۱۲اختتامیهارزیابی و جمع بندی جلسات توسط خود اعضای گروه

۳-۳ جامعه آماری:

کلیه ی مادران دانش آموزان با معلولیت جسمی –حرکتی مدارس استثنائی شهرستان زنجان که :-حداقل دارای تحصیلات اول متوسطه بودند.-پرسشنامه ی استرس والدگری را پر کرده بودند و نمره ی آن ها با لاتر از نمره ی معیار ( ۲۶۰ و بیشتر) بوده و دارای استرس والدگری بودند .

به دلیل نیاز به پاسخ گویی کتبی به پرسشنامه‌ها ،افرادی انتخاب شد ه بودند که حداقل دارای تحصیلات متوسطه باشند .ضمنا محتوی پکیج مستلزم حداقل مهارت خواندن و نوشتن و درک مفاهیم مربوطه داشت ،افراد با این ویژگی ها انتخاب شدند.

۳-۴ حجم نمونه و روش نمونه گیری :

۳۰ نفر از افراد جامعه از طریق کد گذاری و قرعه کشی کدها به طور انتخاب تصادفی ساده و با انتساب تصادفی به ‌گروه‌های کنترل و آزمایش قرار گرفتند طوری که افراد گروه ها به طور مشابه در آمدند. افراد نمونه عینا از افراد جامعه انتخاب شدند .

آزمودنی ها

به تفکیک

فراوانی

درصد

سن مادر

۲۰-۳۰

۵

۷/۱۶

۳۰-۴۰

۲۰

۷/۶۶

۴۰-۵۰

۲

۷/۶

۵۰-۶۰

۳

۱۰

تحصیلات مادر

متوسطه

۱۹

۳/۶۳

دیپلم

۳

۱۰

لیسانس

۸

۷/۲۶

شغل

خانه دار

۳۰

۱۰۰

کارمند

۰

۰

۳-۵ ملاحظات اخلاقی:

رضایت آزمودنی ها جهت شرکت در مطالعه جلب شد.

اهداف پژوهش برای شرکت کنندگان توضیح داده شد.

اطلاعات افراد به صورت محرمانه حفظ خواهد شد.

پس از اتمام تحقیق در صورت درخواست برای گروه کنترل نیزکلاس های آموزشی برگزار خواهد شد . در صورت درخواست هر یک از شرکت کننده ها جهت دریافت و بررسی نتایج حاصل از تحقیق ، یک جلسه مشاوره فردی رایگان در نظر گرفته شد.

۳-۶ روش اجرای پژوهش:

پس از انتخاب موضوع و بیان مسأله، جامعه­ آماری مشخص و نمونه ­ای انتخاب شد. سپس ابزار پژوهش تهیه و بعد از تأیید روایی وپایایی آن، محقق به جمع ­آوری داده ­ها خواهد پرداخت. بعد از این مرحله، محقق با وارد کردن اطلاعات و داده ­ها به کامپیوتر بانرم افزار spss به تجزیه وتحلیل داده ­ها پرداخته و در نهایت گزارش ارائه خواهد گردید.

۳-۷ ابزار جمع‌ آوری اطلاعات:

به منظور جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق از شاخص تنیدگی والدینی(PSI) استفاده شد.

۳-۷-۱شاخص تنیدگی والدینی(PSI): یک پرسشنامه خود گزارش دهی است که توسط آبیدین ساخته شده است و پرسشنامه ای است که بر اساس آن می توان اهمیت تنیدگی در نظام والدین – کودک را ارزشیابی کرد.این پرسشنامه بر این اصل مبتنی است که تنیدگی والدین می‌تواند از پاره ای ویژگی های کودک ،برخی خصیصه های والدین و یا موقعیت های متنوعی که با ایفای نقش والدینی به طور مستقیم مرتبط هستند ناشی شود. شکل شاخص تنیدگی والدین این پژوهش ،به عنوان شکل بازنگری شده شکل های پیشین است که تصحیح آن آسانتر و مقدار مواد آن کمتر است .این بازنگری

    1. – Deater-Deckard، K ↑

    1. – Mitchell، D. B.، & Hauser-Cram، P ↑

    1. – Parkes، J.، Caravale، B.، Marcelli، M.، Franco، F.، & Colver، A ↑

    1. – Pousada، M ↑

    1. – Sawyer، M. G ↑

    1. – Ambikile، J. S.، & Outwater، A ↑

    1. – Coleman، P. K.، & Karraker، K. H ↑

    1. – Sommer، K ↑

    1. – Beck، A. T ↑

    1. – Barnett، D. W.، Hall، J. D.، & Bramlett، R. K ↑

    1. – Frey، K. S.، Greenberg، M. T.، & Fewell، R. R ↑

    1. – Miller، A. C.، Gordon، R. M.، Daniele، R. J.، & Diller، L ↑

    1. – Jarvis، P. A.، & Creasey، G. L ↑

    1. – Lazarus، R. S ↑

    1. – Aldwin، C. M ↑

    1. – Kohn، P. M ↑

    1. – Jordan، P. J.، Ashkanasy، N. M.، & Hartel، C. E ↑

    1. – Fletcher، I.، Leadbetter، P.، Curran، A.، & O’Sullivan، H ↑

    1. – McKenna، J ↑

    1. – Slaski، M.، & Cartwright، S ↑

    1. – Leinonen، J. A.، Solantaus، T. S.، & Punamäki، R. L ↑

    1. – Ketelaar، M.، Volman، M.، Gorter، J.، & Vermeer، A ↑

    1. – Arango-Lasprilla، J. C ↑

    1. – Seltzer، M. M.، Greenberg، J. S.، Floyd، F. J.، Pettee، Y.، & Hong، J ↑

    1. – Singer، G ↑

    1. – Rudolph، M.، Rosanowski، F.، Eysholdt، U.، & Kummer، P ↑

    1. – Lam، L. W.، & Mackenzie، A. E ↑

    1. – Raina، P ↑

    1. – Bartlett، S. J ↑

    1. -Essex, M. J. ↑

    1. – Sense of competenc ↑

    1. ۳- Restriction of role۴- Adaptability

      ۵- Acceptability

      ۶- Demandingness

      ۷- Mood

      ۸- Hyperactivity/Distractibility

      ۹- Child reinforces the parent ↑

    1. ۱- Brown، R. L ↑

    1. -McNamara,S ↑

    1. – Thorndike، E. L ↑

    1. – Wechsler، D ↑

    1. – New Hampshire ↑

    1. – Dox .Joseph.Lie ↑

    1. -Averril and Nunley ↑

    1. – Bar-On، R.، & Handley، R ↑

    1. – Sifneos ↑

    1. -Alexithymia ↑

    1. – Appelbaum ↑

    1. – Piaget.Jean ↑

    1. – Kohlberg.Lawrence ↑

    1. – Krivoy، E.، Weyl Ben-Arush، M.، & Bar-On، R ↑

    1. – Nomenclature، A. P. A. C. o ↑

    1. – Danseco، E. R.، & Holden، E. W ↑

    1. – Barnett، R. C.، Marshall، N. L.، & Singer، J. D ↑

    1. – Hobfoll، S. E ↑

    1. – Goldstein، D ↑

    1. – Mash, E. J. and Johnston. C ↑

    1. – Creasey، G.، & Reese، M ↑

    1. – Crnic، K. A.، & Greenberg، M. T ↑

    1. – Crnic، K. A.، Low، C.، & Bornstein، M ↑

    1. – Rutter، M ↑

    1. – Belsky، J ↑

    1. – P-C-R:Parent-Child-Ralation ↑

    1. – Daily Hassles ↑

    1. – Bendell، K. D.، Stone، W.، Field، T.، & Goldstein، S ↑

    1. – Eyberg، S. M.، Boggs، S. R.، & Rodriguez، C. M ↑

    1. – Webster-Stratton، C ↑

    1. – Kohn، P. M ↑

    1. – Wheaton، B ↑

    1. – Lepore، S. J.، & Evans، G. W ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...