از طرفی دیگر گوآی و وریکچیا[۲](۲۰۰۶) از دیدگاه عدم کارایی اطلاعاتی عنوان می‌کند که مسائل نمایندگی باعث شده که مدیر از قدرت نمایندگی خود بهره جسته و خالص ارزش واحد تجاری و نسبت اهرم دفتری را در مقایسه با ارزش اقتصادی و اهرم اقتصادی واقعی آن بیشتر گزارش کند. که این اثرات فوق باعث افزایش در ظرفیت بدهی و اعتبار شرکت می شود و افزایش توانایی شرکت را در جذب سرمایه و به طبع افزایش انعطاف پذیری های شرکت را منجر می شود.از طرفی بر اساس مفهوم «چرخه عمر شرکت[۳]»، شرکت‌ها نیز مانند موجودات زنده دارای چرخه حیات هستند که شامل ظهور (تولد)، رشد، بلوغ و افول است.آگاهی از مرحله ای که شرکت در آن قرار دارد به استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری امکان می‌دهد تا ارزیابی بهتری از اطلاعات مالی شرکت، نیازهای جاری و آتی آن (نظیر نیاز به سرمایه گذاری و تامین مالی) و نیز قابلیت های مدیریت به عمل آورند (حقیقت و قربانی،۱۳۸۶). به همین ترتیب شرکت های در مرحله رشد و با فرصت‌های سرمایه گذاری فراوان در نتیجه به جریان وجه نقد کمتر متمایل اند. شرکت‌های در مرحله بلوغ با کمبود پروژه های سودآور جهت سرمایه گذاری روبرو هستند و در نتیجه متمایل به داشتن جریان نقد بیشتر هستند ( تاناتاوی[۴]،۲۰۱۱).‌بنابرین‏ با توجه به اهمیت انعطاف پذیری مالی و نقش آن در سیاست های نقدی این پژوهش به بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی و با تأکید بر چرخه عمر شرکت در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.

۱-۳- ضرورت انجام پژوهش

ضرورت انجام این پژوهش به قرار زیراست:

امروزه با افزایش روز افزون شتاب تغییرات در عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر سازمان ها نیاز به افزایش انعطاف پذیری سازمان- ها در برابر تغییرات، امری کاملا ضروری است. در جهان رقابتی حاضر، انعطاف پذیری مالی از عوامل کلیدی بقای سازمان و ابزاری برای برتری بر رقبا می‌باشد. انعطاف پذیری مالی می‌تواند توانایی شرکت را برای روبه رو شدن با وقفه های غیر منتظره در جریان وجه نقد افزایش دهد. این به معنای وام گیری از منابع مختلف افزایش سرمایه، فروش دارایی ها و هدایت عملیات شرکت برای مواجهه با شرایط مختلف می‌باشد. از طرفی دیگر با توجه به ادبیات و پیشینه تحقیقاتی ‌در مورد سیاست های نقدی، بررسی موضوع تحقیق مورد نظر حائز اهمیت است. زیرا هدف شرکت ها حداکثرسازی ثروت سهام‌داران می‌باشد. ‌بنابرین‏ شرکت ها سعی دارند با اتخاذ خط مشی ها و تصمیمات مناسب ‌به این هدف دست یابند. اما گاها به دلیل وجود دوره های مختلف عمر (بلوغ، رشد و افول) شرکت ها امکان دارد این رابطه (رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی) تحت تاثیر قرار گیرد. علی رغم اهمیت این موضوع مطالعات فراوانی در این خصوص در خارج از کشور انجام گرفته که این خود گویای اهمیت این مسئله است. اما با وجود این تفاسیر، در ایران کمتر ‌به این مهم پرداخته شده است. ‌بنابرین‏ این پژوهش سعی دارد ‌به این سوال پاسخ دهد که آیا انعطاف پذیری مالی با سیاست های نقدی در چرخه های مختلف عمر شرکت رابطه دارد؟

۱-۴- پرسش پژوهش

مطالعات اولیه و بررسی متون نظری موجود و مطالب ارائه شده در قسمت تشریح و بیان مسئله سؤالات متعددی را به ذهن متبادر می‌کند.در تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به پرسش زیر به عنوان سؤالات اصلی این تحقیق خواهیم بود:

رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در چرخه های مختلف عمر (بلوغ، رشد و افول) ‌شرکت چگونه است؟

۱-۵- اهداف پژوهش

در این پژوهش اهدافی با دیدگاه­ های متفاوت مطابق ذیل بیان شده است.

۱-۵-۱- اهدف علمی پژوهش

هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی با تأکید بر چرخه عمر شرکت در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. جهت دستیابی ‌به این هدف کلی،آن را به اهداف جزئی ذیل تفکیک و در طول انجام تحقیق، این اهداف پیگیری می شود:

۱– بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی.

۲– بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در مرحله بلوغ.

۳– بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در مرحله رشد.

۴– بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در مرحله افول.

۱-۵-۲- اهدف کاربردی پژوهش

اولین کاربرد هر تحقیق جنبه نظری و توسعه رشته مورد تحقیق می‌باشد که زمینه لازم را برای توسعه تئوری‌های آن رشته و حرکت به سمت سیستم‌های سازگارتر و کاراتر را مهیا می‌سازد اما نتایج این پژوهش با توجه به هدف کلی آن می‌تواند برای ‌گروه‌های زیر مفید واقع شود:

۱- تحلیلگران مالی: نتایج این تحقیق می‌تواند جهت تحلیل شرکت هایی که دارای انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی منسجم هستند، مفید واقع شود. همچنین این تحقیق می‌تواند برای دست اندرکاران مالی که همیشه به دنبال اخذ بهترین سیاست های نقدی هستند، در این خصوص مفید واقع گردد.

۲- سرمایه گذاران و سازمان بورس اوراق بهادار: انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی هم برای مدیران شرکت ها و هم برای سرمایه گذاران حائز اهمیت خاصی است. ‌بنابرین‏ اخذ رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی علاوه بر تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های اقتصادی سرمایه گذاران بر ارزش شرکت نیز تاثیر گذاراست.

۳- بانک ها و اعتبار دهندگان:به دلیل اهمیت انعطاف پذیری مالی نتایج تحقیق حاضر می‌تواند برای ارائه اعتبار به وسیله اعتباردهندگان مفید واقع شود.

۱-۶- تبیین فرضیه های پژوهش

با توجه به مطالب فوق و سوالات تحقیق، فرضیه های این تحقیق در قالب یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی به صورت زیر ارائه می شود:

۱- بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی رابطه وجود دارد.

۱-۱- بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در مرحله بلوغ رابطه وجود دارد.

۱-۲- بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در مرحله رشد رابطه وجود دارد.

۱-۳- بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی در مرحله افول رابطه وجود دارد.

۱-۷- قلمرو پژوهش

قلمرو پژوهش به سه دسته زیر تقسیم ­بندی شده است:

۱-۷-۱- قلمرو موضوعی پژوهش

قلمرو موضوعی پژوهش حاضر، رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی با تأکید بر چرخه عمر ‌شرکت می باشد.

۱-۷-۲ – قلمرو زمانی انجام پژوهش

قلمرو زمانی انجام پژوهش از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۲ در نظر گرفته شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...