جدول۲-۲ مقایسه نسبت‌های مربوط به شاخص‌های درآمدی ایران و نروژ ۲۷

جدول ۲-۳ حضور زنان در پست‌های سیاسی و مدیریتی ۲۷

جدول ۲-۴ مقایسه نرخ سواد زنان در کشورهای مختلف ۳۰

جدول ۲-۵ رتبه‌بندی عامل‌های شخصی ۴۰

جدول ۲-۶ رتبه‌بندی عامل‌های سازمانی ۴۰

جدول ۲-۷ رتبه‌بندی عامل‌های فرهنگی ۴۱

جدول ۲-۸ رتبه‌بندی عامل‌های اجتماعی ۴۱

جدول ۳-۱ : مربوط به تعداد افراد نمونه بر حسب روش تصادفی طبقه ای ۵۸

جدول ۳-۲ : شکل کلی و امتیازبندی پرسشنامه ‌بر اساس طیف لیکرت ۵۹

جدول۳-۳: مربوط به نمایش میزان آلفای کرونباخ گویه های پرسشنامه ۶۲


جدول۴-۱: آمار توصیفی مربوط به بررسی نرمال بودن داده ها ۶۶

جدول ۴-۲: مربوط به آمار توصیفی متغیر ها ۶۷

جدول۴-۳: کرویت بارتلت(KMO) 68

جدول ۴-۴: اشتراکات واریانس ۶۹

جدول ۴-۵: نتایج نهایی تحلیل عاملی ۷۰

جدول ۴-۶ مربوط به بار های عاملی پس از چرخش وایمکس ۷۲

جدول (۴- ۷) تحلیل عامل تائیدی برای بررسی شاخص های عوامل فرهنگی ۷۳


جدول (۴- ۸) تحلیل عامل تائیدی برای بررسی شاخص های عوامل اجتماعی ۷۴

جدول (۴- ۹) تحلیل عامل تائیدی برای بررسی مؤلفه‌ های تبعیض و نابرابری جنسی ۷۵

جدول (۴- ۱۰) تحلیل عامل تائیدی برای بررسی شاخص های تضاد کار و خانواده ۷۶

جدول (۴-۱۱) شاخص‌های برازش مدل ۷۷

جدول ۴-۱۲: مربوط به آمار توصیفی مؤلفه‌‌ها ۷۹

جدول ۴-۱۳: مربوط به آزمون t 79

جدول۴-۱۴: مربوط به آزمون فریدمن ۸۰

جدول ۴-۱۵: مربوط به آمار توصیفی مؤلفه‌‌ها ۸۱

جدول ۴-۱۶: مربوط به آزمون t 81

جدول ۴-۱۷: مربوط به آزمون فریدمن ۸۲

جدول ۴-۱۸: مربوط به آمار توصیفی مؤلفه‌‌ها ۸۳

جدول ۴-۱۹: مربوط به آزمون t 83

جدول۴-۲۰: مربوط به آزمون فریدمن ۸۴

جدول ۴-۲۱: مربوط به آمار توصیفی مؤلفه‌‌ها ۸۵

جدول ۴-۲۲: مربوط به آزمون t 85

جدول ۴-۲۳: مربوط به آزمون فریدمن ۸۶

جدول ۴-۲۴: مربوط به آمار توصیفی مؤلفه‌‌ها ۸۷

جدول ۴-۲۵: مربوط به آزمون t 87

جدول۴-۲۶: مربوط به آزمون فریدمن ۸۷

فهرست نمودارها

نمودار (۳-۱) طرح تحقیق ۵۶

نمودار (۳-۲) مشخصات پژوهش ۶۳

چکیده


هدف از پژوهش حاضر شناسایی علل عدم ارتقای شغلی بانوان در پست‌های اختصاصی در سازمان‌های دولتی شهرستان ساوه بوده است. جامعه آماری در تحقیق حاضر شامل کلیه زنان شاغل در سازمان‌های دولتی شهرستان ساوه می‌باشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای می‌باشد ‌به این صورت که به شیوه طبقه‌ای از بین زنان شاغل در سازمان‌های دولتی شهرستان که مجموع آن ها ۱۷۰ نفر می‌باشد نمونه انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد افراد نمونه ۱۰۲ نفر منظور شد. یه دلیل عدم تکمیل یکی از پرسشنامه‌ها تعداد نمونه در بخش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۰۱ نفر منظور گردید . ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد ‌به این منظور پس از تأیید روایی پرسشنامه به کمک نرم‌افزار spss ضریب آلفای کرنباخ محاسبه شد و نتایج نشان داد آلفای به دست آمده به اندازه کافی به یک نزدیک است، ‌بنابرین‏ پرسشنامه و در نتیجه داده های حاصل از آن و تجزیه و تحلیل آن ها معتبر بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد و برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون t تک متغیره و ازمون فریدمن استفاده شد و برای آزمون فرضیه اصلی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. در نهایت نتایج نشان داد همه عوامل منجر به خود ناتوان سازی زنان و در نتیجه منجر به ایجاد نگرش منفی نسبت به پست های مدیریتی به زنان و در نهایت منجر به شکل گیری سقف شیشه ای در سازمان های دولتی شهرستان ساوه شده است و عامل فرهنگی دارای بالاترین اثر می‌باشد.

کلید واژه ها: عدم ارتقای شغلی / پستهای دولتی / زنان

فصل اول

کلیات پژوهش

۱-۱ مقدمه


امروزه مشارکت زنان در امور اقتصادی، فراتر از تأمین نیروی کار ارزان ‌بها یا بدون دستمزد مورد توجه کارشناسان توسعه اقتصادی قرار گرفته است. در جوامع پیش‌رفته‌ صنعتی و کشورهای نوخاسته‌ صنعتی، مشارکت زنان ـ به عنوان کارگزاران توسعه و برخوردار شونده‌گان از آن ـ اصلی پذیرفته شده است. در ایران نیز، برنامه‌ریزی برای پویایی جامعه‌ گسترده زنان ـ که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ـ امری گریزناپذیر است. عموماً آماری دقیق از سهم مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان ایران در دسترس نیست و وضعیت مشارکت زنان به دلایل مختلف با ابهام و پیچیده گی ویژه‌ا‌ی همراه است. مهم‌ترین عوامل این پیچیده‌گی‌ها، تعصب‌های سنتی و قومی، گوناگونی ساختار فرهنگی و اجتماعی ایران، نبود سازوکارهایی برای در شمار آوردن کار زنان در واحدهای کوچک و سنتی است. به دلیل تعصبات سنتی و قومی، کار زنان در بخش‌های مختلف اقتصادی انکار شده و پنهان مانده است (سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۷۸: ۱۵۵).

گوناگونی ساختارهای اجتماعی باعث شده که کار زنان در فعالیت‌هایی هم چون کشاورزی و صنایع دستی و خانگی، بیشتر در قالبی غیررسمی جای گرفته و وارد آمارهای رسمی کشور نگردد. بسیاری از زنان نیز به صورت کارگران فصلی فعالیت می‌کنند. بدین سان، بیشتر زنان شاغل ایران در بخش‌های غیررسمی اقتصاد کشور مشغول به فعالیت می‌باشند.در ایران، نقش زنان در فرایند توسعه هنوز به رسمیت شناخته نشده است و عموماً با مشکلات زیادی روبه رو است. اکنون، فعال کردن توان‌مندی‌های بالقوه زنان در عرصه‌فعالیت‌ها و زندگی اقتصادی ایران، بیش از هر زمان دیگر نیازمند ایجاد دگرگونی در نگرش اجتماعی به زنان و دگرگون نمودن تفکر حاکم بر نظام برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری است، که آن نیز نیازمند دسترسی به اطلاعات فراگیر و تحلیل‌های علمی از درون‌مایه‌های این نیروی عظیم جامعه است (صحرائیان، ۱۳۷۸: ۳۳۴).

این فصل از پژوهش حاضر به کلیات پژوهش می پردازد که شامل تشریح مسئله پژوهشی است در این مبحث پژوهشگر به علل و انگیزه ای که این موضوغ را انتخاب ‌کرده‌است می پردازد و به طور خلاصه پیشینه‌ای از پژوهش‌های انجام شده در این خصوص می پردازد و در نهایت سوال اصلی که مد نظر پژوهشگر است ارائه می شود. در قسمت بعد به ضرورت و اهمیت موضوعه می پردازد که چه اهمیتی انجام این پژوهش دارد و با انجام این پژوهش چه مشکلاتی کاهش می‌یابد در ادامه هدف اصلی و اهداف فرعی ، فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی مطرح می شود و در نهایت مدل پژوهش و تعریف متغیر‌های مطرح شده در پژوهش ارائه می‌گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...