزمون متغیر سلامت روابط اجتماعی، و ۳۱ درصد تغییرات مشاهده شده در نمرات پس آزمون متغیر کیفیت زندگی کلی، به دلیل کار مداخله‌ای بوده است. از نظر کوهن، اندازه اثر ۲/۰ مقداری کوچک، ۵/۰ مقداری متوسط و ۸/۰ مقداری زیاد است.

فرضیه چهار: بین گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش و گروه کنترل در میزان درهم آمیختگی فکرعمل اخلاقی، درهم آمیختگی فکرعمل احتمال رخداد برای خود و درهم آمیختگی فکرعمل احتمال رخداد برای دیگران تفاوت معناداری وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...