شیمی تحلیلی

 

مهندسی برق

 

۳۰/۸

 

۳۰/۱

 

۰۲۴/۰

 
 

مهندسی آب

 

۸۳/۱۰

 

۰۱/۱

 

۰۱۸/۰

 

برای اطمینان از اینکه اختلاف در طول فعالیت علمی در بین رده­های موضوعی و گروه­آموزشی به تنوع طول حیات علمی پژوهشگران مورد بررسی (۱۵ تا ۲۱ سال) بازنمی­گردد، یک گروه نمونه با طول حیات علمی یکسان (گروه پژوهشگران با طول حیات علمی ۲۱ سال) در نظر گرفته شد و آزمون­ها تکرار گردید. نتایج حاصل از آن­ها نشان داد باز هم اختلاف معناداری در طول فعالیت علمی پژوهشگران در میان رده­های موضوعی (۱۲/۶۴X2=، ۰۰۰۱/۰P=) و گروه ­های آموزشی مختلف (۲۴/۱۱F=، ۰۰۲/۰P=) وجود دارد (مراجعه کنید به جدول ۴، ۵، ۶، ۷ پیوست) . بنابراین، به نظر می­رسد تفاوت معنادار در بخش قبل ناشی از تنوع طول حیات علمی پژوهشگران مورد بررسی نبوده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۵- بررسی نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی

۴-۵-۱- مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی

به منظور بررسی معنا­داری اختلاف بین مقادیر نرخ انتشار در میان پژوهشگران ایرانی در رده­­های موضوعی مختلف، ابتدا نرمال بودن توزیع داده ­های هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی نشان از عدم توزیع نرمال داده ­ها در هر رده داشت (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین، از آزمون کروسکال-والیس جهت بررسی وجود اختلاف معنادار بین رده­های موضوعی مختلف به لحاظ نرخ انتشار استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۴ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­ شود، نتیجه آزمون کروسکال-والیس نشان از معناداری اختلاف میان مقادیر نرخ انتشار در رده­های موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۷۲/۳۷X2= ، ۰۰۶/۰P=).
جدول ۴-۱۴- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی مختلف

 

خی دو

 

درجه آزادی

 

سطح معناداری

 
 

۷۲/۳۷

 

۱۹

 

۰۰۶/۰

 

در ادامه، از آزمون یو-مان-ویتنی جهت شناسایی رده­های موضوعی که اختلاف را ایجاد کرده اند، استفاده شد. نتایج حاصل از این آزمون نشان داد که این رده شیمی و علوم کشاورزی است که اختلاف با برخی دیگر از رده­ها را باعث شده ­اند. مقدار این شاخص در رده کشاورزی به طور معناداری نسبت به رده­های موضوعی علوم رایانه، علوم مواد، فیزیک کمتر است. علاوه بر این، نرخ انتشار رده موضوعی شیمی به طور معناداری از رده­های بیولوژی و بیوشیمی، پزشکی بالینی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بوم­شناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشته­ای، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است (جدول ۴-۱۵) . در دیگر رده­های موضوعی اختلاف معناداری نشان داده نشد.
جدول ۴-۱۵- رده­های موضوعی دارای نرخ انتشار متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی

 

رده موضوعی(الف)

 

رده موضوعی(ب)

 

مقدار
یو-مان-ویتنی

 

مقدار Z

 

سطح معناداری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...