الف) اعطای جوایز غیر ثابت نقدی یا جنسی برای سپرده ­های قرض­الحسنه

ب) تخفیف و یا معافیت سپرده­گذاران از پرداخت کارمزد و یا حق­الوکاله

پ) دادن حق تقدم به سپرده گذاران برای استفاده از تسهیلات اعطایی بانکی.

سپرده سرمایه ­گذاری مدت­دار

سپرده ­های سرمایه ­گذاری مدت­دار به آن دسته از سپرده­ هایی اطلاق می­ شود که به قصد انتفاع به بانک سپرده می­ شود و بانک­ها با قبول وکالت از طرف صاحبان سپرده ­های غیر دیداری آن ها را در عملیات مجاز بانکی به کار می­ گیرند. بانک­ها به علت تعهد قانونی در استرداد اصل سپرده ­های سرمایه ­گذاری مدت­دار بهتر است بازپرداخت اصل اینگونه سپرده ­ها را با هزینه خود بیمه نمایند.

بانک منافع حاصله را پس از وضع حق الوکاله خود در پایان هر دوره به نسبت مدت و مبلغ سپرده طبق آیین نامه و دستورالعمل­های بانکی بین سپرده­گذاران تقسیم می­ نماید.

سپرده سرمایه ­گذاری مدت­دار در بانک تحت عناوین کوتاه­مدت و بلند­مدت نگهداری می­شوند.

سپرده سرمایه ­گذاری کوتاه­مدت عادی

برای افتتاح اینگونه سپرده ­ها از کارت مخصوص به خود استفاده می­ شود که در آن متقاضی به بانک حق وکالت با توکیل می­دهد تا سپرده وی را طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا در قالب عقود مختلف به صورت مشاع به کار­گرفته و منافع حاصله را طبق مقررات و آیین نامه مربوط با داشتن حق مصالحه بین بانک و سپرده­گذار به تناسب مبلغ و مدت پس از کسر حق­الوکاله پرداخت نماید.

سود سپرده ­های کوتاه مدت به صورت علی­الحساب و بر مبنای کمترین مانده در هر روز مشروط بر اینکه از حداقل (در حال حاضر حداقل مبلغ ۵۰٫۰۰۰ ریال است) کمتر نباشد محاسبه و در پایان هر ماه قابل پرداخت است. حداقل زمان لازم برای دریافت سود سی روز از زمان افتتاح حساب است که به صورت روز شمار در پایان هر ماه محاسبه می­گردد و شاید اتخاذ این روش بتواند پس انداز­های کوچک را متمرکز سازد.

سپرده سرمایه ­گذاری بلند­مدت

چنانچه سپرده­گذاران تمایلی به استفاده از وجوه خود در طول مدت سپرده­گذاری نداشته باشند می ­توانند از سپرده سرمایه ­گذاری بلند­مدت استفاده نمایند.

سپرده سرمایه ­گذاری بلند­مدت از نظر مدت به پنج دسته سپرده ­های یکساله، دو­ساله، سه­ساله، چهار­ساله و پنج­ساله تقسیم می­شوند. هر نوع سپرده با توجه به مدت دارای حداقلی است که سپرده­گذار باید رعایت نماید و نرخ سود سپرده ­ها نیز تابعی از مدت سپرده­گذاری است.

بانک به وکالت و وصایت از طرف سپرده­گذار با داشتن حق توکیل به غیر وجه این سپرده را بر طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا به طور مشاع به کار گرفته و منافع حاصله پس از کسر حق الوکاله و یا با داشتن حق مصالحه طبق آیین نامه و مقررات مربوط، به تناسب مبلغ و مدت به سپرده گذار یا قائم مقام قانونی وی پرداخت می­ نماید.

به موجودی سپرده سرمایه ­گذاری بلندمدت نمی­ توان مبلغی اضافه نمود اما در مواقعی که صاحب سپرده نیاز به دریافت قسمتی از وجه سپرده سپرده سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشد می ­تواند به بانک مراجعه و مبلغ مورد نیاز را با توجه به شرایط خاص دریافت دارد.

پیشینه پژوهش

پژوهش امری گروهی است، نه فردی. هر مطالعه ضمن آنکه مبتنی بر مطالعات قبلی است، خود پایه و مقدمه­ای برای اطلاعات بعدی است. هر قدر تعداد ارتباطات و پیوندهای ممکن یک مطالعه با مطالعات پیشین و تئوری­های موجود بیشتر باشد، سهم و اهمیت آن در بسط دانش آدمی بیشتر خواهد بود. پژوهشگر باید تفکر و تعمق عمیقی را که قبلاً راجع به پژوهش صورت گرفته است، بررسی کند و سپس طرح مطالعه تازه­ای را به گونه ­ای بریزد که با مطالعات پیشین ارتباط مستقیم داشته باشد.

بررسی ضمنی ادبیات پژوهش در ایران در زمینه پیش ­بینی سپرده ­های بانکی حاکی از آن است که مطالعه­ ای در این زمینه صورت نگرفته است. اما مطالعات گسترده ­ای وجود دارد که از روش­های به کار­رفته در این پژوهش استفاده نموده ­اند. در این قسمت سعی می­ شود تحقیقاتی که تا حدود زیادی به موضوع پژوهش نزدیک ‌می‌باشد، آورده شود. ‌به این دلیل در ابتدا، به تحقیقاتی که به بررسی عوامل مؤثر بر جذب سپرده ­ها در بانک ها پرداخته­اند، اشاره می­ شود و در ادامه به تحقیقاتی که از روش­های مورد استفاده در این پژوهش به منظور پیش ­بینی استفاده نموده ­اند، مطرح می­گردد. ابتدا مطالعات داخلی مورد کاوش و در ادامه مطالعات خارجی مورد بررسی قرار می­ گیرند.

مطالعات داخلی

با توجه به اینکه پژوهشی که مستقیم به بحث پیش ­بینی سپرده ­های بانکی پرداخته باشد، وجود ندارد، ابتدا به تحقیقاتی که درباره عومل مؤثر بر جذب سپرده انجام ‌شده‌اند، پرداخته می­ شود، در ادامه بحث به تحقیقات انجام شده در مقوله پیش ­بینی پرداخته می­ شود.

ماندانا کتیرایی (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر جذب سپرده ­های بانکی بانک­های خصوصی” تاثیر عوملی چون میزان سرمایه، تعداد شعب و تعداد پرسنل بانک­های خصوصی شامل بانک­های سامان، سرمایه، اقتصاد نوین، پاسارگاد و پارسیان را بر افزایش منابع بانکی با بهره گرفتن از روش اقتصاد­سنجی داده ­ها، پانل و آزمون اثرات ثابت و آزمون لایکلی مورد بررسی قرار می­دهد. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که تعداد پرسنل و میزان سرمایه با منابع بانکی رابطه مستقیم داشته ولی تعداد شعب تاثیری بر افزایش منابع بانکی ندارد.

زهره اقایاری (۱۳۸۵) در پژوهشی به بررسی عوامل مؤثر بر جذب منابع در شعب استان تهران بانک ملت پرداخته است. هدف این پژوهش بررسی نحوه افزایش و رشد سپرده ­های بانکی به عنوان مبنای اصلی فعالیت نظام بانکی و به کار گرفتن اصولی آن ها از طریق اعطای تسهیلات و سرمایه­گذاری به منظور کسب سود و رشد اقتصادی است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع توصیفی، ضریب همبستگی و آزمون­های رگرسیون به طور تکمیلی است. بررسی­ های انجام شده نشان می­دهد که عوامل مهم در افزایش سپرده ­های بانک ملت عبارتند از تبلیغات- گشایش اعتبارات اسنادی- تسهیلات پرداختی و آموزش کارکنان که رابطه این عوامل با رشد سپرده ها مستقیم است.

محمد موسوی (۱۳۸۴) در پژوهشی به بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع مالی بانک پارسیان در دوره زمانی ۸۳-۸۰ می ­پردازد. جامع آماری این پژوهش کلیه شعب بانک پارسیان است. با مراجعه به اسناد و مدارک و پرونده ­های مربوطه در حیطه گزارش­های اماری نتیجه کلی حاکی از آن است که گشایش اعتبارات اسنادی- مکانیزاسیون شعب و تسهیلات پرداختی از عوامل مهم در افزایش سپرده­­های بانک پارسیان است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...