پرسشنامه هراس و اضطراب اجتماعی ترنر، پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان، پرسشنامه نئو فرم کوتاه(NEO-FFI)

۳-۷روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

دو دسته پردازش اصلی به طور عمده در تحقیقات مختلف بر روی داده ها انجام می شود. برای اینکار از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می‌گردد.

در آمار توصیفی که معمولا به توصیف داده ها می پردازد از شاخص‌های تمایل مرکزی و شاخص‌های پراکندگی برای بیان داده های جمع‌ آوری شده استفاده می شود. برای نمایش و نشان دادن نتایج کار معمولا از جداول توزیع فراوانی – بر اساس تعداد موارد مطلق و نسبی ، درصد – و نیز نمودار های مختلف هیستوگرام ، ستونی یا دایره ای استفاده می شود. همچنین در این زمینه استفاده از شاخص‌های پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار ، انحراف استاندارد و… نیز قابل ذکر است.

در آمار استنباطی به آزمون فرضیه های مورد بررسی در تحقیق پرداخته می شود. آزمونها ی مختلفی همچون کای اسکوئر، رگرسیون، آنالیز واریانس و… در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل اطلاعات

۴-۱٫ مقدمه

در این بخش، پژوهشگر برای ‌پاسخ‌گویی‌ به مسأله تدوین شده یا تصمیم گیری ‌در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند. لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسش های پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این داده ها نیز لازم است. در این بخش به منظور توصیف ویژگی های نمونه ، ابتدا داده های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی خلاصه و طبقه بندی می شود، و سپس با بهره گرفتن از شاخص های آمار استنباطی به تأیید یا رد فرضیات پرداخته می شود.

در این فصل به طور اجمالی به موارد زیر خواهیم پرداخت:

    • یافته های تحقیق

    • توزیع فراوانی داده ها

    • توصیف متغییر های تحقیق

    • آزمون فرضیات

  • تحلیل های آماری توصیفی

۴-۲٫ یافته ها

تحلیل های آماری که در این فصل انجام گرفته شامل «تحلیل توصیفی» و «تحلیل استنباطی» می‌باشد که به ترتیب تشریح خواهند شد.

۴-۲-۱-۱توزیع فراوانی برحسب مدرک تحصیلی

بررسی اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه‌ها ، فراوانی آزمودنی ها بر اساس مدرک تحصیلی پاسخگویان مطابق جدول و نمودار زیراست:

جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی بر حسب مدرکتحصیلی

مدرک تحصیلی

فراوانی

درصد

دیپلم و پایین تر

۱۱۱

۳۰

لیسانس

۱۴۱

۳۸٫۱

فوق لیسانس

۸۳

۲۲٫۴۳

دکتری و بالاتر

۳۵

۹٫۴

جمع

۳۷۰

۱۰۰

نمودار ۴-۱٫ توزیع فراوانی بر حسب مدرک تحصیلی

همان‌ طور که در جدول و نمودار فوق مشاهده می شود بیشترین فراوانی یعنی معادل۳۸٫۱ درصد جامعه نمونه دارای مدرک لیسانس و کمترین فراوانی معادل ۹٫۴ درصد جامعه دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند.

۴-۲-۱-۲توزیع فراوانی برحسب جنسیت

بررسی اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه‌ها ، فراوانی آزمودنی ها بر اساسجنسیت پاسخگویان مطابق جدول و نمودار زیراست:

جدول ۴-۲٫ توزیع فراوانی بر حسب جنسیت

مدرک تحصیلی

فراوانی

درصد

زن

۲۳۵

۶۳٫۵۱

مرد

۱۳۵

۳۶٫۴۸

جمع

۳۷۰

۱۰۰

نمودار ۴-۲٫ توزیع فراوانی بر حسب جنسیت

همان‌ طور که در جدول و نمودار فوق مشاهده می شود بیشترین فراوانی یعنی معادل۶۳٫۵۱درصد جامعه نمونه را زنان و مابقی جامعه نمونه یعنی ۳۸٫۴۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

۴-۲-۱-۳توزیع فراوانی برحسب سن

بررسی اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه‌ها ، فراوانی آزمودنی ها بر اساس سن پاسخگویان مطابق جدول و نمودار زیراست:

جدول ۴-۳٫ توزیع فراوانی بر حسب سن

سن

فراوانی

درصد

کمتر از ۳۰ سال

۱۲۲

۳۲٫۹

۳۱ تا ۴۰ سال

۱۵۱

۴۰٫۸۱

۴۱ تا ۵۰ سال

۶۱

۱۶٫۴۸

۵۱ سال و بیشتر

۳۶

۹٫۷

جمع

۳۷۰

۱۰۰

نمودار ۴-۳٫ توزیع فراوانی بر حسب سن

همان‌ طور که در جدول و نمودار فوق مشاهده می شود بیشترین فراوانی یعنی معادل۴۰٫۸۱درصد جامعه نمونه در رده سنی۳۱ تا ۴۰ سال و کمترین فراوانی یعنی معادل ۹٫۷ درصد جامعه در رده سنی بالاتر از ۵۱ سال هستند.

۴-۲-۲٫ توصیف متغیر هوش هیجانی

جدول۴-۱۱: توصیف متغیرهوش هیجانی

شاخص ها

مهارت‌های درون فردی
مهارت‌های بین فردی

مقابله بافشار

سازگاری

خلق کلی

میانگین

۸۱٫۵۸

۷۷٫۵

۷۱٫۲

۶۴٫۸

۷۳٫۵

میانه

۸۰

۷۴

۶۹

۶۱

۷۱

مد (نما)

۸۱

۷۲

۷۰

۶۰

۷۰

انحراف معیار

۷٫۲۵۴

۶٫۵۲۷

۵٫۸۳۱

۴٫۵۸۷

۴٫۶۸۹

چولگی

۰٫۸۹۸

۰٫۹۸۱

۰٫۵۲۴

۱٫۰۲۱

۰٫۳۵۷-

خطا استاندارد چولگی

۰٫۱۲۵

۰٫۱۲۵

۰٫۱۲۵

۰٫۱۲۵

۰٫۱۲۵

کمترین

۴۵

۳۹

۲۹

۳۰

۳۳

بیشترین

۱۲۵

۱۱۹

۹۲

۸۸

۹۵

همان‌ طور که در جدول فوق مشاهده می شود بالاترین میانگین ۸۱٫۵۸ برای مهارت های درون فردی ثبت شده و کمترین آن یعنی ۶۴٫۸ برای مقیاس سازگاری گزارش شده است. میانگین برای مقیاس مهارت های بین فردی ، مقابله با فشار ، خلق کلی به ترتیب ۷۷٫۵، ۷۱٫۲ و ۷۳٫۵ بوده است. همچنین بالاترین بیشینه معادل با ۱۲۵ امتیاز برای مقیاس مهارت های درون فردی و کمترین بیشینه برای مقیاس سازگاری به دست آمده است. بالاترین میانه ۸۰ و مربوط به مقیاس مهارت های درون فردی و کمترین آن ۲۹ که مربوط به مقیاس مقابله با فشار بوده است. میانه در مهارت های بین فردی، سازگاری و خلق کلی به ترتیب ۷۴ ، ۶۱ و ۷۱ ثبت شده است.

۴-۲-۳٫ توصیف متغیر اضطراب اجتماعی

در این بخش با توجه به اطلاعات جمع‌ آوری شده از پرسشنامه میانگین نمرات به دست آمده از متغیر «اضطراب اجتماعی » ۸۵٫۹بدست آمد. انحراف داده ها از میانگین نیز ۴٫۵۷۸است. میانه که در واقع عددی است که پاسخگویان را با توجه به امتیاز به دست آورده به گروه مساوی تقسیم می‌کند برای اضطراب اجتماعی ۸۴ است. نما یا مد که بیشترین فراوانی به دست آمده است ۸۲ به دست آمده و چولگی یا همان انحراف از قرینگی داده ها ۰٫۸۵۸ و در جهت مثبت می‌باشد. بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب ۵۱ و ۲۲۱ گزارش شده است.

جدول۴-۱۱: توصیف متغیراضطراب اجتماعی

شاخص ها

میزان

میانگین

۸۵٫۹

میانه

۸۴

مد (نما)

۸۲

انحراف معیار

۴٫۵۷۸

چولگی

۸۵۸/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...