- تحقیقات لامبرت و لارکر در سال ۱۹۸۷ از جمله بررسیهای دیگری است که در زمینه عملکرد پاداش صورت گرفته است . محققین در مقاله ای با عنوان « تجزیه و تحلیل استفاده از معیارهای حسابداری و بازار در قرارداد پاداش مدیران » استفاده از معیارهای حسابداری و بازار را بعنوان معیار عملکرد در قرار داد پاداش مدیران مورد بررسی قرار می دهند. در این تحقیق که بر مبنای تحقیق هالمستوم ( ۱۹۷۹ ) و دیتو ( ۱۹۸۷ ) انجام گرفته « خاصیت اطلاعاتی » دو معیارهای عملکرد یعنی بازده سهام و بازده حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار گرفته است .در این تحقیق ارتباط خطی بین پاداش ( پاداش کوتاه مدت ) و متغیرهای RET , ROA برای ۳۷۰ شرکت در ۱۸۸ صنعت در طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۴ مورد آزمون قرار گرفته است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین پاداش نقدی و میعارهای RET , ROA یک ارتباط زمانی قوی وجود دارد .
- یکی دیگر از بررسیهای انجام شده در مورد عملکرد پاداش تحقیقات بوشمن و اسمیت می باشد که در سال ۱۹۹۶ انجام گرفته است این تحقیق با عنوان « پاداش مدیران و نقش ارزیابی عملکرد افراد در آن » به بررسی از « ارزیابی عملکرد افراد یا IPE » در طرحهای انگیزشی سالانه می پردازد. در این تحقیق ۳۹۶ شرکت و برای شش سال از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شده است .در این تحقیق مشاهده گردیده که استفاده از IPE در طرحهای انگیزشی در میان شرکتهای نمونه از صفر تا صدرصد است و تقریباً دو سوم از شرکتهای مورد آزمون از IPE برای طرحهای پاداش استفاده نمی نمایند طرحهای پاداش این شرکتها بر مبنای معیارهای عملکرد شرکت قرار دارد .
- تحقیق فالتهام و اکسی در سال ۱۹۹۴ با عنوان « سنخیت و گوناگونی معیار عملکرد در روابط چند وظیفه ای بین کارفرما و کارگزار » روابط بین معیارهای عملکرد شرکت و پاداش مدیران را بطور نظری بررسی و تحلیل می نماید . روابط نظری حاکم بر استفاده از سود حسابداری در ارزیابی عملکرد و معیار بازار به عنوان یک معیار عملکرد و سهم آن در گاه نمودن سهامداران از کفایت اداره شرکت بررسی و تجزیه و تحلیل شده است .در این بررسی نقش چند بعدی معیارهای عملکرد در منعکس نمودن میزان شدت و قوت تلاش مدیران آزمون شده نتیجه گرفته می شود که سنخیت دقیق معیارهای عملکر بهترین راهنما باشد و معیارها عملکرد قادرند که بطور مطلوب شدت و قوت پاسخ را اندازه گیری نمایند . همچنین در این بررسی نتیجه گرفته شده که ارز بازار بعنوان یک عامل می تواند در اندازه گیری عملکرد سودمند باشد زیرا که ارزش بازار از روی اطلاعات غیر قابل کنترل بدست می آید .
- ولاس در سال ۱۹۹۷ در مقاله ای تحت عنوان « تطابق طرحهای پاداش بر مبنای سود باقیمانده » مقایسه ای بین شرکتهایی که پاداش مدیران خود را بر مبنای سود باقیمانده ( در آمد قبل از بهره منهای هزینه سرمایه ) قرار داده اند و شرکتهایی که از دیگر معیارهای عملکرد برای انگیزش مدیران استفاده می نمایند انجام داده است . در این تحقیق بررسی می شود که آیا استفاده از معیار سود باقیمانده می تواند آن قسمت از اقدامات مدیران را که در راستای منافع سهامداران می باشد ، منعکس نماید ؟
نمونه های تحقیق شامل چهل شرکت می باشد که طرحهای پاداش خود را بر مبنای سود باقیمانده قرار داده اند و برای مقایسه نیز از یک گروه کنترل استفاده شده است که طرحهای انگیزشی در شرکتهای گروه کنترل بر مبنای زیر می باشد .اگر پاداش ها صحیح وکارامد باشند علاوه بر اینکه وجوه نقدی از شرکت خارج می شودولی اینگونه مخارج ،مخارجی هستند که در اینده دارای منافع اقتصادی می باشد .
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
از اصطلاح روش پژوهش معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود که یکی از تعاریف جامع بصورت زیر است:
روش پژوهش مجموعه‌هایی از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان و نظام یافته) برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(خاکی ،۶۷:۱۳۸۲)
برای اجرای هر‌نوع مطالعه پژوهشی داده‌هایی جمع آوری می‌شوند که با بهره گرفتن از آنها می‌توان آن مطالعه پژوهشی را به انجام رساند. برای جمع آوری داده‌ها ابزارها و روش‌‌های مشخص از نظر کمی و کیفی ارائه می‌دهند تا به‌گونه‌ای مؤثر مورد استفاده قرار گیرد. سپس روشها و تکنیکها‌ی کمی وکیفی مناسب جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌کار گرفته می‌شود.با هر پژوهش،تلاشی سیستماتیک و روشمند به‌منظور دست‌یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه‍ ‌حلی برای مسئله است، که بر این اساس پژوهش‌های صورت گرفته را بر اساس هدف از انجام پژوهش می توان طبقه‌بندی نمود. این پژوهش برمبنای هدف جزء پژوهش‌های کاربردی است.دراین فصل خلاصه‌ای از روش پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری، روش جمع‌ آوری اطلاعات، پایایی وروایی ابزار تحقیق و روش‌های آماری مورد استفاده دراین پژوهش آورده شده است.
۳-۱.روش تحقیق
به روشها یا تکنیک‌هایی که از طریق آن محقق به جمع‌ آوری اطلاعات می‌پردازد، روش تحقیق گفته می‌شود. روش هر پژوهش به اعتقادات نظری خاص محقق و شیوه نگرش او به واقعیات اجتماعی همراه با مقتضیات خاص هر موضوع متکی است.(سرمد،۷۳:۱۳۸۳)
این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی می باشد.زیرا پشتوانه نظری دارد ، تحقیق کاربردی با بهره گرفتن از روشها و تئوریها و مدلهای موجود تحقیق انجام می شود و به یک نتیجه کاربردی منجر می شود به این معنی که در زمینه رفع مسائل و مشکلات و گرفتاریهای سازمان بطورخاص موثر باشد .
طرح انجام تحقیق به صورت پیمایشی می باشد که شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط پدیده های مورد بررسی، بدون تلاش در جهت تغییر و یا تاثیر در وضعیت موجود و مورد مطالعه می باشد. در روش پیمایشی پژوهشگر با حضور در محل تحقیق به جمع آوری اطلاعات می پردازد.در پیمایش هدف محقق آزمون فرضیه های تحقیق می باشد که از پیش بر اساس شواهد و اطلاعات خود ارائه نموده و در نهایت تعمیم نتایج بدست آمده به کل جامعه آماری می باشد و از نظر هدف تحقیق، تحقیق کاربردی می باشد.
۳-۲.جامعه آماری
جامعه آماری عبارت از مجموعه ای از افراد اعم حقیقی یا حقوقی یا اشیاء یا پدیده هایی هستند که بر مبنای صفات مشترک مورد مطالعه قرار می گیرند .
جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره مالیاتی کاشان شامل۱۴۴ نفرند که به صورت رسمی و قراردادی مشغول بکار هستند.
۳-۳.حجم نمونه
در هر جامعه به آن بخشی نمونه گفته می‌شود که معرف جامعه باشد. یعنی در آن همه صفات جامعه، خاصه آن صفاتی که از لحاظ موضوع تحقیق دارای اهمیت است، به تناسب در نمونه وجود داشته باشد. انتخاب هر یک از این روشها، به ماهیت مسئله تحقیق، در دسترس بودن چارچوب مناسب نمونه‌گیری و روش گردآوری داده‌ها بستگی دارد.
برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه ۱۰۳ نفرر محاسبه شد.
N: تعدادکل جامعه اماری/T2: 1.96 درسطح ۰.۰۵/d: 0.05/p: احتمال وجود صفت/Qا: احتمال عدم وجود صفت

n=144.(1.96)2.(0.5)(0.5) = ۱۰۳
۱۴۴(۰.۰۵)۲+(۱.۹۶)۲.(۰.۵)(۰.۵)
۳-۴.روش گردآوری اطلاعات
برای تکمیل و تنظیم مبانی نظری و تئوریکی از مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. و برای آزمون فرضیات نیزاز روش میدانی پرسشنامه ای از نوع بسته استفاده خواهد شد.که پس از تأئید روایی پرسشنامه به تعداد جامعه آماری تکثیر و بین آنها توزیع گردید. ابتدا به صورت حضوری توضیحات لازم دررابطه با پاسخگویی به پرسشنامه به آزمودنی ها داده شد و از آنها خواسته شده که سؤالات را با دقت خوانده و به آنها پاسخ دهند، سپس پژوهشگر به جمع آوری پرسشنامه می پردازد.
۳-۵.ابزار گردآوری اطلاعات
در این تحقیق اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه ها از طریق پرسشنامه کتبی بدست خواهد آمد که از طریق سئوالاتی که در پرسشنامه مطرح می گردند سعی می شود تا دانش، علایق و نگرش و عقاید افراد مورد ارزیابی قرار گیرد و به تجربیات قبلی وی پی برده و همچنین به آنچه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت.
ابزار انداز ه گیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با ۲۲ سوال در طیف لیکرت است .بطوری که جهت نمره گذاری کاملا موافقم=۵، موافقم=۴، تاحدودی=۳،مخالفم=۲، کاملا مخالفم=۱ می باشد.
سوالات پرسشنامه با بهره گرفتن از مدل ارائه شده سازمان ملل متحد و شرکت ایدرو و شاخص هایی که توسط ابوالعلایی(۱۳۸۶) ارائه شده بود طرح ریزی شد.همچنین سلطانی (۱۳۹۱) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان شاخص های کلیدی عملکرد افراد برای سیستم پاداش از این مدل استفاده شده است.
جدول۳-۱ شماره گویه های پرسشنامه

متغیرها شماره گویه ها
مهارت های ادراکی ۱-۲-۳
مهارت های ارتباطی ۴-۵
شخصیتی ۶-۷-۸-۹-۱۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...