HC

۸۶/۰

-

۷۴/۰

-

سرمایه ساختاری

SC

۹۲/۰

۵۳/۱۶

۸۵/۰

۰۵۱/۰

سرمایه ارتباطی

RC

۸۹/۰

۲۹/۱۵

۷۹/۰

۰۵۶/۰

در روش شناسی مدل معادلات ساختاری، ابتدا به ساکن لازم است تا روایی سازه مورد مطالعه قرار گرفته تا مشخص شود گویه‌های انتخاب شده برای اندازه گیری متغیرهای مورد نظر خود از دقت لازم برخوردار هستند. به این شکل که ضریب مسیر هر گویه با متغیر خود دارای مقدار t بالاتر از ۹۶/۱ باشد. در این صورت این گویه از دقت لازم برای اندازه گیری آن سازه یا متغیر مکنون برخوردار است؛ بدین سان اگر مقدار قدرمطلق آماره t بزرگ تر از ۹۶/۱ گردد، در سطح اطمینان ۹۵% و در صورتی که مقدار آماره t بیشتر از ۵۸/۲ گردد، ضریب مسیر در سطح اطمینان ۹۹% معنادار است. با توجه به نتایج مدلهای اندازه گیری همگی گویه ها دارای آماره t بزرگتر از مقدار ۱/۹۶ می باشد و همچنین مقدار ضریب تعیین آنها مناسب بوده پس هیچ کدام از گویه ‌ها از مدل حذف نمی‌شوند پس کار را با همه گویه ها ادامه داده و به بررسی مدل می‌پردازیم. از طرفی بر اساس ضرایب استاندارد (بارهای عاملی)، شاخصی که بیشترین بار عاملی را داشته باشد، در اندازه گیری متغیر مربوطه سهم بیشتری دارد و شاخصی که ضرایب کوچک‌تری داشته باشد سهم کمتری رو در اندازه گیری سازه مربوطه ایفا می‌کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تصویر ۴-۷: مدل در حالت تخمین غیر استاندارد

تصویر ۴-۸: مدل در حالت اعداد معناداری(t-value)

اعداد موجود بر روی مسیرها نیز نشانگر مقدار t-value برای هر مسیر می باشد. اگر این مقدار معنی دار نباشد در خروجی نرم افزار به صورت قرمز رنگ نشان داده میشود. در این مدل مقدار آماره t برای هر سه مسیر (فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش به سرمایه‌ی فکری و مسیر فرهنگ سازمانی به مدیریت دانش) بالاتر از ۹۶/۱ بوده و در نتیجه معنادار می باشد .
تصویر ۴-۹: مدل در حالت ضرایب استاندارد

شکل بالا مدل کلی در حالت تخمین استاندارد نشان می‌دهد. فقط در حالت تخمین استاندارد امکان مقایسه بین متغیر های مشاهده شده تبیین کننده متغیر مکنون وجود دارد و همچنین با عنایت به ضرایب استاندارد می توان گفت متغیرهای مدیریت دانش (۵۷/۰) و فرهنگ سازمانی (۴۳/۰) به ترتیب بیشترین تاثیر را بر روی متغیر سرمایه‌ی فکری می‌گذارند.
به همین ترتیب در مدل های اندازه گیری با توجه به ضرایب استاندارد می توان گفت ابعاد نتیجه گرایی(۸۰/۰) ، رابطه گرایی(۷۹/۰) ، تیم گرایی (۷۳/۰) و کنترل گرایی (۶۹/۰) به ترتیب بیشترین تاثیر را در ساخت متغیر فرهنگ سازمانی دارند از طرفی بعد تسهیم دانش در ساخت متغیر مدیریت دانش تاثیر بیشتری دارد. در ساخت متغیر سرمایه‌ی فکری ، ابعاد سرمایه ساختاری (۹۲/۰) ، سرمایه ارتباطی (۸۹/۰) و سرمایه انسانی (۸۶/۰) به ترتیب بیشترین تاثیر را می گذارد.
۴-۹- تایید مدل

جدول۴-۱۱: بررسی شاخص های برازندگی

شاخصها

مقدار گزارش شده

مجذور کای

۰۹/۶۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...