و) نبودن وجود قوانین محدود کننده

در مناطق آزاد ترکیه، هیچ گونه قوانین و مقررات ‌محدود کننده ای در زمینه قیمت، استاندارد و یا کیفیت کالا وجود ندارد.

ز) آزادی عمل

در مناطق آزاد ترکیه، قوانینی نظیر قانون شهرداری، قانون ویزا، قانون سرمایه گذاری خارجی و سایر قوانین جاری قابل اجرا نیست.

گفتار چهارم : زیر ساخت ها در مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور گرجستان

با توجه به ابعاد اصلاحات اقتصادی و تسهیل تجارت در گرجستان به نظر می‌رسد اصلاحات به حدی گسترده باشد که در آینده ای نزدیک کل کشور را به منطقه آزاد تجاری نزدیک نماید. ایجاد زیر ساخت های مهم و اساسی در کشور گرجستان به شرح ذیل بوده است:

الف) حذف تعرفه

بیش از ۹۵ درصد کالاهای وارده ‌به این کشور فاقد تعرفه وارداتی بوده، موانع غیر گمرکی حذف شده و امکان ترخیص آسان کالا وجود دارد[۳۸].

ب) مالکیت

امکان مالکیت اموال غیر منقول و زمین توسط افراد و شرکت‌های خارجی و …. زمینه‌های تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در این کشور را فراهم ‌کرده‌است.

ج) رسیدگی به اختلافات تجاری

دعوی بین سرمایه گذار خارجی و یک شرکت ثبت شده در گرجستان بر اساس قرارداد منعقده بین آن ها یا از طریق دادگاه های گرجستان رسیدگی می شود. دعوی بین سرمایه گذار خارجی و یکی از ارکان دولت در صورتی که طی یک قرارداد خاص مشخص نشده باشد، توسط دادگاه گرجستان و یا در مرکز بین‌المللی رسیدگی دعاوی سرمایه گذاری رسیدگی می شود. علاوه بر مرکز مذکور، سرمایه گذار خارجی حق دارد دعوی خود را به هر یک از نهادهای داوری بین‌المللی که توسط کمیسیون بین‌المللی ‌در مورد قانون تجارت بین‌المللی تأسیس شده، ارجاع کند.

د) سرمایه گذاری در صنایع مادر

با توجه به اینکه درآمد دولت گرجستان بیش از هر چیز به درآمدهای گمرکی و مالیاتی و کمک سایر کشورها وابسته است لذا در زمینه‌های مذکور معافیت ها و تسهیلات کمی وجود دارد اما در مقابل امتیازاتی برای سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله مالکیت افراد و شرکت‌های خارجی بر اموال منقول و غیر منقول، سرمایه گذاری در صنایع مادر از جمله صنایع مرتبط با انرژی و وجود شرایط مساوی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی ایجاد شده است.

ه) قوانین بانکی و نحوه انتقال پول و سرمایه

کشورهایی که با گرجستان ارتباط مستقیم پولی و بانکی دارند، به راحتی می‌توانند به طور مستقیم پول را به هر کشوری حواله نمایند. انتقال ارز از گرجستان به ایران و بالعکس به طور غیرمستقیم و بیشتر از طریق بانک‌های آلمانی صورت می پذیرد. بانک‌های تجاری گرجستان با کشورهای روسیه، آمریکا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین، کانادا و چند کشور عضور اتحادیه اروپا ارتباط پولی مستقیم دارند.

بر اساس قوانین این کشور فعالیت بانک‌های خصوصی داخلی و خارجی در این کشور امکان پذیر است و در صورت رعایت شرایط اعلام شده از سوی بانک ملی گرجستان افتتاح شعبه بانک‌های خارجی در این کشور امکان پذیر است.

در حال حاضر مبادله پولی بین دو کشور از طریق غیر مستقیم و کشور ثالث با حواله از طریق سیستم ارزی بانک توسعه صادرات ایران انجام می‌گیرد. تجار ایرانی با مراجعه به یک بانک گرجی با حواله ارز به بانک‌های ایرانی از طریق یک بانک واسطه خارجی (بیشتر بانک‌های آلمان) ارز حاصل از صادرات را به کشورمان ارسال می نمایند. از ایران نیز از طریق یک بانک خارجی به عنوان بانک واسطه جهت انجام حواله ارز به بانک‌های گرجی عملیات انتقال و حواله ارز انجام می‌گیرد که هم موجب طولانی شدن عملیات و هم باعث افزایش هزینه های انتقال ارز می‌گردد.

و)قوانین مالیاتی

قانون جدید مالیات گرجستان در دسامبر ۲۰۰۴ از تصویب پارلمان این کشور گذشت و ‌از اول ژانویه ۲۰۰۵ به اجرا گذاشته شد. مقررات عمومی این قانون بیشتر به تعریف اصطلاحات پرداخته و حقوق و تکالیف و نحوه رسیدگی به اختلافات مالیاتی را روشن می‌کند.

موارد جدیدی که در قانون مالیاتی جدید ارائه شده به قرار زیر است[۳۹]:

اقدامات سخت گیرانه در دریافت مالیات و روند اجرا و کنترل آن و اطلاع قبلی به پرداخت کننده مالیات، افزایش فرصت زمانی پرداخت مالیات از ۳ ماه به ۶ ماه، کاهش جریمه دیرکرد از ۱۵/ ۰ درصد به ۰۷/ ۰ درصد، امکان دریافت پرداخت‌های اضافی از دولت، ۲۱ مورد مالیات در قانون مالیاتی ۱۹۹۷ در قانون جدید به هفت نوع کاهش یافته است که عبارتند از: ۱- مالیات بر درآمد: مالیات بر درآمد در قانون قبلی ۲۰ درصد بوده که در قانون جدید به ۱۲ درصد کاهش یافته است. بخش‌هایی که کارگران را استخدام نمی کنند و مالیات آن ها بر اساس قوانین دیگر مالیاتی رسیدگی می شود. همانند اشخاصی که در بخش کشاورزی مشغول فعالیت بوده و درآمد سالیانه آن ها کمتر از ۱۰۰ هزار لاری )حدود ۷۰ هزار دلار( باشد از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌باشند. ۲- مالیات بر سود: در قانون جدید، مالیات بر سود حدود ۲۰ درصد تعیین شده است. بر خلاف قانون ۱۹۹۷در صورتی که سود شرکت نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته باشد، موودی مالیاتی حق خواهد داشت پرداخت‌های مالیاتی سه ماهه را قطع کند. ۳- مالیات اجتماعی: مالیات اجتماعی در قانون جدید از ۳۱ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

۴- مالیات بر ارزش افزوده: مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است. با این حال تعداد معافیت های مالیاتی نیز کاهش یافته است.

۵- مالیات غیر مستقیم: در قانون جدید دایره مالیات غیرمستقیم بیشتر شده است. علاوه بر این میزان آن نیز افزایش قابل توجهی داشته است. برای مثال مالیات غیرمستقیم برای مشروبا ت الکلی ۴۰ الی ۵۰ درصد و سیگار وارداتی حدود ۱۲۵ درصد افزایش داشته است. همچنین مالیات غیر مستقیم بر واردات خودرو نو نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما هر چه بر عمر خودروها افزوده شود از میزان مالیات کاسته می شود.

۶- مالیات بر اموال: مقررات جدید در زمینه مالیات بر اموال ‌در مورد اموال اشخاص، اموال شرکت ها، وسایل نقلیه، قایق ها، هواپیماها و هلی کوپترها و همچنین بر زمین‌های کشاورزی و غیرکشاورزی اعمال می شود. انواع مالیات در این گروه عبارت است از: مالیات تا ۱ درصد بر اموالی که برای استفاده تجاری بهره برداری می‌گردد. خانواده هایی که درآمدی بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار دارند، می بایست از ۰۵/۰ درصد تا ۲/۰ درصد به قیمت بازار مالیات پرداخت کنند[۴۰]. خانوارهایی که درآمد آن ها بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار است، از ۲/۰ الی ۴/۰ درصد و خانوارهایی که از ۱۰۰ هزار بیشتر درآمد دارند از ۴/۰ الی ۸/۰ درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. مالیات بر وسایل نقلیه عمومی بر اساس ظرفیت موتور و سال تولید از ۵ الی ۳۰۰ دلاری است. همچنین مالیات بر هواپیماها و هلی کوپترها بر اساس نوع و ظرفیت آن ها تعیین می‌گردد. برای زمین‌های کشاورزی نیز بر اساس یک متر مربع و بر اساس مرغوبیت و نوع مدیریت زمین‌ها مالیات آن ها متغیر است. مالیات بر زمین‌های غیرکشاورزی تا ۲۴/۰ درصد است[۴۱].

نتیجه گیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...