۳-۳ ابزار گردآوری اطلاعات

ابزار گردآوری اطلاعات عبارت‌اند از:

    • فیش جهت تلخیص ادبیات تحقیق
    • ابزار مشاهده جهت استخراج مقادیر مربوط به متغیرهای شناسایی ‌شده از اسناد و اطلاعات شرکت‌های نمونه
    • جدول تلخیص اطلاعات جهت خلاصه کردن مقادیر متغیرها
    • بانک‌ها و نرم‌افزارهای به‌روز شده اطلاعاتی و اینترنت
    • اسناد و گزارش‌ها مالی شرکت‌ها
    • اطلاعات و داده‌های نرم‌افزار حسابداری «تدبیر پرداز» و «ره آورد نوین» و بانک مرکزی
    • اطلاعات سایت‌های مختلف اینترنتی مانند irbourse.com و tsemc.com و www.rdis.ir
    • کتاب
    • مقالات مرتبط
    • اینترنت
    • منابع کتابخانه‌ای

۳ -۴ روش گردآوری اطلاعات

دراین تحقیق داده‌های مورد نیاز مدل‌های تحقیق از نرم‌افزار ره‌آورد نوین، سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران و نرم‌افزار تدبیر پرداز استخراج می‌گردد و در صورت عدم وجود بخشی از اطلاعات مورد نیاز در نرم‌افزارهای مذکور، از صورت‌های مالی شرکت‌های نمونه استفاده خواهد شد. همچنین با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای شامل کتب، مجلات‌هفتگی و ماهنامه‌ها، انتشارات مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پایان‌نامه‌های تحصیلی و رساله‌های تحقیقی مرتبط، جستجو در پایگاه‌های الکترونیکی اطلاعات و مراجعه به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، اطلاعات آماری مورد نیاز شرکت‌ها استخراج و برای نتیجه‌گیری مورد مطالعه و تجزیه وتحلیل قرار خواهد گرفت؛ و کلیه فعالیت‌های مربوط به عملیات تلخیص با بهره گرفتن از نرم‌افزار Excel انجام‌شده و سپس با بهره گرفتن از نرم‌افزار Eviews اقدام به آزمون فرضیات خواهد گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳ -۵ جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه

تعریف جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. (جلیلی، ۱۳۸۸)
از آنجایی که اطلاعات مورد نیاز پژوهش حاضر در شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران قابل دستیابی بوده و اطلاعات آنها به طور نسبی از صحت بیشتری برخوردار است، جامعه آماری این تحقیق، کلیه شرکت‌های غیرمالی پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی سال­های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ می‌باشد.
نمونه گروه کوچکی از جامعه است که برای مشاهده و تجزیه و تحلیل انتخاب می‌شوند. هر بخشی از جامعه آماری می‌تواند یک نمونه باشد. نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان‌ کننده ویژگی‌های اصلی جامعه باشد. (جلیلی، ۱۳۸۸)
حجم نمونه ۱۴۴ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی سال­های ۱۳۹۲- ۱۳۸۷ می‌باشد. در این تحقیق برای انتخاب نمونه آماری از روش حذف سیستماتیک استفاده خواهد شد. بدین منظور کلیه شرکت‌های جامعه آماری که دارای شرایط زیر باشند، به عنوان نمونه انتخاب و مابقی حذف خواهند شد:
۱. اطلاعات مالی شرکت‌های نمونه در دسترس باشند.
۲. سال مالی آن‌ها منتهی به پایان اسفندماه هر سال باشد.
۳. عدم تغییر دوره مالی طی قلمرو زمانی تحقیق داشته باشند
۴. شرکتهای عضو صنایع سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، هلدینگ، بیمه، نهادهای پولی و واسطه‌گر مالی نباشند.
۵. اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌داده‌های ‌صورت‌های ‌مالی از ابتدای سال مالی۸۷ لغایت۹۲ در دسترس ‌باشند.
۶. شرکت‌های نمونه توقف معاملاتی بیش از ۶ ماه طی دوره زمانی تحقیق نداشته باشند.

جدول ۳ - ۱: انتخاب نمونه آماری بر اساس حذف سیستماتیک

کل داده ها ۴۷۸ شرکت
شرکت های غیر فعال -۱۵۹ شرکت
پذیرش و درج در بورس از سال ۸۷ به بعد -۳۶ شرکت
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...