پیشگامی

۷ تا ۹

۳-۸-۱. نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج پرسشنامه ها
۳-۸-۱-۱. نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج پرسشنامه کارآفرینی سازمانی بارینگر و بلودُرن (۱۹۹۹)
در پرسشنامه کارآفرینیسازمانی بارینگر و بلودُرن(۱۹۹۹) از مقیاس پنجگزینهای لیکرت برای نمرهگذاری سؤالها استفاده شده است. در پرسشنامه طراحی شده هرعبارت دارای پنج گزینه خیلیزیاد؛ زیاد؛ تاحدودی کم؛ خیلیکم میباشد. بنابراین روش نمرهگذاری این پرسشنامه از الگوی ۱تا ۵ پیروی میکند، یعنی اگر آزمودنی خیلی زیاد را انتخاب کند، نمره ۵، زیاد نمره ۴، تا حدی نمره ۳، کم نمره ۲ و خیلی کم نمره ۱ تعلق می گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸-۱-۲. نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰)
در پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون از مقیاس پنج گزینهای لیکرت برای نمره گذاری سؤالها استفاده شده است. در پرسشنامه طراحی شده هر عبارت دارای پنج گزینه کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملاً مخالفم میباشد:
بنابراین روش نمرهگذاری این پرسشنامه از الگوی ۱تا۵ پیروی میکند، یعنی اینکه اگر آزمودنی کاملاً موافقم را انتخاب کند، نمره ۵، موافقم نمره ۴، بی نظرم نمره ۳، مخالفم نمره ۲ و کاملاً مخالفم نمره ۱ تعلق می گیرد.
۳-۸-۲. روایی[۱۲۳] و پایایی[۱۲۴] ابزار گردآوری داده ها
۳-۸-۲-۱. روایی ابزار گرداوری داده‌ها
روایی از واژهی روا به معنای جایز و درست گرفته شده است و روایی به معنی صحیح و درست بودن است (خاکی، ۱۳۹۰، ص۱۳۲). مفهوم اعتبار یا روائی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حدی خصیصه مورد نظر را میسنجد (سرمد و همکاران،۱۳۹۰،ص۱۷۰). داناییفرد و همکاران (۱۳۸۹) انواع روایی را در سه نوع معرفی نمودهاند که در جدول ۳-۲ تشریح گردیده است:
جدول ۳-۲. انواع روایی (منبع: داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۲۴۵)

۱. روایی محتوا[۱۲۵]

این نوع از روایی برای بررسی اجزای تشکیلدهنده یک ابزار یعنی سوالهای پرسشنامه به کار میرود و هدف آن پاسخ به این سوال است که آیا سوالها به قدر کفایت مفهوم را اندازه گیری میکنند یا خیر که توسط افراد متخصص در موضوع (خبره) بررسی میگردد.

۲. روایی معیار[۱۲۶]

این نوع روایی که به روایی ملاکی یا وابسته به ملاک نیز مشهور است کارآمدی ابزار را در پیشبینی رفتار یک فرد در مواقع خاص اندازه میگیرد.

۳. روایی سازه[۱۲۷]

بیان میدارد که آیا ابزار،متغیرهای پژوهش را بر اساس تئوریهای موجود میسنجد یا خیر؟

۳-۸-۲-۲. پایایی ابزار گردآوری داده‌ها
پایایی که به آن ثبات هم گویند، یکی از ویژگیهای ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) است. پایایی به این موضوع میپردازد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست میدهد. پایایی در یک آزمون می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه پایایی ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بکار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به ۱) اجرای دوباره، ۲) روش موازی و ۳)روش تصنیف (دو نیمه کردن)، ۴)روش آلفای کرونباخ ۵)محاسبه پایایی به کمک مدلسازی معادلات ساختاری اشاره نمود (سرمد و همکاران،۱۳۹۰،ص۱۶۷).
فرمول کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری بکار میرود و در صورت بیشترشدن مقدار آلفای کرونباخ ابعاد پرسشنامه از ۰.۷، میتوان گفت که پایایی پرسشنامه در حد قابل قبول است (مؤمنی و فعالقیومی، ۱۳۸۹، ص۲۱۲).
برای تعیین روایی و پایایی، قبل از اجرای آزمون اصلی در همان جامعه مورد مطالعه، از نمونه ۳۰ نفری جداگانهای برای اجرای آزمایشی استفاده شده است. برای تعیین پایایی ضریب آلفای کرونباخ بوسیله نرمافزار SPSS 20 محاسبه شد، که ضریب پایایی برای هر یک از پرسشنامه های کارآفرینی سازمانی ۸۴/۰ و فرهنگ سازمانی ۸۵/۰ بدست آمد. بنابراین از آنجایی که مقدار آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه ها بالاتر از ۰.۷، است میتوان گفت که پایایی پرسشنامه ها در حد قابل قبول بوده است.
همچنین به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه ها به تأیید اساتید راهنما، مشاور و متخصصین این حوزه رسید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. البته شایان ذکر است که روایی و پایایی پرسشنامه ها بر اساس تحقیقات پیشین، مورد تأیید قرار گرفته است.
پس از انجام پیش آزمون، پایایی و روایی آزمون اصلی با بهره گرفتن از کل داده های نمونه محاسبه شد که برای بررسی روایی محتوا و روایی معیار پرسشنامه، نظرسنجی افراد خبره (اساتید راهنما، مشاور و …) بکار گرفته شد. در مورد روایی سازه از روش مدل معادلات ساختاری[۱۲۸] و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. روایی سازه به دو نوع روایی همگرا و روایی واگرا تقسیم میشود. برای روایی همگرا از معیار AVE (میانگین واریانس استخراجشده[۱۲۹]) استفاده شد که نتایج این معیار برای متغیرهای پژوهش در جدول ۳-۳ نشان داده شده است:
جدول ۳-۳. بررسی روایی همگرا با معیار AVE

متغیر

در گیر شدن در کار

پایداری

سازگاری

مأموریت

نوآوری

ریسک پذیری

پیشگامی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...