شیوه و مفهوم اساسی تجزیه و تحلیل آزمون روزنزوایگ :

-آزمون دارای پاسخ نامه است ، که شامل بیست و چهار شماره برای ثبت پاسخ‌ها در موقعیت های بیست و چهار گانه می‌باشد . اگر آزمون به صورت انفرادی مورد استفاده قرا ربگیرد ، در ستون مقابل هر پاسخ رفتار آزمایش شونده ثبت می‌گردد ، سپس کدی را که برای هر آزمون تشخیص داده شده ، را در ستون چپ ثبت می کند .

  1. گزارشنامه آزمون : در گزارشنامه آزمون ، نمراتی هست که از ترکیب شدن نمرات عامل ناکامی حاصل می‌شوند . این نمرات معرف خصیصه های عمومی فرد است . و ما آنهارا به منزله عوامل قطعی و نمایش دهنده رفتار ثابت او می‌دانیم و مورد تعبیر و تفسیر قرار می‌دهیم .

(روزنزوایگ ۱۹۷۴) مواردی که در گزارشنامه وجود دارد عبارت است از :

  1. تطابق با گروه ( G.C.R)[122]این مفهوم نشانگر انطباق پاسخهای آزمایش شونده با حد متوسط پاسخهای جمعیتی است . که او را در آن قرار دارد . در آزمون روزنزوایگ مانند سایر آزمون‌های ‌برون‌فکنی نتیجه نشانگر خیلی بالا نیست ، بلکه مهمترین نتیجه از آن کسی است که با نتایج حد متوسط گروه عادی مورد مطالعه منطبق باشد .

نمرات انطباق با گروه ( G.C.R)است برای مشخص کردن ناسازگاری احتمالی فرد یا گروه است ویابه عبارت دیگر ‌به این نمره خوب ویاد بدسازگاری آزمایش شونده را متمایز می‌کند ، برای این منظور نتایج تحقیقی که درباره عادات اجتماعی و سازگاری کودکان انجام شده نقل می شود :

( روزنزوایگ ۱۹۶۲)

-گروه اول : سازگاری مطلوب دارند ، روابط اجتماعی خوب ، دوستانش آنان را به خوبی می‌پذیرند ، تمایل پرخاشگرانه به دستور دادن ویا فرمان دادن به دیگران را ندارد .

    1. گروه دوم : سازگاری مطلوب دارند ، نا پر خاشگرانه اند ، دوستانشان آن ها را به خوبی پذیرفته ولی نقش فرمان دادن و تسلط طلبانه دارند .

    1. گروه سوم : ترسو، خجالتی و جزء کسانی هستند که می خواهند وسیله گروه مورد قبول قرار بگیرند ، ولی به علت عدم اطمینان با دیگران روابطی مطبوع و متغیر دارند .

    1. گروه چهارم : پرخاشگر و ویران کننده اند . شامل آنهایی است که سازگاری اجتماعی ضعیفی دارند ، خصومت خود را نسبت به دیگران با نیش خند و گاهی با حمله بدنی نشان می‌دهند

    1. گروه پنجم : غیر اجتماعی در خود فرو رفته اند ، شامل آنهایی است که علاقه کمی به روابط اجتماعی دارند و ترجیج می‌دهند که مطالعه و بازی را به تنهایی انجام دهند .

  1. نتایج با توجه به عوامل تجزیه و تحلیل آزمون برای ‌گروه‌های ‌پنج‌گانه به شرح زیر است .

    1. Delgado ↑

    1. Lobotomies ↑

    1. Sano ↑

    1. Bronson (F.H) ↑

    1. Bandura(A) ↑

    1. Mezio ↑

    1. Bender ↑

    1. Rof Carbalo ↑

    1. Angoisse ↑

    1. Freud ↑

    1. Freud ↑

    1. Liftinstinsts ↑

    1. Death In stincts ↑

    1. Libido ↑

    1. Irenaus Eibl – Eibes feldt (1963) ↑

    1. Zillman, Katcher , Milavaky (1977) ↑

    1. Albert Bandura (1973) ↑

    1. Konrd Lorenz (1966) ↑

    1. Catharsis ↑

    1. Geen quanty (1977) ↑

    1. Cline , Croft , Courrier (1973) ↑

    1. Leonard Berkowitz (1971) ↑

    1. Seymour feshbach ↑

    1. Shentobe (S.A) Soulairac (A)(1961) ↑

    1. Walters –g1975 ↑

    1. Bender(1960) ↑

    1. English a.s – pearson c.h (1961) ↑

    1. Noshpitz g.d (1961) ↑

    1. Megalomaniaque ↑

    1. Megalomaniaque ↑

    1. Briguel – Lamarre M(1969) ↑

    1. Ochonisky A (1963) ↑

    1. Relations Obgectales ↑

    1. Spitz R.A(1961) ↑

    1. Schentoub S.Asoulairac A(1961) ↑

    1. Fantasmes ↑

    1. Socker A(1969) ↑

    1. Haim A (1969) ↑

    1. Garma( 1952) ↑

    1. Dollard(1939) ↑

    1. Roger Barker – Tamara Dembo – Kurt Lewin (1941) ↑

    1. Gerome Frank (1945) ↑

    1. Despriation ↑

    1. Watts – Detitoit ↑

    1. Milkt- Bugelski (1948) ↑

    1. Thornton – gocobs (1971) ↑

    1. Beboro (1969) ↑

    1. Lacan (1959) ↑

    1. Robert Hamblion (1969) ↑

    1. Dreyfuss – DEBORAH go (1990) ↑

    1. CHILD SEXUAL ABUSE ↑

    1. Dor, shar –Netta- Mario (1990) ↑

    1. Learned helpess causal attribution and response to frustration ↑

    1. ROBERTS. GAIL(1993) ↑

    1. Ego ↑

    1. BALZANO- FREDERICA(1994) ↑

    1. Fuhrer (1994) ↑

    1. محمد تقی فرمهینی فراهانی (۶۵-۱۳۶۴) دانشگاه تربیت مدرس ( طرح پژوهشی ) ↑

    1. علیرضا مرادی (۱۳۶۵) دانشگاه تربیت مدرس ( پایان نامه ) ↑

    1. حیدر اسلامی – علی سالاری ( ۱۳۷۰) اداره آموزش و پرورش استان یزد ( پژوهشکده تعلیم و تربیت ) « طرح پژوهشی » ↑

    1. ابراهیم محسنی کهنه شهری (۱۳۵۰) دانشگاه علوم انسانی تبریز ( پایان نامه ) ↑

    1. علی اصغر احمدی ( ۱۳۷۰) مجله تربیت – پژوهشگده تعلیم و تربیت ( مقاله ) ↑

    1. Tolerance ↑

    1. Freed Man (1975) ↑

    1. سبقت الله هراتی زاده – محمد رضا زاده (۱۳۷۱) آموزش و پرورش استان خراسان ( طرح پژوهشی ) پژوهشکده تعلیم و تربیت ↑

    1. امیر هوشنگ حبیبی ۱۳۷۲ اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان – پژوهشکده تعلیم و تربیت ( طرح پژوهش ) ↑

    1. گلناز بخشی (۱۳۷۱) دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ( پایان نامه ) ↑

    1. سیما کاهنی (۱۳۷۲) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – دانشکده پرستاری و مامایی ( پایان نامه ) ↑

    1. رحیم میر منصوری ( ۱۳۷۳) دانشگاه تربیت مدرس ( پایان نامه ) ↑

    1. شروین شمالی مهرماه و ‌آبان‌ ماه ۱۳۷۳ – مجله تربیت – پژوهشکده تعلیم و تربیت ( مقالات ) (۱و۲) ↑

    1. Gaclin and white (1983) ↑

    1. Hyde (1983) ↑

    1. Stability ↑

    1. Robins (1986) ↑

    1. الهه اخوان علیزاده ۱۳۷۴- مجله تربیت – پژوهشکده تعلیم وتربیت ( مقاله) ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...