شکل ۵-۴. - نمودار شش ماهه دوم مقایسه میانگین دما (سال ۱۹۶۲-۲۰۱۱)

   
   
   

۵-۳. نتیجه گیری
به نظر می رسد طی نیم قرن اخیر دمای شهرستان بندرانزلی رو به افزایش بوده و اقلیم این شهرستان در حال تغییر به سمت اقلیم گرم است :
طبق نمودار (۵-۵) میانگین دمای سالانه در دوره مورد مطالعه (۵۰ساله) می توان اینطور نتیجه گرفت که دما طی پنجاه سال اخیر (۲۰۱۱ - ۱۹۶۲) رو به افزایش است و فرضیه اول درست می باشد. طبق آنچه در نمودار قابل مشاهده است دما طی ۵۰ سال اخیر دارای نوسانات زیادی بوده و در سال ۲۰۱۰ با بیشترین میزان میانگین سالانه دما (۱۷. ۷ درجه سانتی گراد) مواجه هستیم. و کمترین میزان میانگین دمای سالانه را در سال ۱۹۶۹ (۱۴. ۴ درجه سانی گراد) داریم. به طورکلی از سال ۲۰۰۴ به بعد شاهد میانگین دمای سالانه بالای ۱۶. ۴ می باشیم و در نهایت حداکثر میانگین دما را در سال ۲۰۱۰ شاهد هستیم.
شکل ۵-۵. - نمودار میانگین سالانه درجه حرارت از سال ۱۹۶۲-۲۰۱۱ شهرستان بندرانزلی
بارندگی طی پنجاه سال اخیر رو به کاهش است:
طبق نمودار مجموع بارش سالانه در دوره مورد مطالعه (۵۰ساله) می توان اینطور نتیجه گرفت که بارندگی طی پنجاه سال اخیر (۲۰۱۱ - ۱۹۶۲) رو به کاهش نیست و فرضیه دوم رد می شود. طبق آنچه در نمودار قابل مشاهده است بارندگی طی ۵۰ سال اخیر دارای نوسانات زیادی بوده و در سال ۲۰۱۱ با بیشترین میزان بارندگی (۲۹۱۶. ۶ میلی متر) مواجه هستیم. و کمترین مقدار بارندگی را در سال ۱۹۷۱ (۱۱۵۶. ۲میلی متر) داریم. به طورکلی بیشترین میزان بارندگی در سال های ۱۹۷۲ (۲۵۷۵. ۴میلی متر)، ۱۹۸۲ (۲۶۶۲. ۱میلی متر) و در نهایت حداکثر بارندگی را در سال ۲۰۱۱ شاهد هستیم.
شکل ۵-۶. - نمودار سالانه مجموع بارش (سال ۱۹۶۲-۲۰۱۱)
بارش و دما در طی دوره آماری در محدوده مورد مطالعه تغییر معناداری داشته است:
طبق نتایج بدست آمده از آزمون گرافیکی من – کندال، تغییرات ماهانه بارش و دما در محدوده تحقیق، نشان دهنده تغییرات در این عناصر است. این تغییرات هر دو نوع افزایشی و کاهشی را شامل می شود بنابراین این فرض اثبات می شود و با توجه به اینکه دو نمودار برای هر دو متغیر بارش و دما فقط یک نقطه برخورد دارند بنابراین روند معنی دار وجود دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۳مولفه U در ماه های ژانویه تا می و همچنین دسامبر روند افزایشی بارش و از سال ۱۹۶۳ به بعد در ماه های می تا دسامبر روند کاهشی بارش را شاهد هستیم. از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۳ در همه ماه ها به جز مارس و ژولای روند کاهشی دما داریم.
ایستگاه بندرانزلی در محدوده مورد مطالعه در ماه های اکتبر، ژانویه با مقادیر «۳۱/۰-»، «۳۱/۰-» در جهت کاهشی یا روند منفی را نشان می دهد. در همین راستا ماه های نوامبر، دسامبر، فوریه، می، ژولای هیچ تغییری مشاهده نمی شود. ضمناً انزلی در سپتامبر «۲۸/۰»، تغییرات مثبت را نشان می‎دهد. ماه سپتامبر ایستگاه انزلی، شامل روند افزایشی است.
تغییرات ماه اکتبر از نوع کاهشی است. اما روند بارش در این ایستگاه منفی بوده است. ماه های نوامبر، دسامبر، فوریه و ژولای تغییر وجود دارد و حد فاصل بازه (۰ تا ۲۵/۰- و ۲۵/۰- تا ۰) می باشد اما روند وجود تغییرات مثبت بوده است. ماه ژانویه ایستگاه انزلی که در دامنه شمالی البرز قرار دارد کمترین میزان تغییرات را نشان می دهد.
فهرست منابع و ماخذ
۱ – جعفر پور، ابراهیم، (۱۳۷۷) : اقلیم شناسی، انتشارات دانشگاه تهران.
۲ – حیدری، محسن (۱۳۸۸) :تجزیه و تحلیل بارندگی، دانشگاه جامع علمی کاربردی
۳ – رحیم زاده. فاطمه، عسگری. احمد، نوحی. کیوان، (۱۳۸۲) : نگرشی برتفاوت نرخ افزایش دمای حداقل و حداکثر و کاهش دامنه شبانه روزی دما در کشور، سومین کنفرانس منطقه ای و اولین کنفرانس ملی تغییر اقلیم.
۴ - روشنی، محمود، (۱۳۸۲) : بررسی تغییرات اقلیمی سواحل جنوبی دریای خزر، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما دکتر قاسم عزیزی، گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران.
۷- عزیزی، قاسم، (۱۳۸۳) : تغییر اقلیم، نشر قومس.
۸- عزیزی، قاسم. کریمی احمدآباد، مصطفی. سبک خیز، زهرا، (۱۳۸۴) : روند دمایی چند دهه اخیر ایران و افزایش CO2، نشریه علوم جغرافیایی دانشگاه تربیت معلم، جلد ۴، شماره ۵، پاییز و زمستان ۱۳۸۳.
۹ – عساکره، حسین، (۱۳۹۰) : مبانی اقلیم شناسی آماری، دانشگاه زنجان.
۱۰ – علیجانی، بهلول، (۱۳۸۵) : آب و هوای ایران، دانشگاه پیام نور.
۱۱- کاویانی محمدرضا و علیجانی، بهلول، (۱۳۸۰) : مبانی آب و هواشناسی، انتشارات سمت.
۱۲ – کسمائی، مرتضی، (۱۳۶۸) : راهنمای طراحی اقلیمی، وزارت مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات.
۱۳- مسعودیان. ابوالفضل، ۱۳۸۳، تحلیل ساختار دمای ماهانه ایران، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد پانزدهم – شماره ۱ و ۲.
۱۴- موسی پور، پری، (۱۳۸۷) : نقش گردشگری در توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی شهرستان بندرانزلی) رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
۱۵- مهدوی، محمد، (۱۳۸۹) : هیدرولوژی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران.
۱۶- مهدوی، مسعود، (۱۳۷۲) : آمار و روش های تحلیل داده ها در جغرافیا، نشر قومس.
۱۷ – محمودی، علیرضا و همکاران، تغییر اقلیم در اصفهان طی سالهای ۱۹۵۱-۲۰۰۵، دومین کنفرانس بوم شناختی ملی.
۱۸ – محمدی، حسین و تقوی، فرحناز، ۱۳۸۳، روند شاخص های حدی دما و بارش در تهران، پژوهش‎های جغرافیایی، شماره ۳۵.

    1. Arora, V. K. and Boer, G. J. : 2001, ‘Effects of Simulated Climate Change on

the Hydrology of Major River Basins’, J. Geophys. Res. 106 (D4) , 3335-3348.

    1. Bryson, k. a (1997) , the paradigm pf climatology: an essay. Bul. Amer. Meteor. Soc.

    1. Ghil, M. , and R. Vautard, Interdecadal Oscillations and the Warming Trend

in Global Temperature Time Series, Science, 199, 1065-1068, 1991.

    1. Gleick, P. H. : 1989, ‘Climate change, hydrology, and water resources’

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...