1. افزایش شکاف میان اغنیاء و فقرا و نیز جوانان و بزرگسالان

    1. هزینه انتقال فناوری

  1. نیاز به نیروی انسانی مطلع در این زمینه ( آموزش خود IT و زبان لازم )

۲-۳-۹- انتخاب فناوری اطلاعات مناسب

تنها در چند سال اخیر سیستم‌های IT به طور چشمگیری تغییر کرده‌اند و این موضوع موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها مجهز به ترکیبی از سیستم های قدیمی فناوری و جدیدتر باشند. سیستم های کنونی IT توسط فناوری اینترنت هدایت می‌شوند به طوری که اکثر سازمان‌ها به دنبال استفاده از این وسایل و راه اندازی اینترانت « وب سایت خصوصی » در شبکه های محلی هستند. (گیبسون ، ۴۱۰:۲۰۰۴)

۲-۳-۱۰- استفاده بهینه از فناوری اطلاعات

از مهارت‌های استراتژیک افراد، استفاده بهینه از قدرت نظام های IT است در صورتی که یک سازمان بخواهد رقبای خود را پشت سر بگذارد این مهارت به یک نیاز اساسی تبدیل می شود. در طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته ما افزایش نمایانی را در استفاده از رایانه در شرکت ها و مؤسسات آموزشی دیده ایم . در ابتدا رایانه ها به عنوان یک چیز فرعی مورد استفاده قرار می گرفتند اما اکنون بسیاری از این سازمان‌ها از رایانه نه فقط به ‌عنوان یک وسیله اصلی و الحاق شده به موضوعات مورد استفاده خود، بلکه به ‌عنوان یک موضوع اصلی و اساسی مورد استفاده قرار می‌دهند. ( Sandra, downes,2000, P.2)

ویلیام آرتوماس معتقد است که استفاده از فناوری بی درنگ و مستقیماً با دریافت، استنباط و تجزیه و تحلیل دانسته ها ( مفروضات )‌ و اطلاعات دیگری که می‌تواند باعث اصلاح و بهبود تصمیم گیری و عملکردهای دیگر در یک سازمان شود همراه است. ( William-R.thomas, 2003, P, 7-8 ) .

۲-۳-۱۱- نقش فن آوری اطلاعات در سازمان

سازمان‌ها و مؤسسات از فن آوری اطلاعات به عنوان منبعی برای پردازش و دستیابی به اطلاعات بهره جسته اند و این فن آوری، سازمان‌ها را در جمع‌ آوری، نگهداری، بازیافت و به کارگیری اطلاعات در حل مسائل خود یاری ‌کرده‌است. فن آوری اطلاعات علاوه بر تبدیل داده به اطلاعات، دانش برتری های رقابتی بسیاری را برای سازمان‌ها به ارمغان آورده است از آن جمله :

    • تأثیر فن آوری اطلاعات، نظام یافته است.

    • این فن آوری کاملاً ‌نفوذ کننده و منتشر شونده است.

    • این فن آوری شیوه زندگی را ارتقاء می‌دهد.

    • این فن آوری ابزارهای مورد استفاده بشر را ارتقاء و متحول می‌سازد.

    • این فن آوری تغییرات بی سابقه را میسر می‌سازد.

  • این فن آوری اثرات سازمانی و اجتماعی بسیاری را بهمراه دارد. (صرافی زاده، ۱۳۸۸: ۱۵).

فن آوری های اطلاعاتی نوین که پیوندهای بین همه گذرها را از جمله پست الکترونیکی و شبکه جهانی گستر[۱۱] را ممکن می‌سازد، مسایل جالبی برای سازمان‌های سلسله مراتبی و سنتی پدید می آورد در حالی که نشان داده‌اند که استفاده از پست الکترونیکی بر جریان و جهت ارتباطات در سازمان‌ها اثر می‌گذارد.

۲-۳-۱۲- آماده کردن کارکنان برای پذیرش فناوری اطلاعات

مهمترین علتی که موجب شده است پروژه های IT نتوانند تأثیر مطلوب خود را در محیط کار بجا بگذارند عدم توجه به افرادی است که باید با آن کار کنند. تشویق کارمندان به پذیرش IT، دنبال کردن برنامه آموزشی و تمرین مناسب در محل کار بسیار حیاتی و ضروری است. (استیو اسلایت، : ۱۰).

ترس و واهمه از فن آوری زمانی که افراد تسلطی ندارند یک امر طبیعی است. این ترس مخصوصاً زمانی بیشتر می شود که فن آوری ظاهری پیچیده داشته باشد و از زبانی استفاده کند که برای افراد غیر متخصص مبهم و نامفهوم باشد. بسیاری از سیستم های IT در مقایسه با سایر فن آوری های پیچیده « نظیر تلویزیون یا تلفن » تا حدودی محکوم به شکست هستند و کاربران هنوز با آن بیگانه می‌باشند.

برای کسب بیشترین بهره از IT کاربر باید یک زبان جدید را بیاموزد و با مهارت های مهم و جدید آشنا شود. کارکنان صرفاً زمانی می‌توانند کنترل IT را به دست بگیرند که برای استفاده از فن آوری آموزش کافی دیده باشند. در بخش دوم این فصل به بحث آموزش (به ‌عنوان متغیر تعدیل کننده) پرداخته شده است.

۲- تکنولوژی

از نظر لغوی، دانش فن (تکنولوژی) را می توان شامل فنونی دانست که توصیف تاریخ، فلسفه، فنون و چگونگی تجسم و شکل گیری، نقل مکان و تکامل فعالیت های فنی را در بر می‌گیرد.

« دانش فن» در مقابل « فن» به معنی یک تجربه مبتنی بر قوانین غیرمستقیم ( سیستمی ) قرار می‌گیرد که بیشتر با تفحص و تجسم بلافاصله واقعیت به دست می‌آید تا با یک تجربه متفکرانه. در نتیجه « دانش فنی» عبارت است از شناختن سازمان یافته و شکل گرفته فنون، در صورتی که در اصطلاح معمول ندرتاً وجه تمایز بین این دو رعایت می شود و همواره « دانش فنی» جایگزین « فن» شده است. « دانش فنی» در اصل، ترجمه کلمه تکنولوژی می‌باشد که ریشه انگلیسی دارد و ترکیبی است از دو کلمه لاتین تکنو به معنی فن و لوژی به معنی مطلق یا دانش.

« دانش فن» را می توان ویژگی ها یا فوت و فن انجام دادن یک فعالیت تولیدی نیز دانست که بیشتر شامل اطلاعات است تا ماشین آلات.

تکنولوژی تشکیل شده است از :

۱- تکنولوژی متبلور شده در دست و ذهن انسان به صورت نیروی متخصص و کاربردی.

۲- تکنولوژی متبلورشده در ابزار تولید

۳- تکنولوژی مکتوب به صورت نوشته های علمی و اسناد و مدارک و طرح و نقشه و …

برای دستیابی به تکنولوژی لازم است بر مجموع عوامل تشکیل دهنده آن دست یابیم.

تکنولوژی مفهومی بسیار وسیع تر از ماشین آلات و تجهیزات دارد و انواع و اجزای گوناگونی را در بر می‌گیرد. چون عملیات یک مجموعه بر هم اثر می‌گذارند لذا انواع تکنولوژی های مورد استفاده در مجموعه بر نتایج حاصل از یکدیگر اثر می‌گذارند و هماهنگی بین این تکنولوژی ها لازم است تا سازمان به کارایی و اثربخشی مطلوب دست یابد. پیشرفت نامتناسب در یک جزء از اجزای یک تکنولوژی به علت ناهماهنگی با اجزای دیگر موجب کسب نتیجه دلخواه نمی شود.

بقا و رشد یک سازمان به « توان رقابتی» آن سازمان در انجام فعالیت های خود و ایجاد مازاد بستگی دارد. توان رقابتی سازمان نیز به تکنولوژی های مورد استفاده اش بستگی دارد. ‌بنابرین‏ تکنولوژی و پیشرفت تکنولوژی های مهم در فعالیت های یک سازمان کلید موفقیت آن سازمان است.

هر چقدر یک تکنولوژی در ایجاد مزیت رقابتی در یک سازمان مهم تر باشد توسعه آن تکنولوژی برای سازمان از اهمیت بیشتری برخوردار است و برعکس، اگر یک تکنولوژی در افزایش توان رقابت و ایجاد مزیت برای یک مجموعه مؤثر نباشد پیشرفت آن برای آن مجموعه ارزشی ندارد و لذا به طور مستمر از طرف آن مجموعه حمایت نمی شود.

برنامه ریزی و اولویت بندی برای توسعه و پیشرفت تکنولوژی یک مجموعه باید با توجه به نقش و اهمیت فعالیت ها در ایجاد توان رقابتی در مجموعه انجام شود تا توسعه تکنولوژی به بهبود راندمان در انجام آن عملیات و افزایش مازاد تولیدی توسط سازمان منجر شود و امکان تخصیص منابع بیشتری برای توسعه های بعدی تکنولوژی را فراهم آورد.(ابطحی ، ۱۳۷۳،۵۱)

• تکنولوژی، جهان امروز را یکپارچه ‌کرده‌است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...