تکثیر اولیه

 

۵۰sec

 
 
 

مرحله سوم

 

تکثیر نهایی

 

۵min

 
 

۳-۴ آنالیزهای آماری
در این مطالعه پس از به دست آوردن ژنوتیپ افراد بیمار و کنترل فراوانی ژنوتیپ و فراوانی آللی را به دست می آوریم.
سپس اختلاف در توزیع ژنوتیپ های مختلف، با بهره گرفتن از آزمون  بررسی گردید.جهت بررسی ارتباط پلی مورفیسم مورد مطالعه و ریسک ابتلا به میوم از نسبت فزاینده (OR) با درجه ی ا طمینان ۹۵% استفاده شد.
۳-۴-۱آزمون  ( کای مربع)
با کمک کای مربع(  ) می توان میزان انحراف بین نسبت های مشاهده شده از مورد انتظار را در آزمایش اندازه گیری کرد. فرمول کلی کای مربع به صورت زیر است:

[۲۷]  = اعدادی است که مشاهده شده در سطر iوستون j
[۲۸]  = اعدادی است که مورد انتظار می باشد در سطر iوستون j
: ( مجموع ستون j× مجموع ستونi) / مجموع داده ها
در آمار اصطلاح درجه آزادی را برای تعداد گروه ها به کار می برند. درجه ی آزادی همیشه یکی کمتر از تعداد گروه ها است (۱ـ n) .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

[۲۹]  = درجه ی آزادی: ( تعداد ستون ها – ۱ × تعداد سطرها ـ ۱)
حال میزان  به دست آمده را در درجه آزادی و میزان خطای مورد نظر ( در این تحقیق ۵% خطا)، با مقدار پیش بینی شده در جدول  تست مطابقت داده، در صورتی که عدد به دست آمده از عدد جدول بزرگتر باشد فرضیه HO رد می شود. برای قبول یا رد آمار آزمون می توان، ارزش P مقدار  محاسبه شده را نیز به دست آورده ارزش P در واقع احتمال رد و یا قبول فرضیه ی آزمون است.
در این تحقیق ارزش P کوچکتر از ۵ ۰% به عنوان اختلاف آماری معنی دا در نظر گرفته شد.
۳-۴-۲ نسبت افزاینده (OR)
یکی از بهترین شیوه ها برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فاکتورها یا عواملی که در انسان ایجاد سرطان
می کنند مطالعات اپیدمولوژی است. به طور کلی شیوع یک بیماری در یک جمعیت را اپیدمیولوژی می گویند.
مطالعات اپیدمیولوژی را می توان به دو صورت انجام داد:

  • اپید میولوژی توصیفی (Pesecrptive Epidemiology)
  • اپیدمیولوژی تحلیلی (Analytical Epidemiology)

اپیدمیولوژی توصیفی برای نشان دادن روند یک سرطان است. در این نوع اپیدمیولوژی از اطلاعات به دست آمده از یک جمعیت بزرگ استفاده نموده و پس از آنالیز اطلاعات به دست آمده نتیجه گیری می گردد.
اطلاعات به دست آمده را به صورت Incidence Rate یا Immortality گزارش می دهند.
هدف از مطالعات اپیدمیولوژی تحلیلی به دست آوردن اطلاعات در مورد فاکتورهایی است که یک بیماری را به وجود می آورد.به این منظور دو یا چند گروه جهت مشخص کردن فاکتورهای ریسک مورد مطالعه قرار
می گیرند و سپس نتایج را به صورت نسبت فزاینده (OR)[30] یا ریسک نسبی ( RR) [۳۱]بیان می نمایند.
اپیدمیولوژی تحلیلی می تواند به دو صورت انجام شود.
۱ـ بیمارـ کنترل[۳۲]
در این مطالعه دو گروه از افراد برای اثر یک فاکتور با هم مقایسه می شوند و چون وقایع اتفاق افتاده مربوط به گذشته است. این نوع مطالعات را مطالعات مربوط به گذشته هم می گویند.[۳۳]
۲ـ مطالعات گروهی [۳۴]
در این مطالعه یک گروه سالم را برای سال ها تحت نظر قرار می دهند تا اثر یک فاکتور یا فاکتورهای بیماری را بر روی آن ها مشخص نمایند. چون در این مطالعه وقایع در آینده مورد مطالعه قرار می گیرد به این نوع مطالعه، مطالعات مربوط به آینده [۳۵]نیز گفته می شود.
در تحقیق حاضر مطالعات اپیدمیولوژی در سطح مطالعه ی کنترل/ بیمار انجام گرفت و نتایج با بهره گرفتن از پارامتر OR بیان گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...