انواع داده ها و اطلاعات وابسته به نظام اطلاعات پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت منبع اصلی پرونده الکترونیک بیمار شامل توصیف دقیقی از ریز فعالیت‌های انجام شده برای بیمار در وضعیتی خاص و برههای زمانی مشخص خواهد بود که در غالب اوقات در طی دوران بستری بیمار در بیمارستان جمع آوری خواهد شد. و از انجایی که سیستم اطلاعات بیمارستانی مهمترین بخش پرونده الکترونیک سلامت را تشکیل می‌دهد، ایجاد اشکال مختلف پرونده های الکترونیک بیمار در نقاط مختلف کشور، به طور همزمان مفهوم پرونده الکترونیک سلامتِ در حال توسعه را شکل خواهد داد.(مهدوی ۱۳۷۹)

ایده ال ترین شکل این موضوع انست که امکان استفاده از این پرونده و تکمیل ان در هر نقطه از دنیا با رعایت امنیت و رازداری وجود داشته باشد. قابل ذکر است که این مسئله هنوز در هیچ کشوری تحقق نیافته و جای کار بسیاری دارد. اما در بسیاری از کشورها زیرساخت های مناسب برای توسعه این طرح پدید آمده است (سعیدی پور، سرمدی ،۱۳۹۰).

پیاده سازی این طرح نیازمند پیروی از چهارچوب مشخص، تحقق زیرساخت های لازم، رعایت یکسری اصول و قوانین و استانداردهای معین می‌باشد.

۲-۱۲ عوامل مؤثر بر رضایتمندی کاربران از سیستم اطلاعاتی بیمارستان

رضایت کاربر: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانه ی خود از سیستم استفاده می‌کنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس می نمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می‌باشد.(یغمایی وشیرازی ۱۳۹۰:شماره ۱۴ دوره ۴۶ ص۱-۲۵)

یکی از ویژگی‌های اساسی سیستم اطلاعات بیمارستانی، حفظ محرمانگی می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که در کشور ما الزامات امنیتی پرونده الکترونیک سلامت به طور کامل و دقیق به کار گرفته نمی‌شود. این پژوهش با هدف تعیین درصد اعمال مکانیسم‌های حفاظتی استاندارد‌های امنیتی که یک محصول، چقدر در زمینه مورد استفاده‌اش، مناسب و اثربخش است. خصیصه کارآمدی، به توانایی محصول در برآورده‌کردن نیازهای کاربر اشاره می‌کند و در پرونده الکترونیک بیمار هر یک از مکاتب مختلف علم مدیریت ممکن است موضوع­های متفاوتی را به عنوان عملکردهای مدیریت منابع انسانی تلقی کنند، با این حال برخی از انواع رایج و مهم آن عبارتند از: امنیت شغلی، آموزش دیده شده، رشد و ارتقا، صحت اطلاعات، دسترسی آسان که استفاده مؤثر و ایمن از تکنولوژی اطلاعات برای موفقیت کاربران بسیاری از سازمان ها را حیاتی نموده، این کاربران راضی معمولاً می‌توانند موقعیت رقابتی و عملکرد سازمان را بهبود بخشند.

غالباً رضایت کاربر یا مصرف کننده سیستم، یک عامل اساسی و تعیین کننده در موفقیت یا شکست یک پروژه سیستم اطلاعاتی می شود.

درک رفتار و رضایت کاربر نسبت به تکنولوژی جدید به یکی از چالشی ترین موضوعات در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی تبدیل شده است.

اساس سیستم اطلاعات بیمارستانی، بر مبنای استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار جامع مربوطه می‌باشد کارایی در موفقیت و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی و ارتقای کیفیت ضروری است و در بهبود و ضعیت بهداشتی، درمانی کشور باید اطلاعات صحیح جمع‌ آوری شده و در جهت و در تامین مقاصد توسعه علوم پزشکی و بهبود کیفیت درمان به کار گرفته شود تا اطلاعات به شکل مناسب و در زمان مقتضی در اختیار مدیران قرار این سیستم باید دارای قابلیت های باشد تا بتواند کیفیت اطلاعات را در سطح بالا پشتیبانی کند و تجهیزات مورد استفاده نیز باید هماهنگ با کاربر و حجم اطلاعات و اقتصادی باشد.

۲-۱۳ کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی:

راه اندازی و به کار گیری توسعه و بهینه سازی بستر شبکه تغییر در ساختار شبکه و متناسب سازی آن با کاربری جدید، کنار راه اندازی سیستم ارتباطی Wireless و کنترل مداوم بستر شبکه و سرعت پردازش کامپیوترها و تعداد مناسب سیستم در بیمارستان صحت عملکرد بستر شبکه و تعداد تجهیزات و منصوبات آن که به طور کلی به قسمت های ذیل تقسیم می‌گردد.

۲-۱۴ سخت افزار: بسترسخت افزاری و شبکه

قرارداد با یک شرکت معتبر برای راه اندازی یک شبکه در بیمارستان، مطابق با آخرین تکنولوژی موجود در کشور اولین گام در جهت اجرای جنبه سخت افزاری سیستم هست در این شبکه آینده نگری های خاص و امکان UPGRADE نمودن آن در آینده نیز باید مد نظر قرار گیرد. برای داشتن یک شبکه استاندارد و بسترمناسب، از نظرات مشاور و امکانات شرکت طرف قرارداد باید نهایت بهره را برد. تهیه توپوگرافی شبکه ‌بر اساس نقشه ساختمانی بیمارستان لازم هست. در این کار باید تعداد NODE های لازم و نیز تعداد NODE های فعال برآورد شود. با توجه به سیال بودن برخی واحدها در بیمارستان و احتمال تغییر مکان‌های متعدد لازم است تقریبا کلیه اتاقهای بیمارستان با صلاحدید مشاور و تیم، دارای NODE شبکه حتی به صورت غیر فعال باشند. شاید در این مرحله که مقدمه تغییر سیستم می‌باشد، لازم باشد در چند مکان تغییر کاربری داده شود. بهتر است یک واحد جدید بنام “مدیریت سیستم HIS “یا “مرکز سیستم اطلاعات بیمارستان” کار بعدی در این مرحله برآورد تعداد کاربرهای فعال و خریداری کامپیوتر به همین تعداد و نیز لوازم جانبی کامپیوتر می‌باشد. البته خریداری سخت افزار بویژه کامپیوتر مرکزی، می‌تواند بعد از انتخاب نرم افزار و ‌بر اساس سازگاری با نرم افزار نیز باشد.

    1. حفظ و نگهداری شبکه HIS مرکز

    1. با محور قرار دادن کامپیوترحد توان سعی گردیده کمترین میزان خرابی و استهلاک در سیستم‌های موجود پیش آید و با رفع نواقص و ایرادات به وجود آمده در داخل مرکز و اخذ راهکارهای حفاظتی کمترین میزان ارجاع دستگاه‌ها به خارج از سازمان وجود داشته است.

    1. کیفیت سنجی و کنترل مداوم لوازم مصرفی از قبیل کارتریج ها، کابل های شبکه، سوکتها و … از نظر کیفی و استفاده بهینه از منابع موجود.

    1. ارتقاء سیستم های مرتبط با شبکه

    1. ارتقاء سیستم‌های قدیمی

    1. ارائه و اجرای طرحهای جدید در استفاده بهینه از منابع سخت افزاری از جمله اشتراک در استفاده از Printer ها و …

  1. ساماندهی و نظارت بر دستگاه هایی که برای سرویس به خارج از سازمان انتقال می‌یابند و بررسی نوع خرابی قبل و بعد از سرویس و کنترل عملکرد و صحت کارکرد آن ها مانند مودم و فکس.

۲-۱۵نرم افزار :

۲-۱۵-۱نرم افزار (HIS)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...