در همان حال روزهای آغازین انقلاب اسلامی و پیرو یک مصوبه از سوی شورای انقلاب و با تلاش جهاد سازندگی شوراهای اسلامی روستا و شوراهای اسلامی کار تشکیل گردید. اما این شوراها به دلیل بحران های روزهای آغازین انقلاب و عدم وجود قانون مناسب متوقف ماند. .
اولین قانون شوراهای اسلامی کشور در سال ۱۳۶۱ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. پس از آن این قانون در ۵ نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی گردید و نهایتاً آخرین اصلاح آن در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۵ انجام شد.
پس از تشکیل دولت آقای خاتمی مقدمات انتخابات شوراهای اسلامی فراهم شد و در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۷ اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور با استقبال چشمگیر مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزارنفر .از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.
شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری و سخنان امید بخش ریاست محترم جمهوری آغاز گردید.
۲-۱۰ پیشینه پژوهش
۲-۱۰-۱ پیشینه پژوهش داخلی:
ویدا مجتهدزاده، سـید حسـین علـوی طبـری و مهرنـاز مهـدی زاده ( ۱۳۹۰ ) تحقیقـی را تحـت عنـوان رابطـه سرمایه فکری و نوآوری درسازمان انجام دادند که نتـایج آن حـاکی از آن اسـت کـه سـرمایه هـای فکـری ، ، انسانی مشتری و ساختاری در بررسی جداگانه و مستقل از یکـدیگر بـا نوآوری رابطـه معنـاداری دارنـد؛ در حالی که در بررسی هم زمان صرفا رابطه سرمایه ساختاری و انسانی با نوآوری معنادار بوده است.
بهنام شهانی و احمد علـی خـائف الهـی ( ۱۳۸۸ ) تحقیقـی را تحـت عنـوان بررسـی تـاثیر سـرمایه فکـری بـر عملکرد شعب بانک سپه در تهران انجام دادند که نتایج آن از تاثیر مثبـت اجـزای سـرمایه فکـری بـر عملکـرد شعب بانک مزبور خبـر داده اسـت.و در اینمیـان ، بیشـترین تاثیرگـذاری بـه سـرمایه مشـتری اختصـاص دا رد و سرمایه های ساختاری و انسانی در جایگاه های بعدی قرار دارند. به علاوه، بـه عنـوان مهـم تـرین سـهم علمـی ، پزوهش مشخص شده است که سرمایه مشتری، نقـش میـانجی در رابطـه سـرمایه هـای سـاختاری و انسـانی بـا عملکرد سازمانی ایفا می کنند.
مصطفی آشنا حمیدرضا یوسـفی و فرزانـه صـادقی ( ۱۳۸۸ ) در تحقیـق خـود تحـت عنـوان سـرمایه فکـری ، سرمایه ای ارزشمند برای سازمان امور مالیاتی کشور به این نتیجه رسیدند که موفقیـت سـازمان هـا بـه توانـایی مدیریت دارایی های نامشهود بستگی دارد و سرمایه فکری را سرمایه ای ارزشمند برای سازمان ها می دانند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۰-۲ پیشینه پژوهش خارجی:
یکی از مشهورترین صاحب نظران در زمینه تکامل و توسعه مفهوم مدیریت دانش Huysman است . او معتقد است مدیریت دانش فرایندی چالش انگیز است، زیرا شناخت ارزش واقعی آن دشوار بوده و به کارگیری مطلوب آن به نحوی که برای سازمان ایجاد مزیت رقابتی نماید، دشوارتر است. اینک مدیران تلاش کنند از طریق مدیریت دانش ، دانش انباشته شده در ذهن اعضای سازمان را استخراج و آن را با دیگر افراد تسهیم نمایند.در این حالت دانش ذخیره شده در سیستم، تبدیل به یک منبع قابل استفاده دایمی می شود و برای سازمان مزیت رقابتی پایدار فراهم می نماید Huysman, 2006))
نان ، پلومن و هانکوک ( ۲۰۰۷ ) در تحقیق خود ارتباط سرمایه فکری را با مدیریت دانش شرکت ها بررسی کرده اند. نتایج حاکی از آن است که اولاً بین سرمایه فکری و مدیریت دانش فعلی و آتی شرکت ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ثانیاً تاثیر سرمایه فکری در مدیریت دانش شرکت ها در صنایع مختلف متفاوت می باشد.
هلنا رودز و همکاران ( ۲۰۰۷ ) ، در تحقیق خود به بررسی تاثیر اجزای سرمایه فکری بر مدیریت دانش در صنعت هتلداری در اسلوونی پرداختند. نتایج این تحقیق نشان داد که اولا یک رابطه مثبت معناداری بین اجزای سرمایه فکری و مدیریت دانش در این صنعت وجود دارد ثانیا ضریب تاثیر بالای سرمایه ارتباطی در مقایسه با سایر اجزای سرمایه فکری بر مدیریت دانش شرکتها می باشد.
بنیتس و همکاران (۲۰۰۹) در پژوهشی به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد تجاری شرکت ها در صنایع خدماتی و غیرخدماتی پرداختندو نتایج نشان داد بین اجزای سرمایه فکری روابط متقابلی وجود داردو ابعاد آن با مقدار کیفیت ارائه خدمات از دیدگاه مشتریان رابطه مستقیم دارد.
لیو(۲۰۱۰) در پژوهشی با عنوان تعیین ارتباط مدیریت ذانش و سرمایه فکری با رقابت پذیری سازمان ، پیشنهاد می دهد که ایجاد یک پایگاه مدیریت دانش می توانئ موجب رقابت پذیری سازمان گردد. به علاوه او اشاره دارد که بهره گیری از مدیریت دانش می تواند موجب بهره گیری از سرمایه های فکری کارکنان و بهره وری از پتانسیل های کارمندان شده و یک پارچه سازی دانش کارکنان را تسریع کند
گرینسون (۲۰۱۱) در پژوهش خود ارتباط میان سرمایه فکری و مدیریت دانش (در مفهوم کلی) و کسب عملکرد بالاتر را توسط سازمان نشان می دهد. نتایج نشان دادند سرمایه فکری افراد سازمان بر انتقال دانش در میان اعضا شبکه ها تاثیرگذار است
خیرخواه (۲۰۱۱) .در پژوهش خود به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان در ادارات اموزش و پرورش پرداخت. نتایج پژوهش وی نشان دادکه بینسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. هم چنین، نتایج پژوهش خیرخواه نشان داد که بین هریک از ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
احمد سلیم در سال (۲۰۱۱) مقاله ایی با عنوان بررسی و تبیین ارتباط دو سویه ی مدیریت دانش و سرمایه فکری در مصر انجام دادند. در این مطالعه به تجزیه و تحلیل پرداختند و سه الگو در نظر گرفته شد، یکی تاثیر مدیریت دانش بر سرمایه فکری، دیگری تاثیر سرمایه فکری بر مدیریت دانش و دیگری اثر دوسویه سرمایه فکری و مدیریت دانش بر هم. و به این نتیجه دست یافتند که الگوی دوسویه تاثیر سرمایه فکری و مدیریت دانش روابط بین این دو متغیر را بهتر توضیح خواهد داد.
گوری (۲۰۱۳) در پژوهش خود با عنوان ،مشتری،مدیریت دانش وسرمایه فکری، به نقش مهم فرایند مدیریت دانش در ارتقا سازمانها اشاره می کند و می گوید که به دلیل سرعت روزافزون دامنه اطلاعات اعتماد به افزایش در فن آوری مانع مکالمات بین شرکت ها وکارکنان می شود که این می تواند بسیار نگران کننده باشد. همچنین در این مطالعه به نقش کلیدی سرمایه فکری در توسعه مدیریت دانش اشاره داشتند.
رضایی و همکاران(۲۰۱۳) در پژوهش خود به بررسی نقش سرمایه فکری و مدیریت دانش در بهبود کیفیت خدمات پرداختند. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مدیریت دانش و سرمایه فکری و ابعاد آن با کیفیت ارائه خدمات از دیدگاه مشتریانن رابطه معنا دار وجود دارد.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۱-۳مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند.این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸) از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است. (خاکی،۱۳۷۹)
۲-۳روش تحقیق
به طور کلی روش‌های تحقیق در علوم رفتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد. الف) هدف تحقیق و ب) نحوه گردآوری داده‌ها. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی- پیمایشی است. پیمایشی به این جهت که به صورت میدانی به جمع آوری داده ها پرداخته شده است. (دلاور،۱۳۸۳) در این پژوهش برای تعیین رابطه بین ابعاد متغیرهای تحقیق برهم از ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده می شود.
۳-۳ روش های جمع‌ آوری اطلاعات
مهم ترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است :

    1. مطالعات کتابخانه‌ای

در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (internet) استفاده شده است.

    1. تحقیقات میدانی

در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است:
پرسشنامه مربوط به “ بررسی رابطه بین سرمایه فکری و مدیریت دانش در اعضای شورای شهر یزد طی ۴ دوره متوالی
” را اعضای شورای شهر پاسخ گفته اند. این پرسشنامه دارای ۶۱ سئوال است. نحوه توزیع و ارتباط بین ابعاد پرسشنامه و سئوالات در جدول ۳-۱ مشخص شده است.
پرسشنامه های مذکور شامل ۲ بخش عمده می‌باشند :

    1. نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
    1. سوال‌های (گویه‌ها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است :

الف) سوالات عمومی :
در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد.
ب) سوالات تخصصی:
پرسشنامه دارای دو بخش است ،بخش اول به بررسی سرمایه فکری می پردازد و دارای ۳ خرده مقیاس می با شد. بخش دوم پرسشنامه به بررسی مدیریت دانش می پردازد که دارای۵ خرده مقیاس می باشد. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سئوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...