استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه، وضعیتی است که با استفاده فراوان و اشتغال ذهنی از تلفن همراه مشخص می‌شود (جنارو، فلورس، گومز[۲۷] و همکاران، ۲۰۰۷ ؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰). نتایج تحقیقات پزشکی که به تناوب درباره تاثیرات جسمی تلفن همراه صورت می‌گیرد به نفع این وسیله ارتباطی نیست. به‌هنجاری و سلامت روانی موضوعات اساسی در روان‌پزشکی کاربردی و نظری محسوب می‌شوند و سلامت روانی جنبه‌ای از مفهوم کلی سلامت است (سادوک و سادوک[۲۸]،۲۰۰۳؛ ترجمه رفیعى و دیگران، ۱۳۸۴؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰). جهش روز افزونی نسبت به اعتیاد اینترنتی در ویرایش جدید راهنمای آماری اختلالات رواپزشکی(DSM) به وجود آمده است (بلوک[۲۹]، ۲۰۰۸؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰). طبق اظهار نظر بلوک این اختلالات متعلق به وسواس فکری- عملی هستند و به عنوان یکی از موضوعات سلامت عمومی جدی در کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیایی تبدیل شده است. موارد بالینی نیز در کشور آمریکا (بلک بسلر و اسچولسر[۳۰] و همکاران، ۱۹۹۹؛ شاپیرا، گلد اسمیت، کک[۳۱] و دیگران، ۲۰۰۰ ؛ شاپیرا، ۲۰۰۷؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰)، بریتانیای کبیر (گریفیس[۳۲]،۱۹۹۸، ۱۹۹۶؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰) اسپانیا (سانز، کارمونا و مارین[۳۳]، ۲۰۰۰؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰)، ایتالیا (ناردنی و کاگنونی[۳۴]،۲۰۰۳؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰) نیز بدان پرداخته شده است. این بیماران مستعد درمان با درمان‌های شناختی و رفتاری اند(یانگ[۳۵]، ۲۰۰۷ ؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰). یانگ عنوان می‌کند که معتادان به اینترنت شناخت‌های بسیار مشکل‌زایی را نسبت به غیر معتادین دارند که در استفاده آسیب زا اینترنتی نیز سهم دارد، زیرا مکانیزم گریز روان شناختی برای اجتناب از مشکلات ادراک شده و واقعی را فراهم می‌کند. تلفن همراه در کنار اینترنت، از اصلی‌ترین نشانه های این سبز فایل هستند. گرچه غالب پژوهش‌های اجتماعی، تلفن همراه را نادیده گرفته یا کمتر به آن پرداخته‌اند، اما به تازگی شاهد افزایش مطالعات جامعه‌شناختی در این حوزه هستیم (محمودی بختیاری و آدی‌بیک، ۱۳۸۸؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰).

به نظر مودی کاربران اینترنت ممکن است از افزایش تنهایی هیجانی رنج ببرند، ولی به واسطه اوقاتی که در جوامع مجازی از طریق اینترنت ایجاد می‌شود، تنهایی اجتماعی کمتری احساس می‌کنند. جوینسون[۳۶] (۲۰۰۳)، بر ضرورت اتخاذ نگرشی تعاملی در تحلیل رابطه انسان با فن‌آوری‌های ارتباطی پیشرفته تأکید دارد. اگر با توجه به مطالعات انجام شده پذیرفته شود که مجموعه واکنش‌ها نسبت به فن‌آوری‌های ارتباطی جدید بالنسبه یکسان است، یافته های پژوهشی موجود درباره اینترنت نیز قابل تعمیم به تلفن همراه است. بالطبع کاهش روابط اجتماعی، انزوای اجتماعی و افزایش احساس تنهایی برخی از کاربران افراطی تلفن همراه، یکی از محتمل ترین تبعات متعدد تلفن همراه خواهد بود. استفاده افراطی از تلفن همراه در برخی موارد در امور زندگی عادی فرد و حتی حالات و روحیات وی تداخل و به‌هم‌ریختگی ایجاد می‌کند. استفاده افراطی از آن باعث کاهش روابط فامیلی و تعاملات اجتماعی و احساس تنهایی و سایر مشکلات می‌شود. تمامی مشکلات زمینه افسردگی را در فرد گسترده تر می‌سازد. از طرف دیگر افسردگی و استفاده افراطی از تلفن همراه، هر دو روش زندگی ناسالمی هستند (کامی بیپو و سوگیرا[۳۷]، ۲۰۰۵). در پژوهشی در زمینه بررسی جنبه‌های اجتماعی و روان‌شناختی ارسال پیام کوتاه از تلفن همراه لینگ و یتری[۳۸] (۲۰۰۲؛ به نقل از لارامای[۳۹]، ۲۰۰۷) ‌به این نتیجه رسیدند که علت استفاده افراطی از این سامانه تاحدی به خاطر انگیزه افراد جهت حفظ و ارتقاء روابط اجتماعی و رفع احساس تنهایی است.

نتایج پژوهش آزوکی[۴۰](۲۰۰۸) در آمریکا در ارتباط با پیام کوتاه تلفن همراه نشان داد، جوانانی که به طور افراطی و اعتیادگونه از پیام کوتاه تلفن همراه استفاده می‌کنند، سطوح بالایی از تکانش‌گری، احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی را دارند.

ویژگی‌های تلفن همراه و آسیب‌شناسی آن ها:

پژوهش‌های انجام گرفته درباره تلفن همراه نشان می‌دهد که استفاده اجتماعی در دلایل اولیه پذیرش این فناوری وجود نداشته است. در واقع کسب و کار دلایل نخستین پذیرش این وسیله بوده است، اما در مدت کوتاه به استفاده ارتباطی عمده کاربران تبدیل شده است (پالن، سالزمان و یانگس[۴۱]، ۲۰۰۱؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰). اگر از تلگراف چشم بپوشیم ارتباطات از راه دور از زمان اختراع تلفن توسط گراهام بل[۴۲] در سال ۱۸۷۶ وجود داشته است. با وجود تلفن، ارتباط زنده و مستقیم میان مردم از مکان های متفاوت و فاصله های دور، امکان پذیر شد. تلفن همراه دومین گام در تغییر بنیادین شیوه ارتباط انسان ها با یکدیگر است. تلفن همراه، جهشی کیفی و گامی مجزاست (هاوکینک[۴۳]، ۱۹۹۸؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰).

سرویس پیام کوتاه(SMS): نام فناوری ارسالی متون کم حجم از طریق تلفن همراه است که اکنون در میان جوانان و اهالی تجارت خواهان بسیار دارد (هالوی، ولنتاین[۴۴]،۲۰۰۳ ؛ ساترلند و تامسون[۴۵]، ۲۰۰۱ ؛ نقل از محمودی بختیاری و آدی بیک، ۱۳۸۸؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰). علاوه بر این سرویس پیام چند رسانه ای [۴۶]MMS اجازه می‌دهد تا متون به همراه صدا و تصویر بر روی تلفن‌های همراه منتقل شوند و بر جذابیت سرویس پیام کوتاه نسبت به پست الکترونیکی افزوده است. در برخی موارد با همین پیام کوتاه بسیاری از فعالیت‌های تجاری را می‌توان پیگیری نمود و نسبت به پرداخت قبوض و انتقال حساب‌ها اقدام نمود. پیگیری ارسال بسته های پستی، زمان پرواز هواپیماها، وضعیت آب و هوای شهرها، خلافی اتومبیل و همه‌پرسی‌های تلویزیونی را هم می توان ‌به این فهرست افزود. حتی مدارس و بیمارستان‌ها می‌توانند برای تذکر به والدین دانش‌آموزان یا بیماران‌شان از این سرویس بهره بگیرند (کریستال[۴۷]، ۲۰۰۸؛ به نقل از گل‌محمدیان و یاسمی‌نژاد، ۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...