نتیجه مستقیم اختلاف وتغییر فشار هوا جابجائی هوااست هوای پرفشار یا سنگین سعی می کند جای هوای کم فشار وسبک را بگیرد در استان گیلان بعلت مجاورت دریا وخشکی از طرف همجواری جلگه های ساحلی وکوهستانها از طرف دیگر توأم با مزارع سر سبز وجنگلهای انبوه زمینه های لازم برای حرکت هوا وباد همیشه فراهم است. همچنین گیلان مانندمناطق دیگر کشور در معرض توده ها وجریانهای حرکت هوا وباد همیشه فراهم است. همچنین گیلان مانند مناطق دیگر کشور در معرض توده هخای وجریانهای هوای قاره ای قرار دارد که به نوبه خود در ویژگیهای اقلیمی آن مؤثر است. بادهایی که مناطق دیگر استان گیلان را تحت تأثیر قرار می دهد بعنوان بادهای عمومی استومثلأ در زمستان آنتی سیکلون سیبری ودر تابستان هسته های پرفشار آزور به سمت ایران وگیلان می وزند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بادهای محلی گیلان عبارتند از الف: نسیم و حرکت هوا( باد) از دریای خزر به سمت گیلان که روز از دریا به سمت گیلان می وزد، ب: بادفون که در دامنه های روبه شمال استان به سمت جلگه می وزد ویا گرم شدن ناگهانی هوا همراه است که از نظر کشاورزی زیان آور است واغلب آتش سوزیهایی را درجنگل ها و به دنبال دارد. ج: سیاوا( باد از کوه برخاسته) ودریا وا: خزری وا، رشت وا، گیل وا، کویتم وا، منجیل وا، کرمش، بیرون وا، سرتوک وا، و… از دیگر بادهای محلی گیلان است. برخلاف استانهای دیگر ایران خصوصأ استانهای نواحی خشک وکویری ومراکز ایران که باد اگر شدید باشد وباگردوخاک توأم است ودر هواغبار ایجاد می کند در گیلان به خاطر شرایط اقلیمی آن فقدان یا کمبود کردوغبار در هوای استان است.
۲-۱۹-۷٫ دما
ارتفاعات البرز نقش مهمی در تقسیم بندی استان به دومنطقه گرم وسرد دارند. منطقه گرم با دارا بودن متوسط گرمای سالانه بیشتر از ۱۵درجه سانتیگراد که شامل تمام جلگه های ساحلی وکم ارتفاع استان گیلان است ومنطقه سرد که متوسط گرمای سالانه آن کمتر ار ۱۵درجه است که شامل بخش کوهستانی گیلان است گرم شدن هوای زمستان در استان از بهمن ماه آغاز وتا تیر ماه ادامه پیدا می کند با این تفاوت که مقدار افزایش ماهانه در بهمن واسفند کم ودر فروردین واردیبهشت زیاد ودر خرداد وتیرومرداد مجددأ افزایش می یابد هجوم هواهای سرد آنتی سیکلون سیبری از دمای هوای منطقه می کاهد. از جمله آمارها نشان می دهد که در رشت در برخی سالها دماهای ۱۹تا ۱۶درجه زیر صفر ثبت شده است وتعداد در روزهای یخبندان حدود ۳۵روز ودر انزلی ۱۰روز ودی وبهمن سردترین ماه های سال هستند. متوسط درجه حرارت سالانه شهررشت ۴/۱۵ درجه ثبت شده است
جدول شماره ۲-۱۴٫ روند تغییرات دمای ماهانه در ایستگاه رشت( میانگین ۱۰ساله ۱۳۸۲-۱۳۹۲)

ماه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند
دمای متوسط ماهانه ۷/۱۴ ۸۳/۱۷ ۲۴/۲۳ ۶/۲۵ ۴/۲۶ ۹۳/۲۳ ۱۶/۲۰ ۸۶/۱۴ ۰۸/۱۰ ۰۸/۷ ۵۷/۶ ۷۲/۹
افزایش وکاهش ماهانه به ماه قبل ۸/۳ ۱۷/۴ ۷۶/۴ ۴/۴ ۱/۵ ۴۷/۴ ۵۴/۴ ۳۴/۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...