۲-۴-۳- چالش های مدیریت دانش در سازمان‌های آموزشی

در دنیای امروز و جهان رو به رشد به اطلاعات در آن به حد انفجار رسیده است تکیه کردن به اطلاعات و دانش عینی نمی تواند سازمان را در چرخه حیات، بسلامت به مقصد برساند، بلکه فقط در صورتی می توان به رقابت در این بازار جهانی ادامه داد که در کنار استفاده از اطلاعات و دانش عینی، با تشریک مساعی به برقراری روابط عاطفی و استفاده از نظام های خبره با غلبه بر تمام مشکلات موجود در جهتدانش ورزی و خرد ورزی به کار گرفت چرا که امروزه سازمانی موفق خواهد شد که بتواند اطلاعات موجود را به دانش تبدیل کند و از دانش تولید شده به خرد جمعی برسد.

حیات و بقاء رقابت در جوامع دانشی برای سازمان‌های امروز این است که یاد بگیرند چگونه سرمایه های فکری خود را مدیریت کنند، این اساس مدیریت دانش که می‌تواند سرمایه های فکری را مدیریت نماید نوظهور بوده و سازمان ها در این زمینه با چالش هایی مواجه هستند که به بعضی از آن ها پرداخته می شود.

  • فرهنگ

شرط لازم برای مدیریت مؤثر دانش وجود فرهنگ سازمانی است. وجود فرهنگ سازمانی مناسب اشتراک دانش را آسان و از آن حمایت می‌کند سازمان‌های آموزشی که از سازمان‌های یادگیرنده محسوب می‌شوند و می‌توانند از سازمان‌های یاد دهنده نیز محسوب شوند نیاز شدیدی به وجود فرهنگ اشتراک دانش دارند.

  • کهنگی اطلاعات

انواع مختلفی از اطلاعات وجود دارد که به محض تولید کهنه می‌شوند، به جهت اینکه آن دسته از اطلاعات مداوم در حال تغییر هستند تحول سریع این اطلاعات برای کاربرد در سازمان مشکل است.

  • سر ریز شدن اطلاعات

اگر اطلاعات کهنه از بین نرود منجر به سرریز شدن و در این صورت شناسایی اطلاعات مفید مشکل است.

  • فناوری

به جهت تغییرات سریع در فناوری، انتقال دانش به کاربر مشکل است به دلیل آنکه فناوری ابزار مدیریت دانش است و سازمان باید خود را با این تغییرات وفق دهد.

  • آموزش

مدیریت دانش یک رشته میان رشته‌های دیگر است و نیاز به شرکت افراد از رشته‌های مختلف دارد ‌به این دلیل طراحی یک دوره آموزشی مدیریت دانش همیشه یک چالش بوده است.

مشکل عمده دیگر که در اجرای مدیریت دانش در سازمان‌های آموزشی وجود دارد این است که چگونه می توان افراد درون سازمان را مجاب و مجبور یا هدایت به تسهیم اطلاعات کرد یا اینکه به نحو دیگری آنان را ‌به این کار واداشت لذا آموختن و تسهیم اطلاعات مؤثر نیازمند تغییر فرهنگ درون سازمان، عملکردهای نوین مدیریتی، تعهد مدیران ارشد و پشتیبانی فنی است.

مکی (۱۳۸۵) چالش های مدیریت دانش را همزمان با بهره گرفتن از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطات انسانی را به شرح ذیل بیان داشته است:

    1. عدم موفقیت در تطبیق تلاش‌های مدیریت دانش سازمانی با اهداف استراتژیک سازمان‌های آموزشی

    1. ایجاد سیستم ها و منابع اطلاعاتی متعدد در سازمان بدون توجه به محتوای آن

    1. عدم ارتباط مدیریت دانش سازمانی با فعالیت های کاری روزانه افراد در سازمان های آموزشی

    1. تأکید بیش از حد بر شیوه های رسمی یادگیری به عنوان مکانیزیمی برای تسهیم و توزیع اطلاعات در سازمان

  1. تمرکز بر تلاش‌های مدیریتی دانش فقط در محدوده مرزهای سازمان‌های آموزشی

سازمان‌ها برای دسترسی به مدیریت دانش موفق و مؤثر تا جایی که امکان دارد باید از موانع و چالش های پیش روی مدیریت دانش در سازمان های آموزشی جلوگیری کنند زیرا زمان سازمان را تلف کرده و منابع انسانی آن سازمان را هدر می‌دهد و از همه مهمتر برنامه های سازمان آموزشی را به خطر انداخته و آن را با شکست مواجه می‌کند لذا همه سازمان‌ها به خصوص سازمان‌های آموزشی در هنگام اجرای برنامه های دانش سازمانی ، مدیریت دانش را بررسی و شناسایی می نمایند و سعی در بر طرف نمودن این موانع و سپس به دنبال اجرای اجرای مدیریت دانش در سازمان‌های آموزشی می‌باشند.

۲-۴-۴- مدیریت منابع انسانی در سازمان های آموزشی و مدیریت دانش

از انجا که گرانبهاترین عنصر هر سازمان را انسان و به بیان دقیقتر، نیروی انسانی آن تشکیل می‌دهد تردیدی نیست که واحد مدیریت منابع انسانی با جایگاه خطیری که دارد می‌تواند عنصر انسانی را به گونه ای تامین، بهسازی و نگهداری کند که هر گونه اقدامی با نیازها، چالش‌های کنونی و آتی را در کلیه واحد های سازمانی مؤثر سازد. اکنون دست اندرکاران مسائل مدیریتی به یاری دانش موجود و تجربه دریافته اند که بخش اعظم دشواریهای سازمان‌ها و مدیران به طور مستقیم یا غیر مستقیم با مسایل نیروی انسانی مرتبط است (صائبی، ۱۳۸۱).

مدیریت استراتژیک منابع انسانی برای ایجاد همسویی اثر بخش و نیز سازگاری وظایف حوزه ی مدیریت منابع انسانی در راستای توسعه دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های نیروی کار سازمان، ‌بر حمایت و پشتیبانی از مزیت های رقابتی و اهداف تجاری سازمان تمرکز دارد (۱۹۹۱، Wright &snell).

مدیریت استراتژیک در اقتصادهای دانش محور، نیروی انسانی را کلیدی ترین منبع دستیابی به مزیت رقابتی می‌داند. از این رو مدیریت استراتژیک منابع انسانی روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد (۱۹۹۸، wright & Barney).

مدیریت استراتژیک اثربخش براین شناخت استوار است که نیروی کار سازمان برای دستیابی به هدف های سازمان اهمیت بنیادی و حیاتی دارد. مدیریت منابع انسانی برای اطمینان یافتن از این منابع به گونه ای که اثر بخش و عادلانه به کار گرفته شود عبارتند از: برنامه ریزی و پیش‌بینی منابع انسانی، جذب و تامین نیروی انسانی، آموزش و بهسازی، ارزیابی رفتار، جبران خدمات کارکنان و نگهداری نیروی کار، بهسازی و نگهداری از ارکان اصلی و مهم سیستم منابع انسانی می‌باشد (سید جوادین، ۱۳۸۱).

در استقرار مدیریت دانش عوامل مختلفی را مهم دانسته اند، از جمله می توان به فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی و منابع انسانی اشاره کرد. نیروی انسانی متعهد که دارای توانایی‌های منحصر به فردی از جمله تسلط بر فناوری پیشرفته، توانایی تصمیم گیری و قضاوت صحیح، توانایی خود کنترلی و خود راهبردی و… هستند، عاملی یقین کننده در استقرار مدیریت دانش در سازمان‌های آموزشی می‌باشد (نیازی آذر و عمویی،۱۳۸۶).

از آنجا که مدیریت منابع انسانی عموما با مهارت های فردی، دانش و توانایی‌های نیروی انسانی رابطه ی مستقیم دارد، معمولا شایستگی های کلیدی وظایف حوزه منابع انسانی زمانی ایجاد می شود که مهارت‌های فردی، دانش و توانایی‌های نیروی انسانی به صورت گسترده بین تمامی پرسنل سازمان بسط پیدا کرده باشد (۱۹۹۹،Athey&etal).

به همین دلیل می توان از مدیریت منابع انسانی به عنوان ابزاری استراتژیک برای همگونی و همسانی ضروری میان مهارت‌های فردی، دانش و توانایی کارکنان استفاده کرد (۲۰۰۱، Wright&etal).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...