اما در فرضیه های فرعی دهم تا پانزدهم که به بررسی رابطه بین ویژگی های فردی (نوع شغل،نوع استخدام و سابقه خدمت)با رضایت شغلی و تعهد سازمانی می پردازد؛ ویژگی های فردی متغیر مستقل و رضایت شغلی و تعهد سازمانی نیز متغیر وابسته هستند.

ب) تعیین نوع متغیرها بر اساس میزان ارزش : متغیرهای رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و سابقه خدمت چند ارزشی و متغیرهای نوع شغل و نوع استخدام چند ارزشی هستند.

ج) تعیین نوع متغیرها بر کمیت و کیفیت : تمام متغیرهای این تحقیق از نوع کیفی می‌باشند.

ب) تعیین نوع متغیرها بر اساس گسسته و پیوسته بودن : متغیرهای سابقه خدمت ، نوع استخدام و نوع شغل گسسته و متغیرهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی پیوسته هستند.

۳-۳- معرفی ابزار گردآوری داده ها

داده های تحقیق توسط دو پرسشنامه،شامل پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور(JSS) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر (OCQ) ، به انضمام سوالاتی ‌در مورد مشخصات فردی پرسش شوندگان، گردآوری شده است .

پرسشنامه استاندارد اسپکتور (۱۹۹۱) دارای ۳۶ پرسش بسته پاسخ است که نُه بُعد رضایت شغلی شامل رضایت از حقوق ، رضایت از ارتقاء ، رضایت از سرپرست ، رضایت از مزایا ، رضایت از پاداش ، رضایت از شرایط و ضوابط کار ، رضایت از همکاران ، رضایت از ماهیت کار و رضایت از ارتباطات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد ؛ به گونه ای که هر یک از این ابعاد توسط چهار پرسش سنجش شده و در مجموع دارای ۱۷ پرسش مثبت و ۱۹ پرسش منفی است .

پرسشنامه استاندارد آلن و می یر (۱۹۹۰) دارای ۲۴ پرسش بسته پاسخ است که سه بُعد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی ، تعهد مستمر و تعهد هنجاری را مورد ارزیابی قرار می‌دهد ؛ به گونه ای که هر یک از این ابعاد توسط هشت پرسش سنجش شده و در مجموع دارای ۱۵ پرسش مثبت و نُه پرسش منفی است .

برای ارزیابی پاسخ ها از طیف پنج تایی لیکرت استفاده شده است . این طیف شامل بسیار مخالفم با یک امتیاز ، مخالفم با دو امتیاز ، نظری ندارم با سه امتیاز ، موافقم با چهار امتیاز و بسیار موافقم با پنج امتیاز می‌باشد.

دلیل استفاده از پرسشنامه های رضایت شغلی اسپکتور و تعهد سازمانی آلن و می یر این است که پرسشنامه های مذکور به دلیل استاندارد بودن لزوماًً دارای پایایی و روایی مناسب هستند و در پژوهش های زیادی به کار رفته اند که در این پژوهش ها نیز روایی و پایایی بالای آن ها تأیید شده است به گونه ای که برای انجام تحقیقات مشابه ، استفاده از پرسشنامه های مذکور مرسوم و متداول شده است. علی رغم پایایی و روایی بالای این پرسشنامه‌ها ، در این پژوهش نیز به منظور حصول اطمینان کافی ، برای تعیین روایی آن ها از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است که نظرات اساتید مربوطه روایی آن ها را تأیید می کند و برای پایایی آن ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است ؛ ‌به این ترتیب که پرسشنامه‌ها جهت ‌پاسخ‌گویی‌ در اختیار یک جامعه کوچک ۳۰ نفره قرار گرفته و پس از جمع‌ آوری ، به کمک نرم افزار SPSS 18 ضریب آلفای کرونباخ برای آن ها محاسبه گردید که نتایج این آزمون در جداول ۳-۱ و ۳-۲ آمده است. همان طور که در این جداول نشان داده شده است ، ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رضایت شغلی ۸۹۱/۰و برای پرسشنامه تعهد سازمانی ۷۵۷/۰ به دست آمده است که بیانگر پایایی بالای هر دو پرسشنامه است.

جدول ۳-۱ : ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رضایت شغلی

تعداد سوالات پرسشنامه

ضریب آلفای کرونباخ

۳۶

۸۹۱/۰

جدول ۳-۲ : ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تعهد سازمانی

تعداد سوالات پرسشنامه

ضریب آلفای کرونباخ

۲۴

۷۵۷/۰

۳-۴- قلمرو تحقیق

الف ) دوره زمانی انجام تحقیق : دوره زمانی تحقیق بهار و تابستان سال ۱۳۹۱ می‌باشد.

ب ) مکان تحقیق : مکان تحقیق ، مدیریت توزیع برق شهرستان هاو حوزه ستادی شرکت توزیع برق استان لرستان می‌باشد.

۳-۵- جامعه آماری (N)

جامعه آماری تحقیق عبارت است از کارشناسان شرکت توزیع برق لرستان که ۲۰۷ نفر هستند.

ترکیب جامعه آماری به لحاظ جنسیت و نوع استخدام به شرح جدول ۳-۳ است.

جدول ۳-۳ : جامعه آماری کارسناسان شرکت توزیع برق لرستان

رسمی
شرکتی
جمع
زن

۱۶

۲۷

۴۳

مرد

۱۰۴

۶۰

۱۶۴

جمع

۱۲۰

۸۷

۲۰۷

۳-۶- نمونه آماری (n)

حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران و با خطای ۵% در سطح اطمینان ۹۵% برابر ۱۳۵ نفر است . که با حجم نمونه مشخص شده در جدول مورگان نیز همخوانی دارد.

۳-۷- روش نمونه گیری

برای نمونه گیری از روش طبقه ای تصادفی استفاده شده است . جامعه آماری به لحاظ جنسیت و نوع استخدام به چهار طبقه تقسیم شده و متناسب با حجم نمونه کلی ، حجم نمونه هر طبقه مطابق جدول ۳-۴ تعیین گردیده و پس از تعیین حجم نمونه در هر طبقه ، به روش تصادفی پرسش شوندگان نیز تعیین گردیدند.

جدول ۳-۴ : جامعه نمونه کارسناسان شرکت توزیع برق لرستان

رسمی
شرکتی
جمع
زن

۱۰

۱۸

۲۸

مرد

۶۸

۳۹

۱۰۷

جمع

۷۸

۵۷

۱۳۵

۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ها

برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 18 استفاده شد.

بدین منظور ، از آمار توصیفی برای استخراج جداول ، نمودارها و محاسبه شاخص های آماری ( میامگین و انحراف استاندارد ) و از آمار استنباطی شامل ماتریس همبستگی ،آزمون t و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد ، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ؛ شامل جداول فراوانی ، میانگین ، نمودار و … برای توصیف مشخصه‌ های فردی پرسش شوندگان مانند سن ، جنسیت ، سابق خدمت و تحصیلات استفاده شده است و بررسی میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی آن ها از آمار استنباطی ؛ شامل جداول همبستگی ، آزمون پیرسون ، آزمون t ‌گروه‌های مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه ، برای بررسی فرضیه های تحقیق مانند بررسی رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنان استفاده شده است که در ادامه ، روند تجزیه و تحلیل داده ها تشریح خواهد شد.

۴-۱- تجزیه و تحلیل ویژگی های فردی

تجزیه و تحلیل ویژگی های فردی با توجه به جدول ۴-۱ به شرح ذل است :

الف)سن : کمترین فراوانی در جامعه آماری مربوط به رده سنی ۵۱ تا ۶۰ سال است که با تعداد یک نفر ، ۷/۰%از جامعه آماری را تشکیل می‌دهند و بیشترین فراوانی مربوط به رده سنی ۳۱ تا ۴۰ سال است که ۸۷ نفر می‌باشد و ۴/۶۴% جامعه آماری را تشکیل می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...