۲-۱۷- ارزش دفتری هر سهم (BV)

ارزش دفتری سهام معادل خالص دارایی­ های شرکت ‌می‌باشد. خالص دارایی­ های شرکت تفاوت بین دارایی­ ها و بدهی­های شرکت ‌می‌باشد. ارزش دفتری هر سهم بیانگر آن است که به ازای هر سهم ، آورده سهام‌داران بر مبنای مبالغ دفتری چه­قدر ‌می‌باشد. به عبارت دیگر ، ارزش دفتری هر سهم بیانگر سرمایه به­کار رفته در شرکت بر مبنای مبالغ دفتری ‌می‌باشد. ارزش دفتری هر سهم به صورت زیر محاسبه می­ شود:

با توجه به اینکه امکان دارد شرکت­ها در حقوق صاحبان سهام خود دارای زبان انباشته باشند ، نسبت فوق می ­تواند مقادیر منفی نیز بپذیرد. که در نمونه ­های تحقیق با توجه به مدل استفاده شده ، این شرکت‌ها انتخاب نشده­اند. لازم به ذکر است که نحوه محاسبه متغیرهای ارزش دفتری در ایران با کشورهای غربی متفاوت است. دلیل آن نیز امکان صدور اوراق مالی غیر از سهام عادی نظیر اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام عادی ، سهام ممتاز قابل تبدیل به سهام عادی ، حق تقدم خرید ، اختیار خرید سهام و … ‌می‌باشد که درهنگام محاسبه متغیرهای فوق باید مدنظر قرار گیرد. ولی در ایران با توجه به عدم امکان صدور سهام ممتاز و اوراق بهادار قابل تبدیل توسط شرکت­های پذیرفته شده در بورس ، شرایط آن ها با آنچه در غرب وجود دارد متفاوت است و نحوه محاسبه این متغیر آسان­تر است(پورحیدری و شهبازی،۱۳۸۷،ص۴۱).

۲-۱۸- نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BE/ME)

نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام به عنوان یکی­دیگر از متغیرهای مستقل مورد بررسی بدین­صورت محاسبه شده است: در ابتدا ارزش دفتری سهام عادی شرکت با بهره گرفتن از آخرین اطلاعات ترازنامه تعیین می­ شود. سپس ارزش بازار سهام به وسیله ضرب کردن آخرین قیمت بازار سهام عادی در تعداد سهام منتشره مشخص می­ شود. به منظور همگن کردن این متغیرها ، ارزش دفتری و ارزش بازار کل شرکت محاسبه شده است. آنگاه ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام بر ارزش بازار آن تقسیم می­ شود.

۲-۱۹- بازده سهام شرکت (Rit)

بازده سهام هر شرکت از طریق فرمول زیر به دست آمده است:

Rit = نرخ بازده سهم شرکت در دوره t ؛

Pit-1 = قیمت سهم شرکت در اول دوره ؛

Pit = قیمت سهم شرکت در پایان دوره ؛ و

α = درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی

β = درصد افزایش سرمایه از محل اندوخته

c = مبلغ اسمی پرداختی بابت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات(پورحیدری و شهبازی، ۱۳۸۷،ص۴۲).

۲-۲۰- اندازه شرکت

یکی از عوامل ساختاری و درونی شرکت­ها که بر بازده و سودآوری آن ها تأثیر دارد اندازه شرکت ‌می‌باشد. اندازه شرکت و تأثیر آن بر بازده و سودآوری توسط بسیاری از محققین موردتوجه قرار گرفته است. در اینکه شرکت­های بزرگ­تر یا کوچک­تر دارای سودآوری بیشتری هستند بین محققین اختلاف آرا وجود دارد. برخی از محققین شرکت­های بزرگ­تر را به دلایل زیر دارای سودآوری بیشتری می­دانند:

نخستین اینکه، شرکت­های بزرگ دارای تنوع فعالیت بیشتری هستند که این تنوع فعالیت به سودآوری بیشتر آن ها کمک می­ کند. دوم اینکه شرکت­های بزرگ به دلیل اعتباری که در بازارهای جهانی سرمایه دارند وجوه موردنیاز خود را با بهره کمتری تأمین ‌می‌کنند. سوم اینکه از دلایلی که شرکت­های دارای ارزش بازار کوچک­تر بازده بیشتری به دست می ­آورند این است که آن­ها نرخ تنزیل بالاتری نسبت به شرکت­های بزرگ­تر دارند به عبارتی آن­ها پرریسک­تر هستند. اندازه مقدار کاری را که شرکت انجام می­دهد تعیین می­ کند(تقی­پوریان و رجب­زاده،۱۳۹۳،ص۲).

اندازه شرکت می ­تواند نشان­دهنده کارایی اطلاعاتی باشد معمولاً شرکت­های بزرگ­تر توجه بیشتری از تحلیل­گران و سرمایه ­گذاران می­باشند به همین جهت اطلاعات حسابداری فرایند کاراتری در شرکت­های بزرگتر دارند.

۲-۲۱- شاخص محاسبه اندازه شرکت

متغیر اندازه شرکت با لگاریتم شاخص موردنظر محقق ‌بر اساس اندازه مرتب شده و از همه شرکت­ها میانه گرفته می­ شود. عدد یک به شرکت­هایی داده می­ شود که اندازه کمتر از میانه دارند و کوچک هستند. عدد صفر نیز به شرکت­های بزرگ دارای اندازه بزرگ­تر از میانه داده می­ شود. که این شاخص ­ها عبارتند از :

– ارزش دارایی­ ها

۲- میزان فروش

۳- ارزش بازار سهام

۴- تعداد سهام

۵- تعداد پرسنل

(جدول ۲-۱) مزایا و معایب شاخص محاسبه اندازه شرکت

شاخص محاسبه

مزایا و معایب

میزان دارایی­ ها

مزایا: درجه عینیت ، مستند بودن و سهولت دسترسی به اطلاعات

معایب: لحاظ کردن ارزش دفتر دارایی­ ها که مربوط به سال­های گذشته ‌می‌باشد و درجه مربوط بودن کمتر.

تعداد پرسنل

مزایا : سهولت اندازه ­گیری

معایب: اختلاف بین مهارت ، تخصص و کارایی کارکنان سازمان­ها و وجود کارکنان پاره­وقت و غیرمستقیم در سازمان­ها

میزان فروش

مزایا: درجه مربوط بودن و عینیت بالا

معایب: نوسانات شدید در فروش سالیانه شرکت­ها

ارزش بازار شرکت

معایب: در کشورهای فاقد بازار کارای سرمایه ، ممکن است ارزش سهام حاکی از ارزش واقعی آن نباشد.

(تقی­پوریان و رجب­زاده،۱۳۹۳،ص۴).

۲-۲۲- پیشینه تحقیق

۲-۲۲-۱- پیشینه تحقیق­ خارجی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...