برای بررسی پایایی طیف های مورد استفاده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج حاصل از این آزمون نشان می‌دهد که ضریب آلفای کرونباخ حاصل از آزمون پایایی طیف‌های مورد استفاده از حداقل ۷۰/۰ تا ۹۹/۰ در نوسان می‌باشد که همگی در حد مناسب هستند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۸- ابزار تجزیه و تحلیل
برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا اطلاعات توسط نرم ‌افزار SPSS به رایانه منتقل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش انجام پذیرفته است. در بخش اول با بهره گرفتن از آمار توصیفی مثل جداول فراوانی و شاخص‌های مرکزی و پراکندگی به توصیف جمعیت نمونه پرداخته شد. در بخش دوم با بهره گرفتن از آمار استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس و همچنین با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیره به آزمون فرضیه‌های تحقیق پرداخته است.
۳-۹- نتیجه گیری
با توجه به نوع پژوهش که توصیفی می باشد، پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد. و کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه در استان فارس بصورت تصادفی ساده(در دسترس) جهت پرکردن پرسشنامه مورد استفاده قرار می گیرند.
۳-۱۰-خلاصه فصل سوم
جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه در استان فارس می­باشد. دوره زمانی پژوهش به دلیل پرسشنامه­ای بودن کار، ۶ ماه اول سال ۱۳۹۴ را در برمی­گیرد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، همبستگی و برای آزمون فرضیه ­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. در این تحقیق برای تدوین ادبیات وپیشینه تحقیق از روش کتابخانه­ای و برای آزمون فرضیه ­های تحقیق از اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه، از طریق نرم­افزارSPSS ، و لیزرل استفاده گردیده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها (یافته ها)
۴-۱- مقدمه
برای مسائلی که در دنیای واقع وجود دارد، نمی توان توجیه ساده ای یافت و علت ها را به آسانی دریافت. برهمین اساس پس از اینکه داده های تحقیق گردآوری، طبقه بندی و استخراج شد، نوبت به مرحله جدیدی ازفرایند پژوهش که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، می رسد.
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی
برخوردار است. امروزه در بیشتر پژوهش هایی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخش های پژوهش محسوب می شود.
در این فصل داده های تحقیق با بهره گرفتن از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابتدا توصیف داده ها از طریق جداول فراوانی و شاخص هایی نظیر حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف معیار و سپس فرضیه ها ارائه می شوند و برای هر فرضیه شاخص های مرکزی و پراکندگی ذکر گردیده و نهایتا معنی داری هرفرضیه آزمون می گردد.
۴-۲- بررسی وضعیت پاسخگویان به پرسشنامه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی
همان گونه که در فصول گذشته اشاره شد پرسشنامه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی دارای ۶ مولفه: ۱. موانع مدیریتی ۲. موانع اجتماعی و روانی ۳. موانع فردی ۴. موانع فرهنگی ۵. موانع محیطی ۶. موانع اقتصادی است. مولفه موانع مدیریتی با ۱۳ گویه، مولفه موانع اجتماعی و روانی با ۷ گویه، مولفه موانع فردی با ۷ گویه، مولفه موانع فرهنگی با ۹ گویه، مولفه موانع محیطی با ۹ گویه و مولفه موانع اقتصادی با ۶ گویه سنجیده شده اند. با توجه به اینکه میزان موانع بهبود کارایی نیروی انسانی توسط ۵۱ گویه سنجیده شده و هر گویه از حداقل نمره ۱ تا حداکثر نمره ۵ در نوسان است لذا نمره پاسخگویان از هر مولفه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی می‏تواند از حداقل ۵۱ تا حداکثر ۲۵۵ در نوسان باشد.
بر اساس این روش از تحلیل شما نمره های به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس ملاک های زیر قضاوت کنید:
- امتیاز ۲۰۰-۲۵۵: نشان دهنده توجه به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی می­باشد.
- امتیاز ۱۱۰-۲۰۰: نشان می دهد که به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی نسبتا توجه می شود.
- امتیاز زیر۱۱۰: نشان دهنده توجه بسیار کم به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی می­باشد.
۴-۲-۱- بررسی وضعیت پاسخ به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان
نتایج حاصل نشان می‏دهد که نمره پاسخگویان از طیف موانع بهبود کارایی نیروی انسانی از ۵۶ تا ۲۳۴ در نوسان بوده است. میانگین نمره آن ها از طیف مذکور ۹۵/۱۹۵ است که بیشتر از میانگین نمره طیف یعنی ۱۱۰ می باشد. بنابراین توجه به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی در میان کارمندان سازمان امور خیریه و اوقاف استان فارس بیش از حد متوسط است. برای مشخص کردن سطح معنی داری متغیر مورد نظر از آزمون T استفاده کرده و با توجه به کوچکتر بودن مقدار احتمال (کمتر از ۰۱/۰) به معنی عدم برابری میانگین متغیر با مقدار مشخص شده است که، در نتیجه فرض صفر برابری را رد کرده و دلالت بر توزیع نرمال داده ها دارد (جدول ۴-۱).
۴-۲-۲- بررسی وضعیت مولفه های موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان
مقایسه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان در مولفه های مختلف نشان می دهد که بیشترین موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان در مولفه موانع مدیریتی (با میانگین ۱۵/۵۰)، پس از آن بعد موانع فرهنگی (با میانگین ۵۶/۳۵)، موانع محیطی (با میانگین ۳۰/۳۳)، موانع فردی (با میانگین ۸۵/۲۷)، موانع اجتماعی و روانی (با میانگین ۴۱/۲۷) و در آخر موانع اقتصادی (با میانگین ۶۸/۲۱) کمترین نمره را به خود اختصاص داده است. برای مشخص کردن سطح معنی داری متغیر مورد نظر از آزمون T استفاده کرده و با توجه به کوچکتر بودن مقدار احتمال (کمتر از ۰۱/۰) به معنی عدم برابری میانگین متغیر با مقدار مشخص شده است، که در نتیجه فرض صفر برابری را رد کرده و دلالت بر توزیع نرمال تمام مولفه ها دارد (جدول ۴-۱).
جدول (۴-۱): بررسی وضعیت مولفه ها و موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان

سطح معنی داری انحراف معیار میانگین حداکثر حداقل مولفه
۰۰۱/۰ ۰۰۸/۱۴ ۱۵/۵۰ ۶۵ ۱۳ موانع مدیریتی
۰۰۱/۰ ۲۰۶/۷ ۴۱/۲۷ ۳۵ ۷ موانع اجتماعی و روانی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...