رفتار اکتشافی متوسط
رفتار اکتشافی کم
۴-۲-۳-۳- گرایش به وب‌سایت[۳۳]
گرایش به یک تبلیغ، تمایل فرد به پاسخگویی مطلوب یا غیر مطلوب به یک محرک تبلیغاتی خاص در مواجهه با یک موقعیت است. طبق گفته استیونسون (۲۰۰۰) گرایش به محتویات و تبلیغات موجود در وب‌سایت می‌بایست در تحقیقات مربوط به آن گنجانده شود. گرایش به یک وب‌سایت بر روی فرایندهای مختلفی ازجمله ارزش سایت، نام تجاری و خرید تأثیرگذار است (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
این متغیر در پایان‌نامه ما به‌اختصار با نشان ATT ذکرشده است.
شکل ۴- ۷ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر گرایش
درجه عضویت
دامنه متغیر
گرایش بالا
گرایش متوسط
گرایش پایین
۴-۲-۳-۴- مشارکت[۳۴]
مشارکت یک حالت انگیزشی است که به‌وسیله درک ارتباط اشیاء بر اساس ارزش، منافع و نیازها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مهم‌ترین عواملی که بر آن تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از: شخصیت فرد، محرک و موقعیت. مشارکت در یک وب‌سایت به دودسته تقسیم می‌شود: مشارکت بر اساس موقعیت و مشارکت پایدار. مشارکت پایدار، پیش‌بینی کننده رفتاری همچون جست‌وجوی اطلاعات است. این نوع مشارکت مستقیماً مهارت و چالش پذیری کاربر را پیش‌بینی می‌کند. مشارکت بر اساس موقعیت، یک پیوند بین کالا و موقعیت یا عواقب آن موقعیت برقرار می کند.
مشارکت مربوط به وب‌سایت از نوع مشارکت برحسب موقعیت است. در این نوع مشارکت، ممکن است استفاده کاربر از وب‌سایت غیر هدفمند و به‌منظور ارضای احساسات و نیازهای روانی باشد (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
این عامل‌ به‌اختصار INV نشان داده می‌شود.
درجه عضویت
دامنه متغیر
مشارکت زیاد
مشارکت متوسط
مشارکت کم
شکل ۴- ۸ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر مشارکت
۴-۲-۳-۵- نیاز به شناخت[۳۵]
نیاز به شناخت به معنای نیاز فرد به درک و معقول سازی دنیای اطراف خود است. این مفهوم به‌عنوان انگیزه شناخت و درک موقعیت‌های جدید شناخته می‌شود. افراد با نیاز به شناخت بالا افرادی کنجکاو و ایده پرداز هستند و از جوانب دنیای اطراف خود کاملاً مطلع می‌باشند.
در محیط اینترنت افراد با نیاز به شناخت بالا جست‌وجوهای بیشتری نسبت به دیگر افراد انجام داده و از امکانات وب‌سایت بیشتر استفاده می‌کنند. کیفیت اطلاعات ارائه‌شده برای این افراد بسیار مهم است (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از این عامل‌ به‌اختصار با NFC یاد می‌شود.
درجه عضویت
دامنه متغیر
نیاز به شناخت بالا
نیاز به شناخت متوسط
نیاز به شناخت کم
شکل ۴- ۹ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر نیاز به شناخت
۴-۲-۳-۶- سطح تحریک بهینه[۳۶]
سطح تحریک بهینه، مقدار تحریکی است که افراد در زندگی خود ترجیح می‌دهند، بدین معنی که هر فرد برای ادامه زندگی خود به چه میزان تحریک و انگیزه از سوی محیط نیاز دارد. برای مثال افراد با سطح تحریک بهینه پایین نیازی به کشف موقعیت‌های جدید و تحریک شدن ندارند و در دنیایی آرام زندگی می‌کنند. درحالی‌که افراد دیگر با سطح تحریک بهینه بالا، علاقه شدیدی به انجام کارهای جدید، پیچیده و با ریسک بالا دارند. رابطه زیادی بین این عامل‌ و عامل‌های دیگر وجود دارد (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
در این پایان‌نامه این عامل‌ به‌اختصار با OSL نشان داده می‌شود.
شکل ۴- ۱۰ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر سطح تحریک بهینه
درجه عضویت
دامنه متغیر
سطح تحریک بهینهبالا
سطح تحریک بهینه متوسط
سطح تحریک بهینه پایین
۴-۲-۳-۷- چالش پذیری کاربر[۳۷]
چالش‌ها موقعیت‌های جدید در اینترنت می‌باشند. چالش پذیری بدین معناست که کاربر به چه میزان علاقه‌مند به‌قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید است. چالش پذیری پایین افراد منجر به عدم دریافت مناسب اطلاعات و ناتمام ماندن فرایندها می‌گردد درحالی‌که چالش پذیری بالا باعث بهینه شدن فرایندها، رفتار و فرایندهای وب‌سایت می‌شود.
این عامل‌ رابطه بسیار نزدیکی بامهارت کاربر دارد (استیبان-میلات و همکاران، ۲۰۱۴).
این عامل‌ به‌اختصار با UCH نشان داده می‌شود.
شکل ۴- ۱۱ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر چالش پذیری کاربر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...