مقاله های علمی- دانشگاهی | اصول حاکم بر مجازات و اجرای مجازات در ملأعام – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
گزارش اجلاس شصت و ششم سازمان ملل موضوع ۶۹© در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۱مطابق با گزارش مطبوعات ایران تعداد اعدامهای در ملأعام را از اول سال ۲۰۱۱ بیست و پنج نفر اعلام کردهاست، در این گزارش به تأکید دادستان کرمانشاه به اعدام دو نوجوان در ملأعام با این توجیه که برای مقتضیات اجتماعی ضروری است و نقش محوری در بازدارندگی جرایم ایفا می کند اشاره شده است، همچنین در این گزارش، اعلامیه ۱۶ نفر از کمیساریای حقوق بشر در محکومیت از اجرای مجازات در ملأعام گزارش شده است، که در آن اجرای مجازات در ملأعام را دارای ماهیتی بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز که ماهیت مجازات را تشدید می کند دانسته شده است و تاثیری به دور از ویژگیهای انسانی بر قربانی می گذارد و باعث درنده خویی شاهد مراسم اجرای مجازات می شود.
رئیس قوه قضائیه ایران در سخنان خود در چهارشنبه ۳۰ آذرماه۱۳۹۰ اعدام در ملأعام را طبققوانین اسلام و قرآن خواند و گفت: آن چه در این قطعنامه علیه اعدامهای در ملأعام آمده است در واقع مخالفت صریح با اساس و نص اسلام و قرآن دارد و انتظار ما اینبود که تمام کشورهای اسلامی علیه این قطعنامه موضعگیری کنند چرا که موارد مطرح شدهنه علیه ایران که زیر سئوال بردن پایه ها و ارکان اسلام است. به نظر میرسد با توجه به مباحث قبلی، حکم قصاص و اعدام و یا هر مجازات دیگر و اجرای آن در ملأعام ملازم و توامان هم نباشند چرا که اجرای مجازات در ملأعام نص اسلام و قران نیست. هرچند سخنان رییس قوه قضاییه را با توجه به مجتهد و آگاه بودن ایشان به مسائل دینی میتوان واکنشی سیاسی محسوب کرد.[۲۸]
طیف وسیعی از حقوق دانان، جرمشناسان و روانشناسان اجرای مجازات در ملأعام را واکنش صحیحی در رابطه با جرم و مجرم نمیدانند، همچنین انعکاس بین المللی اجرای مجازات در ملأعام را نمایش چهره خشن اسلام خواندهاند.قضات باید ملاحظات نظام را در هم در نظر بگیرند که بازتاب وسیعی در سطح بینالمللی دارد. ما در انزوا زندگی نمیکنیم، بلکه در جامعه بینالمللی با توجه به مسائل سیاسی و برداشتها و استفاده های ابزاری که از حقوق بشر میشود سعی میکنند دستاویزی داشته باشند برای انزوای جمهوری اسلامی ایران. ما نباید بهانهای به دست آن ها بدهیم آن ها سعی دارند اسلام خشن دیده شود و وهن به اسلام باشد و این مسائل طوری باید انجام شود که نگذارد ایران تبدیل به قطب خشونت و نقض قوانین بین الملل در جهان مطرح شود.
با توجه به مطالب فوق در این بخش به بررسی اجرای مجازات در آینه قوانین بین المللی پذیرفته شده توسط ایران و واکنش نهادهای حقوق بشری در رابطه با این موضوع میپردازیم:
اجرای مجازات در ملأعام از منظر کنوانسونهای حقوق بشری
منع رفتار غیر انسانی، شکنجه، آزار و نیز رفتار حقارتآمیز و منافی حیثیت انسانی در برخی از اسناد و مدارک بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی کنوانسیون منع شکنجه و مجازاتهای موهن گنجانده شده است که به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است.
در اسناد بین المللی فوق، سه چیز گنجانده شده است[۲۹]: شکنجه، رفتار خشن، غیر انسانی و موهن و همچنین مجازات خشن، غیر انسانی و موهن. از نظر اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر اسناد بین المللی مجازاتهای بدنی ممنوع است، بدین معنی که بر اساس قانون و حکم دادگاه نیز نمی توان مجازاتهای بدنی را وضع کرد و اگر قانونی با این مضمون موجود باشد باید لغو شود. برخی از مقررات قانونی و مصوب و جاری در نظام جمهوری اسلامی ایران با مقررات اعلام شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر اسناد بین المللی هماهنگی ندارد.
طبق ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: “هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد”. همچنین به موجب ماده ۵ این اعلامیه:”هیچکس نباید شکنجه شود یا تحت مجازات یا رفتاری ظالمانه، ضدانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد”. اعمال و اجرای مجازات در ملأعام می تواند یکی از مصادق بارز رفتار خشن، غیر انسانی و موهن تلقی شود که بر اساس ماده ۱۶ کنوانسیون منع شکنجه و هر نوع مجازات یا رفتار خشن، غیر انسانی و تحقیر کننده: “دولتهای عضو کنوانسیون را متعهد نموده که در کشور خود از اجرای مجازات خشن، موهن و غیر انسانی جلوگیری کند[۳۰]همچنین بند ۱ ماده ۱۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی درباره کلیه افرادی که از آزادی خود محروم شدهاند مقرر میدارد که باید با انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی شخص رفتار کرد.
از سوی دیگر اگر ما اجرای مجازات در ملأعام را مصداق مجازاتهای خشن و تحقیر کننده بدانیم که همینطور است، می تواند با مقررات مربوط به ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاقبینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین کنوانسیون منع شکنجه[۳۱] منافات داشته باشد و از این حیث مقررات حقوقی ایران با موازین مندرج در اسناد حقوق بشر منافات دارد. هر چند یک ایراد اساسی در رابطه با کنوانسیون قابل طرح است و آن اینکه رفتارها یا مجازاتهای بیرحمانه، غیر انسانی یا موهن که طبق این کنوانسیون هم ردیف شکنجه است، صرفا یکسری مفاهیم انتزاعی است که به هر شکل قابل تفسیر میباشد و بازشناسی مجازات موهن، خشن و بیرحمانه از غیر آن ملاک و معیاری ندارد که بر اساس آن بتوان گفت به طور مثال احرای مجازات در ملأعام ممنوع است و یا نه؟ بلکه بر اساس تفسیر و سیاق عبارات است که اجرای مجازات در ملأعام را مصادق اینگونه مجازات میدانیم.
با توجه به اینکه مقررات کلیه میثاقهای جهانی، حداقل لازمالرعایه برای تمامی دول امضا کننده آن است، محترم شمردن و تضمین اجرای آن از منظر بین المللی ضروری به نظر میرسد.[۳۲]بنابرین نادیده انگاشتن آن و اعمال اینگونه مجازاتها در ملأعام می تواند چهرهای خشن و متحجر از کشورمان را در جهان عرضه نموده که این امر منجر به صدور قطعنامههایی می شود که در صحنه بین المللی باعث انزوای سیاسی و همچنین اعمال تحریمهایی بر ایران بشود. در حالی که همچنان که در مباحث قبل بیان شد اگر اجرای برخی از احکام اسلامی در برههای خاص موجب وهن اسلام گردد باید از اجرای آن موقتاً خودداری ورزید پس به طریق اولی میتوان با اجرای حدود اسلامی و انتزاع وصف اجرای مجازات در ملأعام مانع از انزوای ایران اسلامی گردید.
اصول حاکم بر مجازات و اجرای مجازات در ملأعام
نظم و قانون برای هر جامعهای ضروری است، به طور حتم وضع قوانین و مقررات در هر جامعه، برای برقراری آرامش و امنیت افراد جامعه است و در صورت بروز جرم و جنایت، لازم است بر اساس همان قوانین مجازات مجرمان اجرا شود و از طرفی بر کسی پوشیده نیست که اسلام دین رأفت و مهربانی است، از این رو در قوانین کشورمان که بر اساس قوانین شرع و اسلام وضع شده است، اصولی حکمفرماست که باید به آن ها توجه کنیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 08:57:00 ب.ظ ]
|