دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | بیان مسئله – 5 |
تجارت جهانی در آغاز قرن بیستم موید آن است که آنچه تحول و پیشرفت خارقالعاده جهانی را سبب شد، گسترش دانش و پژوهش بوده است. افزایش روزافزون دانش، اثرات بسیار عمیقی در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف به جا گذاشته است. بیتردید تحقیق به عنوان یک کار دانشگاهی جهانی از ارزش اقتصادی و اجتماعی بیشتری برخوردار میگردد. بنابرین دانشگاهها در بسیاری از سامانههای رتبه بندی، ارزیابی و تدوین شاخص های عملکرد خود، بر فعالیتهای پژوهشی تمرکز مینمایند (آلپرت[۱]، ۱۹۸۵) .
برای ارزیابی عملکرد علمی دانشگاهها میتوان از روشهای علمسنجی بهره جست. یکی از رایجترین موارد کاربرد علمسنجی، ارزیابی فعالیت علمی پژوهشگران میباشد که حوزه اجرایی سیاستگذاران علمی-پژوهشی در کشورهای مختلف است (میرحسینی و جلیلیباله، ۱۳۸۸) . به عبارت دیگر هدف اصلی از انجام مطالعات علمسنجی که ارائه خدمات به سیاستگذاری علمی است، تنها با تکیه بر ارزیابی میسر است. از طرفی استفاده از ارزیابی برای شناسایی تفاوتهای فردی، مطرح بوده و در واقع این همان نکتهای است که امروزه در علمسنجی مطرح است (نوروزی چاکلی، ۱۳۹۰) .
از سوی دیگر، تولید اطلاعات علمی پژوهشگران در قالبهای گوناگون انجام میشود که یکی از مهمترین آنها انتشارات است. اندازهگیری انتشارات علمی، از رایجترین ضابطههای سنجش عملکرد تولید اطلاعات علمی است. از میان عمومیترین شاخص هایی که در توصیف فعالیتها و تلاش های کشورهای مختلف مورد توجه است، مؤلفه تعداد مقاله های علمی منتشر شده در مجلههای معتبر علمی بینالمللی است (صبوری، ۱۳۸۱) . شناسایی ویژگیها و الگوهای حاکم بر تولید علم پژوهشگران می تواند پاسخ بسیاری از پرسشها در رابطه با چگونگی تولید علم در میان پژوهشگران انفرادی در یک رشته خاص، دانشگاه یا کشور خاص را فراهم آورد. از این رو، پژوهش پیرامون بهره وری علمی پژوهشگران انفرادی به منظور کشف الگوهای مختلف تولید ضروری است. از سوی دیگر زمان یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تعیین سطح بهره وری پژوهشگران انفرادی است. با وجود اهمیت عامل زمان، ارزیابیهای پژوهشی بدون توجه به این عامل صورت میگیرد. با توجه به آن که در سطوح خردتر، نتایج ارزیابیها به منظور توزیع اعتبارات، تخصیص پاداشها و امتیازها و نیز استخدام و ارتقای رتبه به کار گرفته می شود، ضروری است تفاوتهای الگوهای بهره وری در میان رشته های مختلف بررسی گردد. در کنار تفاوت الگوهای بهره وری رشته های مختلف، تفاوت در شمار پژوهشگران آنها نیز لازم است در ارزیابیها مورد توجه قرار گیرد.
بنابرین پژوهش حاضر می کوشد با بهره گرفتن از دو شاخص سرانه انتشار و نرخ انتشار به مقایسه بهره وری علمی پژوهشگران ایرانی در رشته های مختلف بپردازد.
بیان مسئله
یکی از مباحث اساسی فراروی پژوهشگران علمسنجی و نیز سیاستگذاران پژوهشی، بهره وری علمی پژوهشگران است. بهره وری علمی که به عنوان سطح انتشار علمی تعریف می شود، می تواند از مؤلفه های مختلفی تشکیل شود. نخستین مؤلفه، تعداد آثار علمی، به ویژه مقالات منتشر شده در مجلات است که به عنوان سنگبنای تولید علم و در نتیجه واحد سنجش آن به کار میرود. آشکار است که این مؤلفه به طور مطلق نمیتواند نشانگر بهره وری علمی باشد. زیرا میزان انتشار آثار علمی از پژوهشگری به پژوهشگر دیگر بسته به عوامل فردی، اجتماعی، سازمانی، و تخصصی متفاوت است.
تفاوت در الگوهای انتشاراتی در رشته های مختلف در تحقیقات علمسنجی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. به طوری که برای نمونه نشان داده شده است که پژوهشگران در حوزه های وابسته به پزشکی، شیمی و حوزه های زیستی به طور متوسط از تولید علم بیشتری نسبت به پژوهشگران در رشته های فیزیک، ریاضیات، و مهندسی برخوردار هستند (ارتنر[۲]، ۲۰۱۰) . یکی از عواملی که در بررسی های جمعی بین رشته ها رخ می نماید، شمار پژوهشگران هر حوزه است. آشکار است که در هر کشور، بسته به نوع نیازهای علمی، رشته های مختلف از درجات توسعه متفاوتی برخوردار هستند، به نحوی که شمار دانشگاهها، مراکز پژوهشی، گروه های آموزشی از رشتهای به رشته دیگر بسیار متفاوت است و این امر به تربیت و جذب شمار متفاوتی از پژوهشگران خواهد انجامید (ستوده، ۱۳۸۹) . تفاوت در شمار پژوهشگران در کنار تفاوت در الگوهای انتشاراتی هر رشته می تواند بر شمار تولیدات علمی آن تاثیر بگذارد و به تفاوت در سرانه تولید علم از رشتهای به رشته دیگر بیانجامد. بنابرین، چنانچه رشته ها را صرفنظر از شمار پژوهشگران آن با هم مقایسه کنیم، بیم آن میرود که به ارزیابی واقعبینانهای دست نیافته باشیم. شاخص سرانه انتشار که نسبت بین شمار انتشارات علمی را به شمار پژوهشگران میسنجد ارزیابیها و مقایسههای جمعی را برای مثال بین دانشگاهها، تیمهای پژوهشی و رشته های مختلف میسر میسازد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 10:20:00 ب.ظ ]
|