Boverin

B. bassiana

سوسک کلرادو

شوروی سابق

Boverol

B. bassiana

سوسک کلرادو

چک

Boverosil

B. bassiana

سوسک کلرادو

چک

Pae-sin

P. fumosoroseus

سفیدبالک­ها

مکزیک

Laginex

L. giganteum

لارو پشه­ها

ایالات متحده

در شناسایی جدایه­های گونه­ B. bassiana از روش RADP-PCR استفاده شده است (یورتز و رایس[۵۶]، ۱۹۹۷). همچنین رهنر و بوکلی[۵۷] (۲۰۰۳) از ریز ماهواره­ها برای بررسی ساختار جمعیت و حدود گونه ­ای B. bassiana بهره گرفته­اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به رنگ سفید کنیدیوفور و کنیدی قارچ B. bassiana، توده­ی ریسه­های تشکیل شده روی لاشه­ی میزبان به رنگ سفید دیده می­ شود و از این رو بیماری ایجاد شده به موسکاردین سفید مشهور است. این قارچ در محیط کشت مصنوعی و خاک به فرم ریسه رشد کرده و کنیدی تولید می­ کند. قارچ به محض ورود به همولنف، ممکن است از طریق اجسام هیفی مخمّر مانند توسعه پیدا کند. فاز اخیر مرحله­ انگلی اجباری بوده و در حالت طبیعی در بیرون از حشره­ی میزبان مشاهده نمی­ شود. در موقع مرگ میزبان، سلول­های قارچی در همولنف به فاز ریسه­ای تغییر یافته و بافت­های باقیمانده را کلونیزه می­ کنند. فاز ریسه­ای از کوتیکول خارج شده و کنیدیوفورهای بی­رنگ را در سطح میزبان ایجاد می­ کند (بوسیاس و پندلند[۵۸]، ۱۹۹۸). تندش و رشد کنیدی قارچ در واکنش به منابع قابل استفاده کربن (مانند گلوکز و کیتین) و نیتروژن بروز می­ کند (اسمیت و گرولا[۵۹]، ۱۹۸۱). در محیط کشت مایع بر حسب محتوای غذایی محیط تولید بلاستوسپور، کنیدی یا هر دوی آنها را می­ کند (توماس[۶۰]و همکاران، ۱۹۸۷).
قارچ B. bassiana در تمام نقاط جهان وجود داشته و به صورت ساپروفیت همه­جایی خاکزی دیده می­ شود. این عوامل بیماری­زا به صورت گسترده­ای به عنوان یکی از گونه­ های امیدبخش برای توسعه بالقوه در کنترل بیولوژیک عملی است. همچنین دارای طیف میزبانی وسیع بوده و به ویژه در گونه­ های راسته پروانه­ها (بال پولکداران)، سوسک­ها (سخت بالپوشان) و سن­ها (ناجوربالان) ایجاد بیماری می­ کند، همچنین آلودگی در مگس­ها (دوبالان) و زنبورها (بال­غشائیان) نیز دیده شده است (تانادا و کایا[۶۱]، ۱۹۹۳).
سنت لجر[۶۲]و همکاران (۱۹۹۲) تنوّع طبیعی بالایی را در جمعیت­های B. bassiana در بررسی ۱۳۸ جدایه از این قارچ در آنالیز ایزوآنزیمی مشاهده نمودند که نشان ­دهنده دامنه متغیر مناطق جغرافیایی بود. مطالعات دیگر به­وسیله ونگ[۶۳]و همکاران (۲۰۰۳) با بهره گرفتن از RADP-PCR، ۲۸S-rDNA و ریز ماهواره­ها مشخص کرد که میانگین شاخص تنوّع ژنتیکی جمعیت­های جغرافیایی به­ طور معنی­داری پایین­تر از شاخص جمعیت­های مشتق بر اساس حشره­ی میزبان بود که نشان می­دهد که ارتباط ژنتیکی جدایه­هایB. bassiana بیشتر از گونه­ حشره­ی میزبان به موقعیت جغرافیایی ارتباط دارد.
۲-۲-۵-۳- سموم قارچی
بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه مربوط به گونه­ های M. anisopliae وB. bassiana می­باشد. و مطالعات کمتری روی گونه­ های دیگر نظیر Tolypocladium spp.،Isaria fumosorosea،Verticillium lecanii و Hirsutella thompsonii (Fischer) انجام گرفته است. این قارچ­ها تولید انواعی از متابولیت­های ثانویه را می­نمایند که بعضی از آنها در سطح گونه اختصاصی بوده در حالی که بقیه توسط تعداد زیادی از قارچ­ها تولید می­شوند. توکسین­ها بسته به رشته­ های علمی مختلف دارای تعاریف متفاوتی هستند. پاتولوژیست­های گیاهی توکسین­ها را به ترکیبات با وزن مولکولی پایین محدود کرده ­اند که در بیشتر موارد محصول “متابولیسم ثانویه[۶۴]” هستند (گرانیتی[۶۵]، ۱۹۷۲). ترکیباتی که در فرآیندهای متابولیکی اولیه­ موجودات زنده نقش مشخصی ندارند، متابولیت­های ثانویه نامیده می­شوند. مروری در منابع نشان می­دهد که تعداد قابل توجهی از متابولیت­های ثانویه با وزن مولکولی پایین از قارچ­های بیمارگر حشرات جداسازی شده ­اند که تعداد زیادی از آنها دارای فعالیت حشره­کشی هستند (گیلسپی و کلایدون، ۱۹۹۸). به نظر می­رسد متابولیت­های تولید شده به وسیله­ قارچ­های بیمارگر حشرات دارای عملکردهای زیر باشند.
۱- برای میزبان سمّی بوده و به مرگ میزبان کمک می­نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...