جامعه آماری:

جامعه آماری مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهشی به آن انتقال داده می شود. برای درک و روشن شدن هدف های پژوهش باید ابتدا جامعه ای که قصد داریم نمونه مورد مطالعه را ازآن انتخاب کنیم،تعریف نمائیم (کیامنش ،۱۳۸۵).

در این تحقیق جامعه آماری،کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب که در سال تحصیلی ۹۳/۹۲ مشغول به تحصیل هستند را تشکیل می‌دهد که تعدادآنها۱۱۶۵نفر می‌باشد.

نمونه آماری:

نمونه گروهی از اعضای یک جامعۀ تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهشی به کمک آن حاصل می شود.و نمونه عبارت است از زیر جامعه ای که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است.نمونه بایستی معرف یا نمایندۀ واقعی جامعه باشد.مراد از معرف یا نمایندۀ واقعی بودن این است که بین ویژگی‌های نمونه و جامعه ای که نمونه از آن انتخاب شده است.شباهت تقریباً کاملی وجود داشته باشد.بر اساس این شباهت است که برآورد جامعه امکان پذیر می شود.معرف یا نمایندۀ واقعی بودن غالباً از طریق انتخاب نمونه به صورت تصادفی امکان پذیر می شود.نمونه گیری از طریق هر فرد یا هر عنصر جامعه شناسی مساوی جهت انتخاب شدن را دارد انتخاب تصادفی پژوهشگر را مطمئن می کندکه تنها شانس مدرک انتخاب اعضای تشکیل دهنده یک نمونه است نه چیزی دیگر البته می توان از جامعه نمونه های مختلف با حجم های متفاوت انتخاب کرد.(همان منبع)

در این تحقیق نمونه برابر با ۵۰ نفر با توجه به روش نمونه گیری تصادفی در نظر گرفته شده است. (یعنی ۲۵ نفر دختر و ۲۵ نفر پسر)

روش نمونه گیری:

به طور کلی نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد یا انتخاب درصدی ازیک جامعه به عنوان نمایندگی آن جامعه که حدسیات مورد نیاز پژوهشی که به کمک این نمونه حاصل می شود عمده ترین مسئله در نمونه گیری انتخاب واقعی نمونه است که انتخاب به صورت تصادفی این امکان را فراهم می‌کند چراکه در این پژوهش هرفرد یا عضو جامعه شانسی مساوی جهت انتخاب شدن رادارند وما در این تحقیق هم نمونه گیری را به صورت تصادفی انجام می‌دهیم.

ابزارجمع آوری اطلاعات:

ابزار به وسیله یا وسایلی (پرسشنامه،مشاهده،مصاحبه) اطلاق می‌شوند که از طریق اجرای آن ها، اطلاعات جمع‌ آوری می شود.لازم به تذکر است که ابزار تنها به وسایل وتجهیزات اطلاق نمی شود،بلکه شامل کلیه مواردی است که پژوهش اقتضا می‌کند. در این تحقیق از پرسشنامه سبک‌های یادگیری (ILS ) استفاده شده است.پرسشنامه سبک‌های یادگیری نیمرخ های چهارسبک یادگیری راازهم ‌متمایز می سازد وبه طور عمده برای استفاده ‌در دوره های آموزش عالی توسط جان .دی .اچ .ام .ورمونت وفرنک ۱٫دبلیو.ام.ون ریجسویک دربخش روان شناسی تربیتی دانشگاه کی.یو.بریبانت تدوین شده است.این پرسشنامه ابتدا ‌در سال‌ ۱۹۹۴توسط ورمونت تدوین شدودرسال ۱۹۹۸توسط فودوی وهمکارش بااستفاده ازتحلیل اکتشافی ،روایی ومناسب بودن آن برای اندازه گیری چهارعامل کشف شد.ILS برای مطالعه سبک‌های یادگیری ومطالعه دانش آموزان دوره های متوسط وبالاترتدوین شده است .این پرسشنامه چهارمؤلفه عمده ‌را اندازه گیری می‌کند که عبارتنداز:

۱-راهبرهای پردازش ۲- راهبرهای نظم دهی ۳- جهت گیری ها وانگیزه ها ی یادگیری ۴-عقاید ‌و بورها درباره یادگیری. دومؤلفه نخست به فعالیت‌های یادگیری مربوط اند که دربخش اول پرسشنامه ۵۵ماده به آن اختصاص یافته است.۲۵ماده بعدی برای ارزیابی انگیزه های یادگیری و۴۰ماده آخرپرسشنامه برای بررسی عقاید وباورهای یادگیرنده درنظرگرفته شده است.هریک ازاین مؤلفه ها به طبقات فرعی تقسیم شده اندودرمجموع۱۶طبقه فرعی وجوددارد که به وسیله پرسشنامه ILS می توان آنهاراارزیابی کرداین طبقات متعاقبا ًمعرفی خواهند شد.به وسیله پرسشنامه یادشده می توان چهارسبک یادگیری راازهم متمایزکرد این سبکها به شرح زیرخلاصه شده اند:سبک یادگیری معطوف به بازآفرینی ،سبک یادگیری معطوف به معنا وهدف ،سبک یادگیری مبتنی برکاربرد،سبک یادگیری غیرمتمرکز.

دومین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می‌باشد که بر اساس معدل ترم قبل آن ها به دست آمده است.

روش اجرای پژوهش :

پس از تهیه طرح تحقیق ،تهیه ابزار پژوهش و انتخاب جامعه آماری روی ۵۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر که انتخاب شده بودند با پرسشنامه ILS موردآزمون قرار گرفته اند. پرسشنامه ILS شامل ۱۲۰ گویه است که دانشجویان هرگویه ‌را مطالعه کرده ومیزان موافقت خودرابرروی یک مقیاس ۵درجه ای رتبه بندی می‌کنند مقیاس اندازه گیری این ابزارطبقه ای مرتب شده است که ازهرگزتاهمیشه تغییرمی کند.اجرای پرسشنامه به صورت فردی وگروهی امکان پذیراست.درهنگام نمره گذاری می توان موادپرسشنامه رابه ۱۶ طبقه تقسیم کرد.وجهت نمرات پیشرفت تحصیلی معدل ترم قبل دانش آموزان را در نظر می گیریم

روش تجزیه وتحلیل داده ها :

تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی ،یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیق است. تجزیه و تحلیل عبارت است از روشی که از طریق آن کل فرایند پژوهشی ،از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود. چون غالب مسائلی که در تعلیم و تربیت مورد پژوهش قرار می گیرند خیلی گسترده و وسیع هستند .پژوهشگر برای ‌پاسخ‌گویی‌ به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری ‌در مورد رد یا فرضیه ای که صورتبندی ‌کرده‌است از روش تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند. روش های تجزیه و تحلیل را می توان به سه طبقه به شرح زیر تقسیم کرد :

۱)تجزیه و تحلیل توصیفی:در این نوع تجزیه و تحلیل،پژوهشگر داده های جمع‌ آوری شده را با بهره گرفتن از شاخص های آمارتوصیفی ،خلاصه و طبقه بندی می‌کند.به عبارتی دیگر ،در تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشگر ابتدا داده های جمع‌ آوری شده را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه می‌کند و سپس به کمک نمودار آن ها را نمایش می‌دهد وسرانجام ،با استفاده ازسایر شاخص های آمارتوصیفی آن ها راخلاصه می‌کند.

۲) تجزیه و تحلیل مقایسه ای :آزمون‌های آماری در تجزیه و تحلیل های مقایسه ای به منظورتصمیم گیری دوباره رد یا فرضیه پژوهشی به کار برده می‌شوند. ‌به این معنی که هدف آزمون آماری تعیین این مطلب است که آیا اختلاف بین شاخص‌های مورد مقایسه به اندازه ای هست که بتوان فرض صفر را رد کرد؟

۳) تجزیه و تحلیل علی:در تجزیه وتحلیل علی ،روابط علت ‌و معلول بین متغیرهای مستقل ‌و وابسته مورد بحث وبررسی قرار می‌گیرد وپژوهشگر با رد یا تأیید فرضهای آماری به تأیید یا رد روابط علت ‌و معلول می پردازد (دلاور،۱۳۸۰).

روش تجزیه وتحلیل در این پژوهش: بااستفاده ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون ، برای بررسی رابطه بین دو متغیر وt استودنت برای مقایسه بین دوگروه با بهره گرفتن از نرم افزارSPSSپرداخته می شود

فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه:

در این فصل برای تجزیه و تحلیل داده ها ی آماری از روش توصیفی و استنباطی استفاده می شود در این راستا در بخش توصیفی از مشخصه‌ های آماری نظیر فراوانی،درصد فراوانی ،میانگین و جداول و نمودارهای مربوطه و در سطح استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسون ، و t مستقل استفاده می شود.

الف) یافته های توصیفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...