در این پایان نامه باید به تمامی سوالات زیر پاسخ داد و بیان نمود که ایا جداساز اصطکاکی پاندولی مفید تر می باشد یا جداساز لاستیکی –سربی بنابراین باید تمامی زوایای جداساز ها را مورد بررسی قرار داد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۵- ضرورت انجام تحقیق
با توجه به زلزله خیز بودن ایران و خطرات جانی و مالی باید به دنبال روش های مبنی بر کاهش خطرات فوق بود. از انجا که استفاده از جداساز روشی جهت کاهش خطرات فوق به حساب می اید به همین دلیل باید بر روی ان ها تحقیقات گسترده ای انجام داد تا بتوان فهمید در چه شراطی دارای تاثیر مثبتی می باشند
۱-۶- اهداف تحقیق

    1. شناسایی مفید بودن جداساز لرزه ای در سازه ها ی بلند یا کوتاه.
    1. شناسایی مفید بودن جداساز لرزه ای( اصطکاکی پاندولی و جداساز لاستیکی سربی) در روند کاهش برش پایه سازه و مقایسه با سازه بدون جداساز لرزه ای .
    1. بررسی انرژی جذب شده توسط اعضای سازه جداسازی شده و بدون جداسازی شده.
    1. بررسی سازه مهاربندی شده با بادبند همگرا در سیستم جداسازی شده و جداسازی نشده .

۱-۷- پیشینه تحقیق
۱-محمت کومور و همکاران (۲۰۱۰ م) تحقیقی تحت عنوان تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی بر روی سازه های بتنی با جداساز سربی و بدون جداساز بر روی سازه های ۴ طبقه و ۸ طبقه انجام دادند که به بررسی شتاب طبقات،برش پایه و جابه جایی طبقات پرداخته اند و نتیجه گرفتند که سازه های جداسازی شده شتاب کمتری داشته و همچنین برش پایه طبقات در ان کمتر بوده و سیستم سازه ای جداسازی شده را پیشنهاد کرده اند.
۲-لو و چانگ چین(۲۰۰۳م) تحقیقی تحت عنوان سازه های جداسازی شده تحت زلزله حوزه نزدیک انجام داده اند و به بررسی ۳ اثر زلزله حوزه نزدیک(۱-ماکزیمم شتاب وارده از سطح زمین ۲-ماکزیمم شتاب قائم وارد از سطح زمین۳- حرکت پالس گونه زلزله حوزه نزدیک ) بر سازه های جداسازی پرداخته اند و همچنین بیان نموده اند علت اصلی بزرگ شدن دریفت در سازه های جداسازی شده حرکت پالس گونه شتاب می باشد .مزیت اصلی تحققیق انها این است که کاملا واقعی و در ازمایشگاه صورت گرفته است .و همچنین انها به این نتیجه رسیدند دریفت و شتاب طبقات در پریود زمانی که حرکت پالس گونه است بیشنه می شود و سپس کاهش میابد.
۳-شریعتمداروکلانتری(۱۳۸۷ش) تحقیقی تحت عنوان اثر جداگر های لرزه ای بر جابه جایی طبقات و تشکیل مفصل پلاستیک انجام داده اند که در این تحقیق جداگر های لاستیکی –سربی عموما جابه جایی بیشینه طبقات را در سازه های کوتاه نسبت به جابه جایی بیشینه بام این سازه ها در حالت گیردار افزایش می دهند. اما در مورد جداگر های اصطکاکی پاندولی جدایی حداکثر انها از جابه جایی حداکثر سازه گیردار در بام بیشتر نمی باشد.همچنین انها در این تحقیق به بررسی مفاصل پلاستیک پرداخته اند و سازه های کوتاه و بلند با جداساز و بدون جداساز را با یکدیگر مقایسه نموده اند
۴-جواد واثقی وشیما اسماعیل زاده(۱۳۹۰ ش) تحقیقی تحت عنوان عملکرد سازه های فولادی جداسازی شده با جداگر های پایه پاندولی اصطکاکی تحت تحلیل استاتیکی غیر خطی انجام داده اند که به بررسی تغییر مکان نسبی و مفاصل پلاستیک تشکیل شده پرداخته اند و نتیجه ای منباب کاهش تغییر مکان نسبی طبقات و مفاصل پلاستیک در سازه جداسازی شده حاصل شده است مشکل این تحقیق در ان است که این نتیجه در همه سازه ها صادق نیست .همچنین با بررسی رفتار سیستم های جداسازی شده در این تحقیق می توان گفت قابلیت جذب انرژی در سازه های جداسازی شده نسبت به سازه های با تکیه گاه ثابت بیشتر بوده و با افزایش دوره تناوب در سازه های جداسازی شده قابلیت جذب انرژی و شکل پذیری در سازه افزایش می یابد.
۵-محسن گرامی ومصطفی فخاری(۱۳۹۰ ش) تحقیقی تحت عنوان جداساز های لاستیکی-سربی و دمپر ویسکوز بر رفتار لرزه ای سازه های نزدیک گسل انجام داده اند و بیان کرده اند سازه های ایزوله شده تحت زلزله حوزه نزدیک ضعیف بوده و می توان با میراگرها رفتار سازه را اصلاح نمود و می توان بیان نمود کاربرد میراگر ها در سیستم های جداساز در ابتدا موجب کاهش جابجای نسبی طبقات در زلزله های حوزه نزدیک می گردد و در نهایت تحت زلزله های دور از گسل جابجای نسبی طبقات افزایش میابد .
۶-حسینی وبسطامی(۱۳۹۰ش)تحقیقی تحت عنوان نقش جداساز های لاستیکی سربی (LRB) بر سازه های فولادی تحت زلزله حوزه نزدیک انجام داده اند و بیان کرده اند جداساز های لاستیکی سربی در کاهش شتاب طبقات و برش پایه سازه تحت زلزله حوزه نزدیک نقش بسزایی خواهد داشت همچنین نکته قابل توجه این است که جداساز لاستیکی سربی زمان تناوب سازه را افزایش می دهد از این رو امکان رخ داد پدیده تشدید کاهش پیدا می کند و همچنین بیان کرده اند در سازه های با جداساز تشکیل مفصل پلاستیک را کاهش می دهد .
۱-۸- فرضیات تحقیق

    1. جداساز لرزه ای باعق کاهش شتاب،برش پایه، جابه جایی نسبی طبقات می گردد
    1. جداساز لرزه ای گاهی اقتصادی و مقرون به صرفه برای استفاده در سازه نمی باشد.
    1. سیستم جداساز لرزه ای پریود ارتعاشی را می تواند افزایش دهد که باعث کاهش ضریب بازتاب می گردد.
    1. استفاده از سیستم ترکیبی جداساز پایه و مهاربند همگرا باعث شکل پذیری بیشتر سازه می گردد.
    1. پارامتر مهم در سیستم جداساز لرزه ای بازگرداندن سازه به محل اولیه پس از تغییر مکان می باشد.
    1. جداساز لرزه ای روشی مبتنی بر کاهش میزان تقاضای سازه می باشد و نه افزایش ظرفیت ان.

۱-۹-اهداف تحقیق

    1. شناسایی مفید بودن جداساز لرزه ای در سازه ها ی مهربندی شده بلند ، متوسط و کوتاه.
    1. شناسایی مفید بودن جداساز لرزه ای( اصطکاکی پاندولی و جداساز لاستیکی با میرایی بالا) در روند کاهش برش پایه سازه و مقایسه با سازه بدون جداساز لرزه ای .
    1. بررسی انرژی جذب شده توسط اعضا سازه جداسازی شده و بدون جداسازی شده.
    1. مقایسه دو جداساز اصطکاکی پاندولی و لاستیکی با میرایی بالا و پیشنهاد جداساز بهتر برای سازه های مهاربندی شده.
    1. بیان این که جداساز برای کدام سازه ها (بلند،کوتاه،متوسط) مقرون به صرفه خواهد بود
    1. مقایسه تحلیل استاتیکی،طیفی،تاریخچه زمانی غیر خطی بروی سازه جداسازی شده و نشده برای ضریب اطمینان بیشتر.

۱-۱۰- سؤالات تحقیق

    1. ایا جداساز های لرزه ای (لاستیکی- سربی و اصطکاکی پاندولی و…) برای تمام سازه های با مهار بند همگرا از نظر جابه جایی نسبی ،مفصل پلاستیک،شتاب طبقات و … مفید است؟
    1. ایا جدا ساز های لرزه ای برای سازه های بلند موثر خواهد بود یا برای سازه های کوتاه ؟
    1. کدامین جداساز (اصطکاکی پاندولی ،سربی لاستیکی) مناسب سازه خواهد بود؟

۱-۱۱- روش تحقیق و گردآوری داده ها
دستیابی به هدف های علم یا شناخت علمی، میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد و نه از حیث موضوع تحقیق.
روش انجام این پژوهش ارزشیابی و از نوع پیمایشی است. ارزشیابی بدین جهت که میخواهیم بر پایه ضابطه یا معیارهای معینی نسبت به مختصات موضوع به نسبت آنچه باید باشد داوری و ارزشیابی کنیم و روابط موجود بررسی گردد، پیمایشی نیز بدین جهت که در ان موضوع مربوط به زمان حال است و در پی آنیم که با گردآوری داد ه ها واطلاعات درباره شرایط فعلی به شناخت بهتر و کاملتری از وضع موجود برسیم . سیستم مورد مطالعه که یک سیستم کنترل غیر فعال می باشد ، برای محافظت سازه در برابر زلزله های قوی و پر شدت پیشنهاد می گردد. هدف اصلی این تحقیق بررسی رفتار لرزه ای قابهای فولادی با مهاربند همگرا جداسازی شده ، و مقایسه آن با قابهای مهاربندی همگرا پایه گیردار می¬باشد. این هدف با روش های تحلیل سازه ای خطی و غیر خطی شامل تحلیل های استاتیکی ، طیفی ،دینامیکی خطی وتحلیل دینامیکی غیر خطی با بهره گرفتن از زلزله السنترو (ELCENTRO) که زلزله ای کاربردی می باشد استفاده می گردد شایان ذکر است مدت رکورد زلزله ۴۰ ثانیه اختیار می گردد به دلیل طیف وسیع شتاب زلزله که در این مدت زمان قرار دارد. ، و با کمک نرم افزارهای Seismo signal v5 و SAP2000 V15 تحقق می یابد. در این تحقیق سه(۳) قاب مهاربندی شده ۱۱ طبقه ،۷ طبقه و ۴ طبقه انتخاب می گردد و در زیر تمامی قابها یکبار جداساز اصطکاکی پاندولی قرار داده و یکبار جداساز لاستیکی با میرایی بالا قرار می دهییم و یکبار هم ۳ قاب مهاربندی شده را گیردار فرض میکنیم حال با انجام تحلیل های استاتیکی و دینامیکی به بررسی مقایسه بین قابها می پردازیم. ایده های اصلی که برای این تحقیق ارائه و مورد بحث قرار گرفته اند عمدتا حول محور های زیر می باشند:

    1. قرار دادن جداساز اصطکاکی پاندولی زیر هر سه قاب و انجام تحلیل استاتیکی، طیفی، دینامیکی خطی و دینامیکی غیر خطی
    1. قرار دادن جداساز لاستیکی با میرایی بالا زیر هر سه قاب و انجام تحلیل استاتیکی، طیفی، دینامیکی خطی و دینامیکی غیر خطی
    1. انجام تحلیل استاتیکی، طیفی، دینامیکی خطی و دینامیکی غیر خطی بر روی قاب مهاربندی شده همگرا با پایه ثابت

پس از مدل سازی تمامی قابها به بررسی شتاب طبقات ، برش پا یه، جابه جایی نسبی، جابه جایی کل ، جابه جایی بام در تمامی سازه ها پرداخته و نتایج با یکدیگر مقایسه شده بعد از ان نتایج قاب های با جداسازی اصطکاکی پاندولی و جداساز لاستیکی با میرایی بالا با یکدیگر مقایسه شده و جداساز بهتر معرفی می گردد بعد از این مرحله نتایج های تمامی قابها را برای تحلیل ها استخراج نموده و به مقایسه خواهیم پرداخت و سپسس قابها را از نظر ارتفاع بررسی میکنییم تا ببینینیم ایا جداساز ها برای تمامی سازه ها مهاربندی شده مفید می باشد یا خیر و همچنین بررسی خواهد شد که ایا جداساز برای سازه مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر.
روش انجام این پژوهش ارزشیابی و از نوع پیمایشی است. ارزشیابی بدین جهت که می خواهیم بر پایه ضابطه یا معیارهای معینی نسبت به مختصات موضوع به نسبت آنچه باید باشد داوری و ارزشیابی کنیم و روابط موجود بررسی گردد، پیمایشی نیز بدین جهت که در ان موضوع مربوط به زمان حال است و در پی آنیم که با گردآوری داد ه ها واطلاعات درباره شرایط فعلی به شناخت بهتر و کاملتری از وضع موجود برسیم .و ما در این تحقیق قصد بررسی جداسازها بر روی سازه به منظور رسیدن به ایده و شناخت بهتر ان می باشیم . روش تجزیه و تحلیل تحقیق با نرم افزار های siesmo signal و sap2000 می باشد.
معرفی نرم افزار۲۰۰۰ sap :
نرم افزار sap2000 نرم افزار کاربردی مخصوص رشته عمران بوده که دارای قابلیت تحلیل و طراحی سازهای فولادی، بتنی ،پل ،مخازن و غیره را دارد.مختصر قابلیت این نرم افزار به شرح زیر می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...