مرحله اول : ارسال حضوری

 

۱۰۴

 

۸۰ ۹۲/۷۶

 

۲۴ ۰۸/۲۳

 
 

مرحله دوم : ارسال حضوری

 

۲۴

 

۲۴ ۱۰۰

 
 

۳-۵-روایی ابزار پژوهش
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟( خاکی، ۱۳۸۸،ص ۲۴۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای تعیین روایی پرسشنامه، پس از بررسی و تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه ای با نظر و مشورت اساتید راهنما و همچنین برخی دیگر از اساتید صاحب نظر روایی پرسشنامه تأیید شد.
پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی این پرسشنامه توسط حسن اسلامی (۱۳۸۶)، ترجمه و در تحقیقات مختلفی در داخل کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است و دارای روایی و پایایی مناسبی است.
برای سنجش سرمایه روانشناختی از پرسشنامه سرمایه روانشناختی PCQ استفاده شد(لوتانز، ۲۰۰۷). این پرسشنامه از مقادیر استاندار شده که به طور وسیعی برای ساختارهایی که امید، تاب آوری، خوش‌بینی و خودکارآمدی را می‌سنجند مورد استفاده قرار گرفته است و قابلیت اعتبار و پایایی این خرده مقیاس‌ها نیز اثبات شده است.
برای سنجش توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتز در ۵ بعد استفاده شد که قبلا روایی آن تائید شده است( عبدالهی ۱۳۸۴).
برای سنجش رفتار تسهیم دانش از پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش _ الگوی آجزن استفاده شد که روایی آن قبلا تائید شده است.
هدف از ارزیابی روایی اساسی ارزیابی این است که پرسشنامه در سنجش آن چیزی که طراحی شده موفق عمل کرده یا نه؟
۳-۶- پایایی ابزار پژوهش
پایایی نشان دهنده این است که تا چه اندازه فردی در نمرات آزمون در تفاوت های واقعی در ویژگی مورد نظر قابل استفاده است ( ستاری ، ۱۳۷۱).
تمامی پرسشنامه های استفاده شده استاندارد بوده و از پایایی قابل قبولی برخوردار می باشند.
پایایی پرسشنامه توانمندسازی اسپریتز توسط عبدالهی (۱۳۸۴) با آزمون آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزارspss مقدار ۹۱/۰ بدست آمده است.
پایایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز توسط هاشمی نصرت آباد، باباپورخیرالدین و بهادری خسروشاهی (۱۳۹۰) با آزمون آلفای کرونباخ ۸۵/۰ بدست آمد.
پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی در پژوهش پور سلطانی زرندی و همکاران (۱۳۹۲) با مطالعه آزمایشی روی ۳۰ نفر از معلمان تربیت بدنی شهر مشهد پایایی درونی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ ۷۶/۰ بدست آمد.
پایایی آزمون از طریق محاسبه آلفای کرونباخ. میزان آلفای کرونباخ به شرح جدول ذیل بدست آمده است.
جدول شماره (۳-۲)- همسانی درونی خرده مقیاس های آزمون با بهره گرفتن از ضزیب آلفای کرونباخ

 

خرده مقیاس

 

تعداد سوالات

 

آلفای کرونباخ

 
 

رفتار شهروندی سازمانی

 

۱۴

 

۷/۰

 
 

توانمندسازی روانشناختی

 

۱۵

 

۸۹۱/۰

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...