تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۲ـ۹ـ۲)هواپیماهای آموزشی/کاربردی کوچک – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
-
- تعداد مسافر: ۵۲ نفر
-
- خدمۀ پروازی: ۲ نفر
-
- حداکثر سرعت کروز: ۵۳۵ کیلومتر بر ساعت
- ارتفاع کروز: ۷۶۰۰-۷۲۰۰ متر
شکل ۶٫۲: هواپیمای ایران ۱۴۰
در حال حاضر ایران برنامۀ تولید داخلی یک هواپیمای مسافربری سایز متوسط (با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر) را دارد. همچنین ایران در حال مذاکره جهت تولید هواپیماهای آنتونوف ۱۵۸ (هواپیمایی کوتاهبرد با ظرفیت ۹۹ مسافر، محصول کشور اکراین) و توپولوف اسام-۲۰۴ و ۲۱۴ (با ظرفیت ۲۰۰ مسافر، محصول کشور روسیه) است .
۲ـ۹ـ۲)هواپیماهای آموزشی/کاربردی کوچک
از جمله هواپیماهای آموزشی تولید ایران عبارتند از:
-
- پرستو از اولین هواپیماهای ساخت ایران جهت آموزش خلبان است
-
- درنا یک جت آموزشی است که تولید آن در سال ۱۳۷۸ (۱۹۹۹ میلادی) علنی شد و در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶ میلادی) به تولید رسید. درنا تولید نیروی هوایی است.
-
- تذرو یک جت آموزشی کوچک تمام کامپوزیت است که برای اولین بار در نمایشگاه هوایی در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲ میلادی) در جزیرۀ کیش ایران نمایش دادهشد. این هواپیما در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸ میلادی) به تولید رسید.این هواپیما توسط مجموعۀ صنعتی اوج با اسکلتی آلومینیومی و پوستهای از مواد مرکب، ساخته شدهاست.
شکل ۷٫۲: (الف) هواپیمای پرستو؛ (ب) جت آموزشی تذرو
-
- هواپیمای دونفرۀ آوا ۲۰۲ یک هواپیمای سبک برای آموزش خلبان، حمل و نقل محموله های سبک و گشت هوایی است که توسط شرکت صنایع هوایی ایران، زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، طراحی و ساخته شدهاست.
- هواپیمای کشاورزی آوا ۳۰۳ با توجه به نیاز ایران به سالانه ۳۰ تا ۵۰ فروند هواپیمای سمپاش بهوسیلۀ شرکت صنایع هوایی ایران در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲ میلادی) تولید شد. این هواپیما بهعنوان یک هواپیمای سمپاش تولید شدهاست ولی قابلیت استفاده بهعنوان تخمکاری، کوددهی و آتشنشانی را نیز دارد. این هواپیما با انتقال فناوری از شرکت P.Z.L لهستان ساخته شدهاست .
شکل ۸٫۲: (الف) هواپیمای آوا ۲۰۲؛ (ب) هواپیمای آوا ۳۰۳
-
- هواپیمای فلزی آموزشی/تفریحی دو نفرۀ ایران-۲
-
- پرندۀ آبی یک هواپیمای دو نفرۀ تمام کامپوزیت است که دارای کاربردهای آموزش خلبانی، گشتزنی، مرزبانی، ترابری، شناسایی، تاکسی هوایی و حمل محموله های پستی است. این هواپیما محصول شرکت خصوصی هوافضای درنا است.
- فجر ۳ یک هواپیمای بازرگانی/آموزشی/تفریحی/تاکسی تمام کامپوزیت در ردۀ سبک و تک موتوره با قابلیت حمل چهار سرنشین است. این هواپیما در صنایع هوایی و کامپوزیت فجر[۲۵] تولید شدهاست. این هواپیما در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵ میلادی) اولین پرواز خود را انجام داد و در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ میلادی) تولید شد .
شکل ۹٫۲: (الف) هواپیمای پرندۀ آبی؛ (ب) هواپیمای فجر ۳
-
- فجر ۲۰، ۲۲و ۲۴ هواپیماهایی کامپوزیتی، دوربرد و فوق سبک هستند. این هواپیماها تولید شرکت هسا هستند. از این هواپیما جهت مصارف آموزشی، گشتزنی هوایی، کنترل ترافیک شهری و بزرگراهها، عملیات امداد و نجات، سمپاشی مزارع، عکسبرداری هوایی و جا به جایی مسافر میتوان استفاده کرد.
- جت آموزشی کوثر با همکاری نیروی هوایی و صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شدهاست .
(الف)
(ب)
شکل ۱۰٫۲: (الف) فجر ۲۲؛ (ب) جت آموزشی کوثر
- هواپیمای فائز که نخستین هواپیمای تک سرنشین و دو موتورۀ تولید ایران است. این هواپیما تولید صنایع هوایی و مواد ترکیبی فجر است و در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) رونمایی شد .
شکل ۱۱٫۲: هواپیمای فائز
۲ـ۹ـ۳) هلیکوپترها
از جمله هلیکوپترهای تولید ایران عبارتند از:
-
- شباویز که در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) توسط پنها تولید و خط تولید انبوه آن در سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶ میلادی) تأسیس شد. شباویز یک هلیکوپتر چند منظوره است که از آن برای حمل و نقل اشخاص، نفرات نظامی، تجهیزات، بار، ارسال تدارکات از طریق هوا و عملیات امداد و نجات استفاده می شود .
- شاهد ۲۷۸ یکی از محصولات بومی ایران است که در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ میلادی) و توسط صنایع تحقیقات هوایی شاهد تولید شد. این بالگرد دارای قابلیت حمل پنج سرنشین است که به تولید انبوه رسیده و در نهادهای نظامی و غیرنظامی (مانند سازمان محافظت از محیط زیست) وارد خدمت شده است.
(الف)
(ب)
شکل ۱۲٫۲: (الف) شباویز؛ (ب) شاهد ۲۷۸
- شاهد ۲۸۵ بالگردی تهاجمی است که در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶ میلادی) در نمونه های زمینی و دریایی توسط صنایع تحقیقات هوایی شاهد ساختهشده و هماکنون با انتقال تکنولوژی ساخت، در خط تولید هسا قرار دارد. این بالگرد از نوع تکنفره و برای اجرای مأموریتهای نظامی، از جمله شناسایی و گشت رزمی و پشتیبانی از نیروهای زمینی، توسعه یافتهاست .
شکل ۱۳٫۲: شاهد ۲۸۵
همچنین در حال حاضر مراحل طراحی و ساخت بالگرد ملی “صبا ۲۸۴” و بالگرد ۲۱۴ ST در شرکت پنها در حال انجام است.
۲ـ۹ـ۴)هواپیماهای بدون سرنشین
از جمله هواپیماهای بدون سرنشین تولید ایران عبارتند از:
- تلاش، نخستین هواپیمای بدون سرنشین تولیدی صنایع هوایی قدس است. از این هواپیما در جنگ تحمیلی عراق نیز استفاده شدهاست. در این جنگ، با نصب دوربین عکاسی روی تلاش، عکسهای ارزشمندی از مواضع عراق تهیه شد.
در حال حاضر از این هواپیما بهعنوان آموزش مقدماتی جهت پیداکردن مهارت های لازم برای هدایت پرندههای پیشرفته استفاده می شود. همچنین این هواپیما بهعنوان هدف، جهت آموزش یگانهای پدافند نیز کاربرد دارد.
برخاستن این هواپیما با بهره گرفتن از چرخ و از روی باند پروازی (باندهای خاکی نسبتاً هموار) صورت میگیرد و بازیافت آن هم بهوسیلۀ چرخ، روی باند است. اصول پرواز آن نیز بسیار ساده و راحت است.
-
- ابابیل در چند مدل و با کاراییهای مختلف طراحی و تولید شدهاست. این پهپاد محصول صنایع هسا است و تاکنون چند نسل از آن ساخته شدهاست.
- مهاجر از جمله معروفترین هواپیماهای بدون سرنشین ایران به شمار میروند که در چند نسل ساخته شدهاند و معروفترین آن ها، مهاجرهای ۳ (درنا) و ۴ (هدهد) هستند .
(الف)
(ب)
شکل ۱۴٫۲: هواپیمای بدون سرنشین (الف) ابابیل؛ (ب) مهاجر
-
- رعد که در مدلهای مختلف تولید شدهاست.
- صاعقه برای افزایش مهارت کارکنان پدافند هوایی به عنوان هدف برای موشکها، توپها و پدافند زمینی مورد استفاده قرار میگیرد. این پهپاد از محصولات صنایع هوایی قدس است .
(الف)
(ب)
شکل ۱۵٫۲: هواپیمای بدون سرنشین (الف) رعد؛ (ب) صاعقه
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:06:00 ب.ظ ]
|